AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #1 Skrevet 21. mars 2012 Tydeligvis kan de det, men jeg skjønner ikke hvorfor... Saken er. I forbindelse med mye sykdom osv hos mine barn dette vårsemesteret har jeg blitt helt utslitt med 100 % studier ved siden av , og obligatoriske innleveringer som jeg ikke har rukket å levere inn innen fristen. Jeg ser derfor at jeg ikke klarer å ta eksamen i det ene faget jeg hadde planlagt, men at jeg klarer bare 20 av 30 poeng. Istedenfor å bli forsinket ved å ikke ta eksamen, så sendte jeg mail til lånekassen og gav beskjed om endringen i min studiebelastning. Fikk en mail tilbake om at de hadde oppdatert søknaden, og etter ny vurdering hadde jeg da ikke lenger rett på utbetalinger dette semesteret. Det vil altså si at jeg ikke får en krone av dem nå i april eller mai som jeg trodde. Jeg visste jo at pengesummen kom til å gå en del ned fra fulltidsstudent til en som bare tar 20 poeng, men hvorfor kutter de hele støtten??? Jeg har barn å forsørge, så det er synd for meg å gå glipp av minst 5000 kr i mnd som jeg forventet inn., Noen som har opplevd det samme?
feuerstein Skrevet 22. mars 2012 #2 Skrevet 22. mars 2012 Moralen ser ut til å være at du skal holde kjeft om forsinkelse til den formelt har inntruffet, dvs at semesteret er avsluttet med for få poeng. Kan det være at du i løpet av januar-mars har fått alle pengene du hadde rett på i løpet av et semester når du nå bare har 2/3 av studiebelastningen? Såvidt jeg husker er fordelingen slik at du får rundt 40 % av semesterbeløpet den første måneden, deretter 20 % hver av de påfølgende månedene. I løpet av de to første månedene har du altså mottatt 60 % av full støtte, dermed har du kjapt mottatt alle kronene du skulle hatt for 60 % studie, istedenfor å få 5 utbetalinger som alle er mindre enn det heltidsstudentene får.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #3 Skrevet 22. mars 2012 Moralen ser ut til å være at du skal holde kjeft om forsinkelse til den formelt har inntruffet, dvs at semesteret er avsluttet med for få poeng. Kan det være at du i løpet av januar-mars har fått alle pengene du hadde rett på i løpet av et semester når du nå bare har 2/3 av studiebelastningen? Såvidt jeg husker er fordelingen slik at du får rundt 40 % av semesterbeløpet den første måneden, deretter 20 % hver av de påfølgende månedene. I løpet av de to første månedene har du altså mottatt 60 % av full støtte, dermed har du kjapt mottatt alle kronene du skulle hatt for 60 % studie, istedenfor å få 5 utbetalinger som alle er mindre enn det heltidsstudentene får. Takk for svar. Jeg tror du er inne på noe. Tenkte på det selv. Uansett syns jeg det er dårlig at de ikke opplyser om dette på nettsidene. Kunne ikek de heller omgjort stipend til lån eller noe? Blir jo uutholdelig for studenter og plutselig miste støtten. Jeg får ringe de i morgen. Moralen er, hold kjeft om endringer. Angrer som en hund nå.
feuerstein Skrevet 22. mars 2012 #4 Skrevet 22. mars 2012 Mener det skal være noen regler som stipendmessig beskytter studenter som blir syke, kanskje gjelder de samme reglene for studenter som må ta seg av sykt barn, forutsatt legedokumentasjon på sykdom. Dog kan det være dette kun gjelder hvis du lar ting gå galt først, ikke at du trekker deg selv på forskudd. Slik jeg har forstått utdanning i Norge er det en del situasjoner hvor man bør kjøre på til den offentlige motparten bestemmer at det er galt (f.eks. gå for stryk på eksamen istedenfor frivillig trekk), ikke være "snill" og legge seg ned ved første indikasjon på at det vil gå galt.
Lista Skrevet 22. mars 2012 #5 Skrevet 22. mars 2012 Men man har jo lov til å være opptil 60 studiepoeng forsinka, uten at det skal gå utover lån/stipend. Er du forsinka allerede, TS?
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #6 Skrevet 22. mars 2012 Du er klar over at Lånekassen gir deg LÅN? Det er ingen gave. Hvorfor er du så opptatt av å at Lånekassen skal låne mest mulig penger til deg? Pengene skal betales tilbake, vet du. Hver gang Lånekassen gir deg 6800 kr, blir du ikke 6800 kr rikere. Du blir 6800 kr fattigere. 1
feuerstein Skrevet 22. mars 2012 #7 Skrevet 22. mars 2012 Men man har jo lov til å være opptil 60 studiepoeng forsinka, uten at det skal gå utover lån/stipend. Er du forsinka allerede, TS? TS ble ikke forsinket. En forsinkelse ville vært at TS lot semesteret gå sin gang og ikke besto det ene faget. Ved å trekke seg underveis i semesteret samt varsle lånekassen om dette har hun gått fra å være heltidsstudent til å være deltidsstudent, da har man krav på mindre støtte.
Gjest alille Skrevet 22. mars 2012 #8 Skrevet 22. mars 2012 Du har jo egentlig bedt om det selv, ved å sende mail om at du endrer studiebelastning har du altså gitt beskjed om at du ønsker å gå fra å være fulltidsstudent til deltidsstudent. det sier seg selv at det ikke bare er de resterende utbetalingene som reduseres, det må jo gjelde utbetalingene for hele semesteret. Skjønner selvfølgelig at det er lett å ikke tenke over det, men Lånekassen har nok sitt på det rene. Når du har kommet så lang som til mars med å se at du ikke greier alle poengene er det bedre å bli forsinket (og heller la vær å bruke hele utbetalingen fra Lånekassen). Men ta kontakt med dem du, på telefon, og forklar saken. Håper det ordner seg for deg! 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #9 Skrevet 22. mars 2012 Regner med at du er samme AB som startet tråden om studiegruppen din som kastet deg ut. Lånekassen har gjort helt riktig så du får ta deg en ekstrajobb istedet. 1
Moscato Skrevet 22. mars 2012 #10 Skrevet 22. mars 2012 Du er klar over at Lånekassen gir deg LÅN? Det er ingen gave. Hvorfor er du så opptatt av å at Lånekassen skal låne mest mulig penger til deg? Pengene skal betales tilbake, vet du. Hver gang Lånekassen gir deg 6800 kr, blir du ikke 6800 kr rikere. Du blir 6800 kr fattigere. Som forelder får ein faktisk meir pengar som er stipend. Altså skal ikkje alt betalast tilbake (med mindre ein stryk på eksamen, då blir det omgjort til lån, etter det eg har forstått). Og så har det ikkje ein drit å seie om ein må betale tilbake seinare. Viss ein ikkje har inntekt til å forsørgje seg sjølv og borna sine, så må ein ta imot det ein får fram til ein får eiga inntekt. Det er ikkje om å gjere å "får låne mest mogleg", men å få låne nok til at ein klarer seg. 2
Lista Skrevet 22. mars 2012 #11 Skrevet 22. mars 2012 (endret) Du er klar over at Lånekassen gir deg LÅN? Det er ingen gave. Hvorfor er du så opptatt av å at Lånekassen skal låne mest mulig penger til deg? Pengene skal betales tilbake, vet du. Hver gang Lånekassen gir deg 6800 kr, blir du ikke 6800 kr rikere. Du blir 6800 kr fattigere. Hva slags nedlatende innlegg er dette? TS er da vitterlig klar over at størsteparten av det man får fra Lånekassen er lån. Det heter ikke LÅNEkassen for ingenting. Poenget her er jo at det er krise for TSs økonomi om det viser seg at hun ikke får støtte når hun er ærlig med Lånekassen og forklarer "forsinkelsen". TS ble ikke forsinket. En forsinkelse ville vært at TS lot semesteret gå sin gang og ikke besto det ene faget. Ved å trekke seg underveis i semesteret samt varsle lånekassen om dette har hun gått fra å være heltidsstudent til å være deltidsstudent, da har man krav på mindre støtte. Det var derfor jeg spurte. Jeg lurte enkelt og greit på om TS var forsinket med noen studiepoeng fra før. Uansett, det har for så vidt ingen betydning siden TS har sagt i fra til Lånekassen om det ene faget, og dermed får status som deltidsstudent. TS; kan du ikke snakke med Lånekassen igjen, og si at du prøver deg på faget likevel? Og så får du heller bare bli forsinket med 10 poeng når (om) du stryker på eksamen. edit: la til litt. Endret 22. mars 2012 av Lista
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå