Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det viktig å spise noe etter at man har trent?

De gangene jeg trener sent på kvelden, har jeg bare lyst til å se litt tv og gå og legge meg. Ikke spise. Gjør det egentlig noe?

Videoannonse
Annonse
Gjest Regza
Skrevet

Fordi kroppen trenger noe å jobbe med?

• Liker 1
Gjest *Maja*
Skrevet

Kommer an på hva og hvor hardt du trener. Ville gitt musklene noe å restituere på. Trenger ikke å være mye. Jeg pleier å drikke et glass soyasjokomelk og et par egg.

• Liker 1
Gjest Rastl0s
Skrevet (endret)

En halvtime-times tid etter trening så vil det være mulighet for å stimulere proteinsyntesen ytterligere ved å å i seg noe rett etter enn om du venter flere timer.

Kort sagt; du vil få mer ut av økta om du spiser raskt! Du vil kunne bygge lettere, restituere fortere og få bedre overskudd senere.

En banan og en proteinshake er alfa omega. Eller du kan drikke sjokolademelk, melk osv. Bare sørg for noen raske karbo og helst 30-40 gram proteiner avhengig av vekt.

En halvtime-time etter "pre-workout måltidet" bør du spise et ordentlig måltid. Dvs karbo (fullkorns ris eller pasta), grønnsaker og kylling, biff, fisk eller noe annet som frister.

Noe annet som er viktig å nevne er at når du trener du tømmer du glykogenlageret (muskelenes energilager) og du må derfor fylle opp sånn at musklene har noe å arbeide med, eller så risikerer du å brenne muskler til slutt.

Endret av Rastl0s
Skrevet

Hvorfor er det viktig å spise noe etter at man har trent?

De gangene jeg trener sent på kvelden, har jeg bare lyst til å se litt tv og gå og legge meg. Ikke spise. Gjør det egentlig noe?

Man spiser for å fylle på med nødvendig energi. Etter at du har trent skriker musklene etter mer brennstoff, og skal du ha virkelig nytte av treningen må du la kroppen restituere seg - noe som innebærer å spise.

Har du trent styrke bør du spise noe med proteiner, for eksempel egg eller fisk/kjøtt. Brød med skinke eller makrell i tomat gjør susen, eller en skyr.

Sammenlign gjerne kroppen din med bilen. Etter å ha kjørt den hardt på racerbanen og brukt opp all bensinen er det ikke lurt å la den stå over en natt for så å prøve å starte den en råkald morgen. Nei, bilen trenger drivstoff og den trenger å bli varmet med en motorvarmer. Det samme med kroppen din, men i enda større grad da du er en levende organisme. Å trene innebærer å også pleie kroppen riktig, slik at du får overskudd og føler velvære.

Skrevet

Tusen takk for svar. Det var flere gode forklaringer :)

AnonymBruker
Skrevet

De dagene jeg ikke føler for å spise etter jeg har trent, da vet jeg at jeg ikke trente hardt nok.

Skrevet (endret)

De dagene jeg ikke føler for å spise etter jeg har trent, da vet jeg at jeg ikke trente hardt nok.

Ja, det kan jo godt være. Synes liksom det er litt dumt å spise noe når jeg egentlig ikke føler for det.

Jeg har anledning til å trene noen ganger om formiddagen. Det er glimrende, synes jeg. Da er jeg mest opplagt og motivert. Og jeg er sulten en stund etter at jeg har trent, og det er godt å spise og merker at det gjør godt.

Men noen ganger er treningen om kvelden (ikke veldig hard trening, men 50 minutters aerobic og styrke), og da synes jeg det blir så sent å spise når jeg kommer hjem.

Jeg har tenkt på svarene jeg har fått. Men hva hvis det er sånn at jeg tidligere på dagen har spist rikelig med energi (kalorier) og ikke har forbrent opp det kroppen egentlig burde etter at jeg har trent om kvelden. Da er det jo energi tilbake som kroppen kan jobbe med. Er det da likevel viktig å spise litt etter at man har trent? Tenker at man behøver jo liksom ikke "fylle tanken" da?

Endret av Berit
Skrevet

Nå skal jeg banne i kirka og være skikkelig politisk ukorrekt her - men min mening er at for en vanlig mosjonist (som vel de fleste av oss er - tross alt!) så er det ikke superviktig å spise rett etter trening. Og iallfall ikke hvis man ikke er sulten!

Jeg syns det er altfor mye fokus på sånne ting. Jeg forsøker å gå ned i vekt, gjennom "livsstilsendring" som det så fint heter her på forumet. Da holder jeg meg til et visst anntall kcl pr dag (selv om jeg spiser lavkarbo følger jeg med på kcl). Hvis jeg trener, og forbrenner xx kalorier, så er det jo helt meningsløst hvis jeg da spiser mye mer kcl enn jeg trenger, fordi noen sier at jeg MÅ spise etter trening.

Jeg trener ikke for å delta i løp, bygge muskler ol, men for å "stramme opp" (nok et pk uttrykk fra dette forumet), for å bidra til vektnedgang, og fordi det gjør meg godt både psykisk og fysisk. Det er godt mulig musklene mine hadde restituert seg 5 min kjappere etter en treningsøkt med inntak av kcl rett etter på - men det betyr så lite i den store sammenhengen, at jeg rett og slett ikke gidder bry meg med det. Det skaper jo bare pes - MÅ ditt, MÅ datt, SKULLE gjort, etc. etc. etc.

