AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #1 Skrevet 21. mars 2012 Hei. Leser på lånekassen sine sider at de med nedsatt funksjonsevne som studerer kan få mer i stipend om de ikke kan jobbe ved siden av studiene. Hva ligger under definiasjonen nedsatt funksjonsevne? Er det samme som nedsatt arbeidsevne som nav bruker når det kommer til AAP f.eks (Må ha mer enn 50% nedsatt arbeidsevne) Noen som vet hva man må plages med (eksempel) for å komme under begrepet nedsatt funksjonsevne, iht lånekassen. http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Nye-stotteordninger-for-elever-og-studenter-med-nedsatt-funksjonsevne/ 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #3 Skrevet 22. mars 2012 Jeg søkte om dette med legeerklæring pga psykisk sykdom. Fikk avslag, og i avslagsbrevet sto blant annet dette: Med nedsatt funksjonsevne menes tap eller skade pÅ kroppsdel eller i en av kroppens funksjoner. Dette kan for eksempel dreie seg om nedsatt bevegelses-, syns-, eller hØrselfunksjon, nedsatt kognitiv funksjon, eller ulike funksjonsnedsettelser pga allergi, hjerte- og lungesykdommer.
Gjest Wolfmoon Skrevet 22. mars 2012 #4 Skrevet 22. mars 2012 De eneste jeg vet som har dette har såpass funksjonsnedsettelse at de tar studiet over lengre tid enn andre. På grunn av økt stipend ender de på samme lån som andre med samme utdannelse. Noe mer konkret om hvordan de gikk frem vet jeg imidlertid ikke.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #5 Skrevet 22. mars 2012 Da er nok ikke dette aktuelt for min del. Tusen takk for svar iallefall, da får jeg lete videre etter andre muligheter for å klare å studere igjen! -TS 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2012 #6 Skrevet 23. juni 2012 Jeg søkte om dette med legeerklæring pga psykisk sykdom. Fikk avslag, og i avslagsbrevet sto blant annet dette: Med nedsatt funksjonsevne menes tap eller skade pÅ kroppsdel eller i en av kroppens funksjoner. Dette kan for eksempel dreie seg om nedsatt bevegelses-, syns-, eller hØrselfunksjon, nedsatt kognitiv funksjon, eller ulike funksjonsnedsettelser pga allergi, hjerte- og lungesykdommer. Så rart, Psykisk sykdom er jo en nedsatt funksjonsevne og? Er det flere som har søkt om det ekstra stipendet nå? Er det ikke legen som skal avgjøre om man er for syk til å jobbe, ikke lånekassen? Anonym poster: f4312ac3f9aad7441ddae26e48c8feff 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #7 Skrevet 20. august 2012 Drar opp denne igjen. Er det noen som har fått ekstra stipend pga nedsatt funksjonsevne her? Og i så fall for hva slags problemer, om dere vil si det? Anonym poster: 4c999840cb80f625deee00fa039cc9d7
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #8 Skrevet 20. august 2012 Jeg fikk det pga psyken. Legen min søkte om dette mens jeg var innlagt på psykiatrisk sengepost... men jeg er veldig psykisk syk og er jevnlig innlagt, så tror det må være ganske ille for at du skal få det Anonym poster: 83ba14d4b0d26dbf3895d49ce03f93d5 1
Tropic Skrevet 20. august 2012 #9 Skrevet 20. august 2012 Jeg har søkt, og får svar snart. Men lånekassen skal jo ikke vite årsaken til at du har nedsatt, de skal bare ha underskrift fra legen om at du har det, så de får ikke vite hva årsaken er.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #10 Skrevet 20. august 2012 Jeg har søkt, og får svar snart. Men lånekassen skal jo ikke vite årsaken til at du har nedsatt, de skal bare ha underskrift fra legen om at du har det, så de får ikke vite hva årsaken er. Er du sikker på dette? Mener å ha sett andre steder at Lånekassen kunne kreve mer dokumentasjon selv om det ikke står noe om det på skjemaet eller på sidene deres nå. Kanskje det kun gjaldt det første året de hadde slik ekstrastøtte. Det var faktisk legen min som først nevnte det først at det kunne være aktuelt å søke om tilrettelegging opp mot universitetet osv, så tror h*n er med på å krysse av på skjemaet til Lånekassen også. Men et sted leste jeg at de hadde gitt avslag til noen og skrevet at det først og fremst var et tilbud til dem som var døve, blinde osv., og det er jo ikke jeg. Men jeg har ganske store (fysiske) problemer og det å ha jobb ved siden av studiene er dessverre helt uaktuelt, selv om jeg gjerne skulle jobbet om jeg hadde kapasitet til det. Anonym poster: 4c999840cb80f625deee00fa039cc9d7 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #11 Skrevet 20. august 2012 Men et sted leste jeg at de hadde gitt avslag til noen og skrevet at det først og fremst var et tilbud til dem som var døve, blinde osv., og det er jo ikke jeg. Ehm... det var visst her jeg hadde lest det. Innlegg # 3. Men likevel Anonym poster: 4c999840cb80f625deee00fa039cc9d7 1
Tropic Skrevet 21. august 2012 #12 Skrevet 21. august 2012 Jeg ringte lånekassen før jeg søkte for å høre etter om de ikke skulle ha en legeerklæring (skriv) på hvorfor jeg søkte, men nei, det skulle de ikke ha, så jeg skulle bare sende det som sto på lånekassen.no
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #13 Skrevet 22. august 2012 OK, takk for svar Da får jeg vel bare snakke med legen om det skjemaet. Anonym poster: 4c999840cb80f625deee00fa039cc9d7
Tropic Skrevet 22. august 2012 #14 Skrevet 22. august 2012 Ja, du får gjøre det. Har enda ikke fått svar fra lånekassen da, de er så treeeege.. hehe
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #15 Skrevet 22. august 2012 Hehe, er det lenge siden du søkte? Mulig behandlingstiden blir kortere utover høsten, siden de har mindre å gjøre da Anonym poster: 4c999840cb80f625deee00fa039cc9d7
Tropic Skrevet 23. august 2012 #16 Skrevet 23. august 2012 ca 9 august mottok de det. Tror det var den 9 august. Venter utålmodig på svar!
Tropic Skrevet 23. august 2012 #17 Skrevet 23. august 2012 Hvor lang tid tok det fra du søkte og til du fikk svar at du fikk det innvilget?
Tropic Skrevet 24. august 2012 #18 Skrevet 24. august 2012 Såpass ja, ja, da får jeg bare smøre meg med tålmodighet da
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #19 Skrevet 9. april 2013 Hei. Leser på lånekassen sine sider at de med nedsatt funksjonsevne som studerer kan få mer i stipend om de ikke kan jobbe ved siden av studiene. Hva ligger under definiasjonen nedsatt funksjonsevne? Er det samme som nedsatt arbeidsevne som nav bruker når det kommer til AAP f.eks (Må ha mer enn 50% nedsatt arbeidsevne) Noen som vet hva man må plages med (eksempel) for å komme under begrepet nedsatt funksjonsevne, iht lånekassen. http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Nye-stotteordninger-for-elever-og-studenter-med-nedsatt-funksjonsevne/ Drar opp denne igjen! Jeg fikk idag skjema av legen som han signerte sånn at jeg kunne sende inn. Noen som har hatt problemer med å få det gjennom? Ut fra skjemaet fra lånekassen, så skal de jo ikke ha noe som helst dokumentasjon annet enn at legen går god for det? Anonym poster: 2c7fbd0c78cd5a8e5574188f28ba036b
Tropic Skrevet 9. april 2013 #20 Skrevet 9. april 2013 Drar opp denne igjen! Jeg fikk idag skjema av legen som han signerte sånn at jeg kunne sende inn. Noen som har hatt problemer med å få det gjennom? Ut fra skjemaet fra lånekassen, så skal de jo ikke ha noe som helst dokumentasjon annet enn at legen går god for det? Anonym poster: 2c7fbd0c78cd5a8e5574188f28ba036b Om legen skriver under så skal du få det godkjent ja. Underskriften er det eneste de skal ha
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå