AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #1 Skrevet 22. mars 2012 Nå har det seg slik at jeg eier deler av en bolig, og blir fulltidsstudent til høsten. Jeg lurer på om jeg har krav på fult stipend og lån? Jeg har ingen formue, annet enn denne boligen, men den er det jo fult lån på så gjelda er vel like høy som boligens verdi? Hva skjer da om 3 år når jeg fortsatt er student, men har betalt ned litt av lånet, vil det ha betydning for stipendet fra Lånekassen? Det med borteboer eller hva det heter.. Min faste adresse er ikke på samme sted som der boligen min er. Er det lovlig, eller må jeg ha bostedsadresse på plassen der jeg eier bolig mens jeg er student?
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #2 Skrevet 22. mars 2012 For å være borteboer må du bo hjemmefra og betale leie. Hvis du bor hjemme så får du lån, men ingenting av lånet blir omgjort til stipend, selv om du står på eksamen.
hulaboer Skrevet 22. mars 2012 #3 Skrevet 22. mars 2012 Borteboerstipend kommer da i tillegg til vanlig stipend ved bestått eksamen, gjør det ikke?
Lista Skrevet 22. mars 2012 #4 Skrevet 22. mars 2012 Nå har det seg slik at jeg eier deler av en bolig, og blir fulltidsstudent til høsten. Jeg lurer på om jeg har krav på fult stipend og lån? Jeg har ingen formue, annet enn denne boligen, men den er det jo fult lån på så gjelda er vel like høy som boligens verdi? Hva skjer da om 3 år når jeg fortsatt er student, men har betalt ned litt av lånet, vil det ha betydning for stipendet fra Lånekassen? Det med borteboer eller hva det heter.. Min faste adresse er ikke på samme sted som der boligen min er. Er det lovlig, eller må jeg ha bostedsadresse på plassen der jeg eier bolig mens jeg er student? Hvis du har gjeld på boligen, så har du garantert negativ formue, altså netto gjeld. Ligningsverdien på boligen er neppe spesielt høy. Det skal ikke ha noen betydning for stipendet. Du har krav på fullt stipend og lån, og det har du rett på til din netto formue er knappe 300 000. Borteboerstipend kommer da i tillegg til vanlig stipend ved bestått eksamen, gjør det ikke? Hjemmeboere får jo ikke stipend, så de 40 prosentene av lånet som blir omgjort til stipend ved bestått eksamen er vel borteboerstipendet. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #5 Skrevet 22. mars 2012 Borteboerstipend kommer da i tillegg til vanlig stipend ved bestått eksamen, gjør det ikke? Er ikke noe stipend OG borteboerstipend, nei. Slik fungerer det: 1. Lånekassen lar deg låne penger. 2. Du består eksamen. 3. Deler av lånet ditt blir omgjort til stipend dersom du ikke bor på samme sted som foreldrene dine. Om du bor på samme sted som foreldrene dine, eller ikke består eksamen, må alle pengene betales tilbake. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå