Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann :)

Jeg tjente ifjor 131 000kr, og feriepenge grunnlaget er 122 700. Sånn som jeg har regnet (Feriep.gr * 10.2%/100) så skal jeg ha 12515 kr i feriepenger i år. Men på lønnsslippen står det rundt 11300 kr til utbetaling feriepenger. :forvirret:

Er det jeg som har feil eller er det lønnskontoret?

Jeg får timesbetalt, ikke vært lengre sykemeldt, og har jobbet der i over 2 år, hvis det har noe å si.

Mvh

En forvirret jente

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du har blitt trukket skatt av pengene?

:jepp:

Skrevet

Glemte så klart å si at dette handler om feriepenger som kommer i mai :rodme: Gikk litt fort her.

Skrevet

Har du trukket ifra feriepengene du fikk i fjor? For den summen inngår i utbetalt lønn i fjor.

Feriepengegrunnlag er kun opptjent lønn, ikke feriepengene du fikk utbetalt i fjor

Skrevet

Ja, feriepengegrunnlaget er rundt 122 700 kr, som jeg skrev i åpningsposten :)

Skrevet

Sorry, leste litt for fort.

Hadde kontaktet lønningskontoret var det meg.

Good Luck

Skrevet

Takk for svar. Da gjør jeg det i morgen :)

Skrevet (endret)

Det er nok riktig det du har fått. Sannsynligvis har du 5 uker ferie og bedriften betaler ut feriepenger en fast mnd i året, mens du får vanlig lønn de andre 11 mnd?

Feriepengene skal dekke lønnsbortfallet i de 5 ukene du har ferie. Men siden du får vanlig lønn 11 mnd av året, og ferien utgjør mer enn 1 mnd, får du betalt for mer enn du faktisk jobber. Derfor er det vanlig å trekke 3-4 dagers lønn fra feriepengene (avhengig av antall dager i mnd du får feriepengene). Satsen for feriepenger er forhøyet nettopp for å kunne dekke opp for lønnsbortfallet i den ekstra ferien.

Jeg synes dette var dritvanskelig å skjønne selv da jeg lærte om dette, så jeg skal prøve å forklare med teskje;

La oss si at du tar en mnd ferie og får utbetalt hele feriepengebeløpet denne mnd. Det utgjør ca 4 uker og 2 dager. Da har du 3 dager ferie igjen. Disse tar du ut mnd etterpå. Da måtte arbeidsgiver trekt deg i lønn for disse 3 dagene siden du ikke er på jobb, og feriepengene skal dekke lønnsbortfallet. (feriepengene for disse dagene har du allerede fått mnd før). Da ville denne månedslønna vært mindre enn vanlig. For noen kan det være problematisk, og derfor er det blitt vanlig praksis å trekke disse 3 dagene fra feriepengene istedet, sånn at man kan betale ut vanlig lønn de øvrige mnd.

Edit: Feriepengesatsen er forresten 12% når man har 5 uker ferie (ikke 10,2 som du har regnet med).

:)

Endret av flickan
Skrevet (endret)

Så nå at du hadde timelønn,(og ikke fast stilling?) og da kan du egentlig se bort fra innlegget mitt.

Endret av flickan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...