Så mitt råd til ts er faktisk å gjøre det du føler for. Passer det med mat etterpå og du er sulten, ja så spiser du. Gjør det ikke det, nei, så er det heller ingen katastrofe, verken slik eller sånn. Du ødelegger ikke musklene dine/dine muligheter for å bli bedre trent el. ved ikke å spise rett etterpå......

Gjest *Maja*
Skrevet

Nå skal jeg banne i kirka og være skikkelig politisk ukorrekt her - men min mening er at for en vanlig mosjonist (som vel de fleste av oss er - tross alt!) så er det ikke superviktig å spise rett etter trening. Og iallfall ikke hvis man ikke er sulten!

Jeg syns det er altfor mye fokus på sånne ting. Jeg forsøker å gå ned i vekt, gjennom "livsstilsendring" som det så fint heter her på forumet. Da holder jeg meg til et visst anntall kcl pr dag (selv om jeg spiser lavkarbo følger jeg med på kcl). Hvis jeg trener, og forbrenner xx kalorier, så er det jo helt meningsløst hvis jeg da spiser mye mer kcl enn jeg trenger, fordi noen sier at jeg MÅ spise etter trening.

Jeg trener ikke for å delta i løp, bygge muskler ol, men for å "stramme opp" (nok et pk uttrykk fra dette forumet), for å bidra til vektnedgang, og fordi det gjør meg godt både psykisk og fysisk. Det er godt mulig musklene mine hadde restituert seg 5 min kjappere etter en treningsøkt med inntak av kcl rett etter på - men det betyr så lite i den store sammenhengen, at jeg rett og slett ikke gidder bry meg med det. Det skaper jo bare pes - MÅ ditt, MÅ datt, SKULLE gjort, etc. etc. etc.

Så mitt råd til ts er faktisk å gjøre det du føler for. Passer det med mat etterpå og du er sulten, ja så spiser du. Gjør det ikke det, nei, så er det heller ingen katastrofe, verken slik eller sånn. Du ødelegger ikke musklene dine/dine muligheter for å bli bedre trent el. ved ikke å spise rett etterpå......

Igjen så kommer det helt an på hvor hardt du trener. Om jeg ikke får i meg noe etter mila mi så kreperer jeg ganske raskt. Etter pilates og yoga derimot har jeg ikke like stort behov for mat etterpå da det er såpass lavintensitet.

Gjest Rastl0s
Skrevet

Er ikke snakk om at andre forteller deg at du må, men om å gjøre kroppen en tjeneste. Vil du ikke spise så værsågod!

Merkelig at jeg ikke fikk utbytte når jeg ikke spiste etter trening og ikke ble sterkere for 2 år siden da jeg veide 60-65 kg. 2 år senere etter mye trening og riktig spising veier jeg 95kg og har nesten samme fettprosent.

Sammenheng? Ja.

Skrevet

Jeg trener heller ikke for å bygge muskler eller delta i løp, egentlig bare for å holde kroppen i gang. Jeg er veldig opptatt av å gjøre det beste og sunneste for kroppen. Og det tror jeg er en balansegang av det aller meste. F.eks er det veldig bra å holde seg i god form, presse seg litt, men ikke presse seg så alt for mye. Jeg føler at mange som trener tar seg selv veldig ut, og det tror jeg er belastende og slitsomt for kroppen. En mellomting, altså.

Det samme gjelder mat. Jeg er opptatt av sunn riktig kost, men spiser det meste, men prøver med måte. Og det er viktig å holde en noenlunde stabil vekt, og jeg har veid det samme som da jeg var 20, jeg er nå 43.

Men jeg får jo nesten til inntrykk av at det er skadelig for kroppen å ikke spise etter trening. Bryr meg ikke om det evt går utover musklenes utseende. Men bryr meg hvis det er usunt for kroppen.

Skrevet

Igjen så kommer det helt an på hvor hardt du trener. Om jeg ikke får i meg noe etter mila mi så kreperer jeg ganske raskt. Etter pilates og yoga derimot har jeg ikke like stort behov for mat etterpå da det er såpass lavintensitet.

Ja, det høres jo logisk ut

Skrevet

Er ikke snakk om at andre forteller deg at du må, men om å gjøre kroppen en tjeneste. Vil du ikke spise så værsågod!

Ja, det er nettopp det. Jeg vil gjøre kroppen en tjeneste.

Skrevet

Merkelig at jeg ikke fikk utbytte når jeg ikke spiste etter trening og ikke ble sterkere for 2 år siden da jeg veide 60-65 kg. 2 år senere etter mye trening og riktig spising veier jeg 95kg og har nesten samme fettprosent.

Sammenheng? Ja.

Oj, du har virkelig bygd opp muskler. Men det er ikke det jeg er ute etter for min kropp

Gjest Rastl0s
Skrevet

Oj, du har virkelig bygd opp muskler. Men det er ikke det jeg er ute etter for min kropp

Det er selvfølgelig på grunn av treningen jeg har gjort. Jeg har fokusert på å bli stor og sterk, løftet tungt og spist for å legge på meg mest mulig muskler.

Men slapp av det krever mer enn bare et måltid etter trening og det tar lang tid å bygge masse muskler, så det er ikke noe å tenke på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...