Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått baksmell på over 50 000 kr!!

Feilen er NAV sin. På selvangivelsen sto det oppført 205 000 kr i OS! Og det kunne jo umulig stemme.. da får jeg jo OS på over 17000 kr i mnd.. mens jeg får redusert OS.

jeg var i kontakt med NAV.. de sa at de hadde gjort en feil. Jeg hadde mottatt 118 000 kr i OS.. mens året før hadde jeg mottatt 87000 kr. Dette ble ikke ført opp det året... så de hadde slengt med dette i årets oppgave!! Derfor over 50 000 kr i baksmell!

Jeg er jo helt fortvilet! Hvor enkelt er det å betale tilbake så mye penger lissom!

Og det er jo helt grusomt at NAV bare kan gjøre noe sånt.. De kunne heller ikke gi meg en ny årsoppgave som var korrekt.. de kunne gi meg inntektsslipper for hver mnd..

Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Er det noe jeg kan gjøre?

Tips tas imot med stor takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan sende inn klagebrev til kemneren og evt. om det ikke godtas å du faktisk må betale alt kan du be om å få delt opp beløpet over en lengre periode.

AnonymBruker
Skrevet

kemnneren?og hvem er de?hvor kan jeg sende klagen?

Skrevet

Ja, det er de som tar hånd om slikt. Regner med adresse står på skatteetaten sin hjemmeside. Ville forresten ringt skatteetaten og fått et konkret svar på hvordan du skal gå frem og hvor du skal sende brevet. Vet at min mor fikk baksmell da hun gikk på arbeidsledighetstrygd for noen år tilbake. Hun sendte klage men måtte betale, men hun fikk delt opp beløpet over en lang periode. NAV er ikke til å stole helt på...

Gjest pærecider
Skrevet

Ta kontakt med kemneren, det er mulig å søke om å ta det på avbetaling, i enkelte tilfeller kan man få hele, eller deler av beløpet ettergitt, men det er fryktelig vanskelig å få til. Selv fikk jeg en baksmell for noen år siden, på 18 000 kr, og det var også feil fra NAVs side. Jeg fikk innvilget søknad om avbetaling på ca 300 kr per mnd, siden jeg hadde lav inntekt.

Faktisk var jeg overrasket over hvor greie og samarbeidsvillige de var der på kemnerkontoret...

Skrevet

Men TS, merket du ikke at det manglet 87 000 på selvangivelsen din i fjor? Mistenker at de kan legge skylden over på deg dersom det stemmer at det ikke var ført opp på forrige selvangivelse...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er du jo skyld i selv. Du skulle passe på at de 87000 året før var blitt ført opp det året, så hadde alt vært i orden.

Men det er jo så godt å kunne skylde på Nav....

• Liker 1
Skrevet

Dette er du jo skyld i selv. Du skulle passe på at de 87000 året før var blitt ført opp det året, så hadde alt vært i orden.

Men det er jo så godt å kunne skylde på Nav....

Kanskje TS har en psykisk lidelse eller noe annet som gjør det vanskelig å vite eller se slikt selv? Just sayin

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men man får ikke en restskatt på 50 000, av os på 87000, om det e rliksom det som er årsaken til hele greien. Regner med at du har betalt for lite skatt på alt, og det taper du på nå.

AnonymBruker
Skrevet

jeg er ikke norsk og har ikke vært i noren kun noen år,og for første gang begynte jeg å jobbe i 2009,så det er 2.selvangivelsen min,er ikke så flink til å selvangivelsen til og mange norske ikke kan så mye om det.

Og siden jeg skattet rundt 5000kr i 2009 og fikk 50 000 kroner tilbake på skaten i 2010 trodde jeg var fordi jeg er alenemor og skal ikke betale så mye .

og grunne til at jeg oppdaget at et eller annet ikke stemmer i år var fordi det stå å betale

50 000 kr derfor begynte jeg å tenke/lure hva som har skjedd

aner ikke hva jeg skal gjøre og hvordan jeg skal få det til

så pls om du ikke kan komme p en god tips til meg så ikke sleng dritt til meg

AnonymBruker
Skrevet

og er klar over at alle som bor i Norge skal skatte av inntekt men det hadde vært så lettere for meg å betale samme år istede for å betale så stort beløp,har betalt skatt med glede siden 2009 men visste ikke at det ikke ble ført opp på selvangivelsen

AnonymBruker
Skrevet

Du skal jo til og med få et brev fra NAV som minner deg på at du må passe på at beløpet er med på selvangielsen (jeg fikk iallefall det). Dette er bare slapt fra din side. Men du får be om avbetaling å håpe det går bra. Blir for dumt å skylde på NAV for at du ikke har orden i din egen økonomi.

