Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal prøve å forklare dette så enkelt som mulig:

Jeg bor i by 1, i rekkehuset jeg har eid i åtte år. Jeg vil flytte til by 2 for et halvår, og der må jeg da leie meg leilighet.

Så, jeg tenker å leie ut rekkehuset mitt til ei venninne. Må jeg fortelle noen om dette? Jeg ser for meg at hun betaler 8 000 i leie, og det samme må jeg betale der jeg bor i by 2. Dette går jo "opp i opp", og jeg er veldig tilbøyelig til å ikke fortelle noen om det. Altså skattemyndighetene.

Et annet tankeeksperiment: Hva hvis hun får bo i min by 1-leilighet gratis, men hun leier en leilighet i by 2 der jeg får bo gratis. Blir det fortsatt et skattespørsmål?

Jeg skjønner ikke helt dette.. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er selvsagt pliktig til å melde fra at du leier ut og får inntekter du skal skatte av, men om du ikke gjør det så er vel sannsynligheten liten for at du blir ferska når du skal leie ut på denne måten.

Men på en annen side så sitter du rimelig dypt i det hvis du blir avslørt, og det er ikke en sjanse jeg selv ville tatt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk for svar. Så "folk flest" pleier å oppgi sånt som dette?

Hvor dypt sitter man egentlig? Jeg må ærlig innrømme jeg ikke var helt sikker på at dette var skattepliktig i det hele tatt.

Enn hvis jeg byttelåner leilighet med ei venninne, og vi begge betaler på vår egen? Skal det skattes av det også? Det blir jo mildt sagt merkelig..?

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du leier ut for mindre enn 20.000 i løpet av et år så trenger du ikke å betale skatt av leieinntektene. Jmfr skatteloven § 7-2 (1) b.

8.000 * 6 = 24.000. Dette må du altså skatte 28% av (6.720 netto leieinntekt 17.280).

Dersom du begrenser leieinntektene til 19.999 blir netto leieinntekt 19.999. Det lønner seg. Med mindre du har noen utgifter du kan dra fra (vedlikehold/forsikring mm.).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du leier ut for mindre enn 20.000 i løpet av et år så trenger du ikke å betale skatt av leieinntektene. Jmfr skatteloven § 7-2 (1) b.

8.000 * 6 = 24.000. Dette må du altså skatte 28% av (6.720 netto leieinntekt 17.280).

Dersom du begrenser leieinntektene til 19.999 blir netto leieinntekt 19.999. Det lønner seg. Med mindre du har noen utgifter du kan dra fra (vedlikehold/forsikring mm.).

Når ble 8000*6 = 24000? I hodet mitt blir det 48000..

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du får fradrag for en forholdmessig del av utgiftene til boligen, slik som forsikringer og kommunale avgifter. Dersom leien inkluderer tv, strøm og/eller internett, så får du fradrag for det også. Du får også fradrag for 15 % av leieinntekten dersom du leier ut møblert, for slitasje på innbo.

Dette skjema skal leveres sammen med selvangivelsen (får ikke lenke til å fungere i kveld):

http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Arsoppgjor-for-utleie-mv-av-fast-eiendom/

Alt dette er hentet fra Lignings-ABC (sitering virker heller ikke):

Overskrides grensen på kr 20 000, skal boligen regnskapslignes for hele året.

Inntekt ved utleie:

Inntekt ved utleie av bolig og fritidseiendom, herunder utleiehytte, som skal regnskapslignes, er skattepliktig inntekt. For regnskapslignet eiendom omfatter skatteplikten i slike tilfeller også inntekter ved utleie i en periode av året hvor eieren bor i halvparten eller mer selv.

Møblert utleie:

(...)

Ved kortvarig skattepliktig utleie av fullt møblert bolig hvor eieren selv bruker innboet privat før og etter utleieperioden, f.eks. utleie av egen bolig ved midlertidig fravær, kan fradraget i praksis skjønnsmessig settes til 15 % av brutto leieinntekt. Denne regelen bør ikke brukes når utleieperioden overstiger 3 år.

Eiendommer som i sin helhet er brukt som egen bolig deler av året:

Har eieren brukt hele eiendommen en del av året og leid ut hele eiendommen eller brukt den i egen ervervsvirksomhet resten av året, gis det fradrag for periodiske kostnader som knytter seg til den perioden hvor eiendommen har vært inntektsgivende. Dette gjelder for eksempel kommunale avgifter og forsikring. For andre kostnader gis det forholdsmessig fradrag, ut fra hvor stor del av året eiendommen har vært inntektsgivende. Det er da uten betydning for fradragsretten hvilken del av eiendommen kostnadene gjelder.

Eksempel på utleie halve året:

Leieinntekt 8000*6 = 48000

Fradrag 15 % slitasje innbo 7200

Kommunale avgifter (50 % av 10000) 5000

Forsikringer (50 % av 6000) 3000

TV/internett (50 % av 8000) 4000

Skattepliktig inntekt: 48000-7200-5000-3000-4000 = 28800

Skatt: 28800 * 28 % = 8064

AnonymBruker
Skrevet

Du får fradrag for en forholdmessig del av utgiftene til boligen, slik som forsikringer og kommunale avgifter. Dersom leien inkluderer tv, strøm og/eller internett, så får du fradrag for det også. Du får også fradrag for 15 % av leieinntekten dersom du leier ut møblert, for slitasje på innbo.

Dette skjema skal leveres sammen med selvangivelsen (får ikke lenke til å fungere i kveld):

http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Arsoppgjor-for-utleie-mv-av-fast-eiendom/

Alt dette er hentet fra Lignings-ABC (sitering virker heller ikke):

Overskrides grensen på kr 20 000, skal boligen regnskapslignes for hele året.

Inntekt ved utleie:

Inntekt ved utleie av bolig og fritidseiendom, herunder utleiehytte, som skal regnskapslignes, er skattepliktig inntekt. For regnskapslignet eiendom omfatter skatteplikten i slike tilfeller også inntekter ved utleie i en periode av året hvor eieren bor i halvparten eller mer selv.

Møblert utleie:

(...)

Ved kortvarig skattepliktig utleie av fullt møblert bolig hvor eieren selv bruker innboet privat før og etter utleieperioden, f.eks. utleie av egen bolig ved midlertidig fravær, kan fradraget i praksis skjønnsmessig settes til 15 % av brutto leieinntekt. Denne regelen bør ikke brukes når utleieperioden overstiger 3 år.

Eiendommer som i sin helhet er brukt som egen bolig deler av året:

Har eieren brukt hele eiendommen en del av året og leid ut hele eiendommen eller brukt den i egen ervervsvirksomhet resten av året, gis det fradrag for periodiske kostnader som knytter seg til den perioden hvor eiendommen har vært inntektsgivende. Dette gjelder for eksempel kommunale avgifter og forsikring. For andre kostnader gis det forholdsmessig fradrag, ut fra hvor stor del av året eiendommen har vært inntektsgivende. Det er da uten betydning for fradragsretten hvilken del av eiendommen kostnadene gjelder.

Eksempel på utleie halve året:

Leieinntekt 8000*6 = 48000

Fradrag 15 % slitasje innbo 7200

Kommunale avgifter (50 % av 10000) 5000

Forsikringer (50 % av 6000) 3000

TV/internett (50 % av 8000) 4000

Skattepliktig inntekt: 48000-7200-5000-3000-4000 = 28800

Skatt: 28800 * 28 % = 8064

Lenke funka visst likevel. :)

AnonymBruker
Skrevet

Så flott og tydelig svar, tusen takk!

Så dette gjør alle som leier ut, altså? Vel, man lærer stadig noe nytt :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, de færreste gidder å gjøre seg til skattekjeltringer for (i det store bildet) såpass små beløp.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, de aller, aller fleste som leier ut gjør dette. Kjenner en som leide ut leiligheten sin i Oslo uten å melde fra, i flere år. Skjønner ikke hvordan vedkommende turte, det er jo økonomisk kriminalitet.

AnonymBruker
Skrevet

De som leier ut bolig for mindre enn 20000 per år eller leier ut en mindre del av boligen de selv bor i, slipper å betale skatt av inntekten.

Ellers så gjør "alle" dette ja. Selvsagt finnes det skattetyver på dette området på lik linje med andre områder.

Det er jo penger du tjener på formue/bolig du eier, akkurat på samme måte som at du får renter på bankinnskudd og skatter av det.

Kapitalinntekt same shit!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ordningen er veldig urimelig som du også indikerer TS, ved å påpeke at du betaler det samme i leie som du mottar for din egen leilighet. Jeg er også tilbøyelig til å være svært lovlydig, men jeg vil tro om at hvis du byttelåner leilighet med en person, at det ikke er noe skattemyndigheten har noe mer. På den annen side, hvis din venninne leier boligen by2, er vel dette "skatteplanlegning" og således kanskje ulovlig?

Vil likevel tro at de færreste ha problemer med å gjøre det på en slik måte.

Jeg antar du flytter fordi du har lyst og ikke pga studier, jobb el.l.?

AnonymBruker
Skrevet

AB#12 igjen.

Ja, ellers kan du jo leie ut mindre enn 1/2 boligen din (dvs. lei ut bare en del, slik leieverdien utgjør minde enn 1/2-parten av den totale leieverdien) og dermed slipper du skatt.

Dette er ikke fjernt fra virkeligheten, da jeg antar boligen vil være fyllt med dine personlige saker. Din venninne har kun adgang kjøkken, bad og stue, mens hun leier ett rom -?

Det avhenger kanskje av hvor stor boligen din, hvorvidt dette samsvarer med realitetene.

AnonymBruker
Skrevet

AB#12 igjen.

Ja, ellers kan du jo leie ut mindre enn 1/2 boligen din (dvs. lei ut bare en del, slik leieverdien utgjør minde enn 1/2-parten av den totale leieverdien) og dermed slipper du skatt.

Dette er ikke fjernt fra virkeligheten, da jeg antar boligen vil være fyllt med dine personlige saker. Din venninne har kun adgang kjøkken, bad og stue, mens hun leier ett rom -?

Det avhenger kanskje av hvor stor boligen din, hvorvidt dette samsvarer med realitetene.

Hei, og takk for en positiv innstilling :) Ja, det føles ganske bakvendt, siden det bare dekker husleien i by 2. Og ja, jeg flytter fordi jeg vil, jeg er ikke nødt.

Dette har jeg såvidt fundert på også, men jeg vet ikke om det vil passere når jeg selv bor på den andre kanten av landet? For jeg har tre soverom, så å leie ut ett pluss tilgang slik du skriver blir under halvparten. Bortsett fra at jeg ikke bor i den andre halvparten rent fysisk, men jeg beholder den jo for meg selv liksom.. Æsj, så vanskelig :(

AnonymBruker
Skrevet

Hei, og takk for en positiv innstilling :) Ja, det føles ganske bakvendt, siden det bare dekker husleien i by 2. Og ja, jeg flytter fordi jeg vil, jeg er ikke nødt.

Dette har jeg såvidt fundert på også, men jeg vet ikke om det vil passere når jeg selv bor på den andre kanten av landet? For jeg har tre soverom, så å leie ut ett pluss tilgang slik du skriver blir under halvparten. Bortsett fra at jeg ikke bor i den andre halvparten rent fysisk, men jeg beholder den jo for meg selv liksom.. Æsj, så vanskelig :(

AB#12 igjen.

Da syns jeg at det høres ut som en løsning og slik jeg oppfatter det, reflekterer virkeligheten. Jeg syns ikke en gang det er skattesnyteri, men jeg oppfatter som reelt. Og jeg anser meg selv å ha en høy skattemoral! -men man skal passe seg på å være skatteidiot og ikke bruke de muligheter som finnes.

Jeg kan ikke tro at det er et krav om at du selv skal bo i "din" andel av boligen, - men din venninnne vil vel akseptere denne betingelsen for boligen og at du har rett til tilgang?

Har du forresten noen formening om reell markedsleie for hele boligen?

Og har du noen faste fellesutgifter på boligen?

AnonymBruker
Skrevet

AB#12 igjen.

Da syns jeg at det høres ut som en løsning og slik jeg oppfatter det, reflekterer virkeligheten. Jeg syns ikke en gang det er skattesnyteri, men jeg oppfatter som reelt. Og jeg anser meg selv å ha en høy skattemoral! -men man skal passe seg på å være skatteidiot og ikke bruke de muligheter som finnes.

Jeg kan ikke tro at det er et krav om at du selv skal bo i "din" andel av boligen, - men din venninnne vil vel akseptere denne betingelsen for boligen og at du har rett til tilgang?

Har du forresten noen formening om reell markedsleie for hele boligen?

Og har du noen faste fellesutgifter på boligen?

Jeg anså også meg selv som rimelig moralsk og anstendig. Iallefall helt til jeg leste noen av svarene her :fnise:

Venninnen aksepterer nok det. Og reell utleiepris er 10-12.000, har fulgt med litt på finn.no, men jeg tenkte å ta 8.000 fordi det er det jeg trenger til leie på det mye stedet. Det er verdt det for å kunne leie ut til henne og ikke til fremmede, og hun har ikke råd til 10-12'.

Det er jo borettslag, så "husleia" er på nærmere 4.500 inkl strøm. Jeg vet ikke hva av den summen som regnes som utgifter i denne forbindelsen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anså også meg selv som rimelig moralsk og anstendig. Iallefall helt til jeg leste noen av svarene her :fnise:

Venninnen aksepterer nok det. Og reell utleiepris er 10-12.000, har fulgt med litt på finn.no, men jeg tenkte å ta 8.000 fordi det er det jeg trenger til leie på det mye stedet. Det er verdt det for å kunne leie ut til henne og ikke til fremmede, og hun har ikke råd til 10-12'.

Det er jo borettslag, så "husleia" er på nærmere 4.500 inkl strøm. Jeg vet ikke hva av den summen som regnes som utgifter i denne forbindelsen.

Den delen av "husleia" som ikke er renter til fellesgjeld kan trekkes fra som kostnader i beregningen. Fellesrentene får du fradrag for i selvangivelsen utenom.

AnonymBruker
Skrevet

Den delen av "husleia" som ikke er renter til fellesgjeld kan trekkes fra som kostnader i beregningen. Fellesrentene får du fradrag for i selvangivelsen utenom.

renter og avdrag til fellesgjeld, skulle det stå..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...