Gå til innhold

Urettferdig overfor mine søsken at foreldrene mine hjelper meg litt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to eldre søsken, som er 5 og 8 år eldre enn meg.

Begge mine eldre søsken med ektefeller er utdannet, gift, har to små barn hver og kom seg inn på boligmarkedet for 7-10 år siden.

Jeg studerer fortsatt og jeg misunner alle som kom seg inn på boligmarkedet for 5-10 års tid tilbake!

Men sånn er livet, så man må bare gjøre det beste ut av det, og jeg sparer og sparer hver mnd, men er ikke så mye jeg får spart som student.

Det jeg lurer på er om det er urettferdig overfor mine søsken om jeg får hjelp av mine foreldre til å komme inn på boligmarkedet?

Tenker mye på å kjøpe bolig, så fort jeg er ferdig å studere.

Hilsen den single studenten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke om dere lager en ryddig kontrakt, hvor dette vil bli tatt hensyn til med tanke på fordeling av arv osv. seinere..

• Liker 4
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke urettferdig. Du har også rett på arv, så er det bedre at pengene kommer når du trenger dem å etablere deg. Nemlig når du er ferdig utdannet. Jeg har lignende eksempel fra en familie jeg kjenner, hvor de to eldste etablerte seg for noen år siden, mens den yngste etablerer seg nå. Den yngste fikk penger til EK som var egentlig hans del av arvet og klarte å kjøpe sin første bolig. Foreldrene ordnet opp papirene og nå er alle fornøyde. Han får ikke mer i arv da.

AnonymBruker
Skrevet

Enig med dem over - sålenge dette blir gjort ryddig og ordentlig - og i full åpenhet mot søsknene dine - bør ikke dette være noe problem.

Jeg er eldst av tre søsken, og lånte 300 000 av mine foreldre for å få egenkapital nok da jeg skulle kjøpe min første bolig. Var nøye med å betale dem tilbake raskt (alle "bonus"penger som kom inn, feriepenger, ekstra lønn i desember etc) gikk rett til mamma og pappa, og nå er det lånet betalt tilbake for lengst.

Hadde jeg fått vite at min bror eller søster hadde fått hjelp økonomisk av foreldrene mine - i form av pengegave, som de ikke trengte å betale tilbake, kan jeg love deg at jeg ville blitt skuffet. :)

AnonymBruker
Skrevet

Enig med dem over - sålenge dette blir gjort ryddig og ordentlig - og i full åpenhet mot søsknene dine - bør ikke dette være noe problem.

Jeg er eldst av tre søsken, og lånte 300 000 av mine foreldre for å få egenkapital nok da jeg skulle kjøpe min første bolig. Var nøye med å betale dem tilbake raskt (alle "bonus"penger som kom inn, feriepenger, ekstra lønn i desember etc) gikk rett til mamma og pappa, og nå er det lånet betalt tilbake for lengst.

Hadde jeg fått vite at min bror eller søster hadde fått hjelp økonomisk av foreldrene mine - i form av pengegave, som de ikke trengte å betale tilbake, kan jeg love deg at jeg ville blitt skuffet. :)

Hva med forskudd på arv? Blir du skuffet da? Man trenger ikke å betale tilbake arven sin.

Gjest Offensive Pie
Skrevet

Hva med forskudd på arv? Blir du skuffet da? Man trenger ikke å betale tilbake arven sin.

Jeg synes det er en uting å mer eller mindre kreve foreldrene sine for arv mens de fortsatt er i live. Det er deres penger, som de kan bruke som de vil - barna har ikke krav på arv før foreldrene har gått bort.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Ja og nei.

Dersom dette var et lån/kausjonist, så hadde det vært helt greit for meg med tanke på at det er helt andre regler idag for å komme inn på boligmarkedet enn det var før.

Men det kommer an på summen, og det kommer an på hvordan det blir gjort.

Jeg hadde nok ikke satt pris på at ett søsken fikk en sum som var betydelig større enn nødvendig egenkapital(eks kjøpe halve bolig og foreldre betaler på lån).

Men igjen, dette kommer helt an på saken.

Var det snakk om en helt ordinær førstegangsbolig, som jeg selv hadde mulighet til å kjøpe i etableringsfasen hadde det vært helt OK.

Jeg hadde dog ønsket å bli underrettet om saken med begrunnelse på hvorfor(at det ikke er mluig å komme inn på andre måter).

Skrevet

Det kommer litt an på summen. Foreldrene mine har normale inntekter, og de har hjulpet oss barna på ulikt vis. Noe har vært lån og noe har vært gaver, men aldri mer enn 10-20 000 om gangen. Jeg og eldstesøstera mi er etablerte og klarer oss fint nå, så jeg legger meg ikke borti hva de gir til det yngste søskenet mitt (så lenge det ikke er snakk om hytta,feks.)

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på hva foreldrene og søskene dine synes. Har du snakket med dem om det? Og hvor mye penger er det eventuelt snakk om?

At dine søsken er eldre og gift er ikke særlig relevant dersom de ikke fikk den samme økonomiske støtten som du ønsker da de var like gamle som deg. Jeg mener alle søsken bør bli behandlet likt, siden jeg vet hvor godt det er å ha en søster som har fått penger uten å jobbe for det fra foreldrene våre, mens jeg og min bror ikke har fått noe. Selv om jeg og bror ikke trenger pengene, så gjorde jo heller ikke søsteren vår det. Og du trenger dem jo ikke du heller, men du skulle gjerne hatt dem for å oppfylle en drøm. Kanskje dine søsken også trenger penger til noe de har lyst på.. :) Jeg mener derfor at åpenhet og enighet er det aller viktigste.

• Liker 5
Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg har to eldre søsken, som er 5 og 8 år eldre enn meg.

Begge mine eldre søsken med ektefeller er utdannet, gift, har to små barn hver og kom seg inn på boligmarkedet for 7-10 år siden.

Jeg studerer fortsatt og jeg misunner alle som kom seg inn på boligmarkedet for 5-10 års tid tilbake!

Men sånn er livet, så man må bare gjøre det beste ut av det, og jeg sparer og sparer hver mnd, men er ikke så mye jeg får spart som student.

Det jeg lurer på er om det er urettferdig overfor mine søsken om jeg får hjelp av mine foreldre til å komme inn på boligmarkedet?

Tenker mye på å kjøpe bolig, så fort jeg er ferdig å studere.

Hilsen den single studenten.

Nei det syns jeg ikke. Søskenene dine er jo fulletablerte og har alt. u er fattig student. klart det er rimelig at du skal få mer hjelp da.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på hva foreldrene og søskene dine synes. Har du snakket med dem om det? Og hvor mye penger er det eventuelt snakk om?

At dine søsken er eldre og gift er ikke særlig relevant dersom de ikke fikk den samme økonomiske støtten som du ønsker da de var like gamle som deg. Jeg mener alle søsken bør bli behandlet likt, siden jeg vet hvor godt det er å ha en søster som har fått penger uten å jobbe for det fra foreldrene våre, mens jeg og min bror ikke har fått noe. Selv om jeg og bror ikke trenger pengene, så gjorde jo heller ikke søsteren vår det. Og du trenger dem jo ikke du heller, men du skulle gjerne hatt dem for å oppfylle en drøm. Kanskje dine søsken også trenger penger til noe de har lyst på.. :) Jeg mener derfor at åpenhet og enighet er det aller viktigste.

Det er snakk om kjøp av leilighet. De eldre søskene til TS kom da fint inn på boligmakrkedet for 7-10 år siden, mens TS vil slite noe mer.

Er ikke slik at det er snakk om en sydentur. Det er snakk om en investering i leiliehtet.

Forbanna reklame som dekkker halve skjermen! Ser ikke hva jeg skriver!

Skrevet

Jeg hadde blitt grinete om foreldrene mine plutselig hadde stilt opp for broren min ved kjøp av leilighet, når de ikke ville kausjonere da jeg kjøpte for noen år siden. Ja, prisene var lavere for noen år siden, men det var lønningene også. Og det er uansett tøft å skulle etablere seg på boligmarkedet som nyutdannet.

• Liker 5
Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg hadde blitt grinete om foreldrene mine plutselig hadde stilt opp for broren min ved kjøp av leilighet, når de ikke ville kausjonere da jeg kjøpte for noen år siden. Ja, prisene var lavere for noen år siden, men det var lønningene også. Og det er uansett tøft å skulle etablere seg på boligmarkedet som nyutdannet.

Selv om du allerede hadde alt?

Er mye lettere å kjøpe bolig som par enn som singel også. Man må da unne søskener som sliter litt at de får litt hjelp, hvis ikke er man barnslig.

AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre hjelper stadig min søster, og det gjør meg ingen verdens ting! Det dreier seg om alt fra småsummer til beløp på rundt 15 - 20.000,-

Jeg trenger jo ingen hjelp, men hvis jeg noen gang skulle trenge det ville jeg også fått hjelp

• Liker 1
Skrevet

Selv om du allerede hadde alt?

Er mye lettere å kjøpe bolig som par enn som singel også. Man må da unne søskener som sliter litt at de får litt hjelp, hvis ikke er man barnslig.

Heldigvis stilte samboers foreldre opp som kausjonister. Ellers hadde vi slitt.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Heldigvis stilte samboers foreldre opp som kausjonister. Ellers hadde vi slitt.

Ja da fikk dere jo hjelp av hans foreldre. Så lenge noen foreldre hjelper så spiller det vel ingen rolle?

AnonymBruker
Skrevet

Det er snakk om kjøp av leilighet. De eldre søskene til TS kom da fint inn på boligmakrkedet for 7-10 år siden, mens TS vil slite noe mer.

Er ikke slik at det er snakk om en sydentur. Det er snakk om en investering i leiliehtet.

Forbanna reklame som dekkker halve skjermen! Ser ikke hva jeg skriver!

Ja, jeg leste jo det. Jeg er fullstendig klar over at det er snakk om en leilighet, men når har leilighetskjøp blitt en menneskerettighet? Jeg mener det er en drøm man har, på lik linje med alt annet man ønsker seg her i livet.

Det at de eldre søskene allerede har leilighet/hus er jo ikke relevant. Ut fra det TS skriver er dette noe de selv har betalt for. Når TS er like gammel som dem, så har jo TS kanskje råd til leilighet selv? Og hvem vet, kanskje søskene har lyst på større hus/leilighet og kunne ha tenkt seg hjelp til det på lik linje med TS. Jeg mener altså det er ekstremt viktig at alle familiemedlemmene er enige om denne pengefordelingen dersom det blir aktuelt.

• Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

Ja, jeg leste jo det. Jeg er fullstendig klar over at det er snakk om en leilighet, men når har leilighetskjøp blitt en menneskerettighet? Jeg mener det er en drøm man har, på lik linje med alt annet man ønsker seg her i livet.

Det at de eldre søskene allerede har leilighet/hus er jo ikke relevant. Ut fra det TS skriver er dette noe de selv har betalt for. Når TS er like gammel som dem, så har jo TS kanskje råd til leilighet selv? Og hvem vet, kanskje søskene har lyst på større hus/leilighet og kunne ha tenkt seg hjelp til det på lik linje med TS. Jeg mener altså det er ekstremt viktig at alle familiemedlemmene er enige om denne pengefordelingen dersom det blir aktuelt.

Men ts er singel de er jo i par og trenger mindre hjelp

AnonymBruker
Skrevet

Men ts er singel de er jo i par og trenger mindre hjelp

Og så? Jeg vet at det er dyrere å være singel, men man har ikke krav på mer arv av den grunn.

Og igjen, trenger? Ingen trenger å eie en leilighet. Men jeg forstår veldig godt at TS har lyst til å kjøpe seg leilighet og har lyst til å få hjelp til det. Jeg mener bare at da må alle involverte være enige om det.

• Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet (endret)

Og så? Jeg vet at det er dyrere å være singel, men man har ikke krav på mer arv av den grunn.

Og igjen, trenger? Ingen trenger å eie en leilighet. Men jeg forstår veldig godt at TS har lyst til å kjøpe seg leilighet og har lyst til å få hjelp til det. Jeg mener bare at da må alle involverte være enige om det.

e ikke snakk om krav det er snakk om å stille opp for den som trenger det mest.

Og skal ikke foreldre ønske å hjelpe barnet sitt? Hun er jo så ung.

Endret av BettyBoop

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...