• Liker 1
Skrevet

jeg er ikke norsk og har ikke vært i noren kun noen år,og for første gang begynte jeg å jobbe i 2009,så det er 2.selvangivelsen min,er ikke så flink til å selvangivelsen til og mange norske ikke kan så mye om det.

Og siden jeg skattet rundt 5000kr i 2009 og fikk 50 000 kroner tilbake på skaten i 2010 trodde jeg var fordi jeg er alenemor og skal ikke betale så mye .

og grunne til at jeg oppdaget at et eller annet ikke stemmer i år var fordi det stå å betale

50 000 kr derfor begynte jeg å tenke/lure hva som har skjedd

aner ikke hva jeg skal gjøre og hvordan jeg skal få det til

så pls om du ikke kan komme p en god tips til meg så ikke sleng dritt til meg

Jeg skjønner at det er vanskelig for deg. Bare ring skatteetaten i morgen å snakk med de. Det er veldig lang ventetid på telefonen men om du venter så får du svar. Skriv ned adressen og få noen som skriver godt norsk og har litt peiling på hvordan man skriver slikt hjelpe deg. Regner med NAV kan hjelpe deg og skrive den evt en venn eller noe.

Skrevet

dere som sier at jeg har betalt lite skatt

jeg så på selvangivelsen min fra 2010 og der har jeg betalt over 50 000 kroner i skatt

dere som sier det er andre årsaker

hva kan det være?

AnonymBruker
Skrevet

Men hvor mye skatt betalte du i fjor?

Og fikk du ikke de 50.000 tilbakebetalt igjen i fjor, som du sier?

I bunn og grunn er det du som har gjort feil, fordi du ikke har ført opp OS-en fra det året. Men uansett skal ikke dét utgjøre 50.000...?

Hvor mye skatt har du betalt i 2011 da, og hvor mye fikk du tilbakebetalt i fjor?

Det er ganske vanskelig å si noe som helst, uten å ha full oversikt. Få noen til å se på det for deg.

Eller ring skattefolka og si xwa bde!! :fnise:

Skrevet

Etter å har lest hele tråden, så mener jeg at det som skjedde, er TS sin feil. Ja, det kan være vanskeligere for utlendinger som ikke forstår alt som skjer med det første. Jeg var også litt forvirret da jeg fikk min første selvangivelse og ikke viste hva de forskjellige postene og tallene betydde, men jeg spurte folk som kan det, å forklare det til meg. Jeg leste masse i tillegg, all slags opplysninger og informasjon som ligger der ute med tips og forklaringer. Så at jeg viste akkurat hva som skjer og hvordan det skjer.

Jeg anbefaler på det sterkeste at du tar en tur til Skatteetaten (ikke telefon) med selvangivelsen og papirene fra NAV og be dem forklare til deg hva som har skjedd og hvorfor det har skjedd, samt hva du kan gjøre. For meg ser det ut at du betaler nå for noe som har skjedd tidligere og du ikke har ordnet opp i tide. Det blir nyttig erfaring for deg så at du passer på hva som står i selvangivelsen og hva som står i de forskjellige årsoppgavene du får tilsendt hvert år.

Lykke til.

Skrevet

Man har selv et ansvar for å sjekke at tallene som står oppgitt på selvangivelsen er riktig, og man kan bli straffeforfulgt dersom de ikke er det. Om man er utlending eller nordmann spiller ingen rolle, for det finnes nok av guider på nettet som sier hva man skal passe på og sjekke opp.

Når du f.eks så at det mangler 87.000 kr fra NAV på selvangivelsen i fjor, så er dette noe du selv skulle tatt opp med NAV og det er noe du skulle ført opp i selvangivelsen selv og lagt ved dokumentasjon på når du sendte den inn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...