AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #1 Skrevet 21. mars 2012 Scenario: 19 år, dritt lei av å leie etter klin gærne huseiere, katt og hund så vannskelig å finne seg noe å leie, har heller ikke førerkort så kan ikke bo i "gokk" hvor de som tilater dyr ofte er. Har 0,- i egenkapital, men vil helst eie hus. Har mulighet til å betale på lån og slikt, men har ikke rukket å spare opp noe enda. Er det mulighet for å ta opp lån, uten egenkapital?? Hvor mye lån kan man i såfall få? En annen ting jeg funderer på er å leie av faren min. Altså en venninne gjør dette. Moren kjøpte seg en leilighet, og venninnen min betaler husleie til moren. Faren min har et hus til en verdi av ca 5 millioner, og har ca 500.000 igjen på lånet. Han har en årslønn på ca 800.000 og får i tillegg ca 150.000 i året på et lite firma han har ved siden av. Tenke å lufte forslaget for han, at han tar opp lån også betaler jeg ned på lånet til han. Er det gjennomførbart, eller helt blåst? Hvordan kan det gjennomføres i praksis? Noen som har gjort dette, og har erfaringer??
liv Skrevet 21. mars 2012 #2 Skrevet 21. mars 2012 Det blir jo som et privat lån, du kjøper og står som eier, faren din betaler, hvordan han skaffer pengene er ved å ta lån på eget hus. Du betaler da faren din hver måned...
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #3 Skrevet 21. mars 2012 Er faren din full i gryn kan du jo få han til å betale egenkapitalen du må ha for å kjøpe leilighet, evt står som kausjonist for den delen.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #4 Skrevet 21. mars 2012 Er faren din full i gryn kan du jo få han til å betale egenkapitalen du må ha for å kjøpe leilighet, evt står som kausjonist for den delen. Selv om han er "full av gryn" så vil jeg da ikke få han til å betale egenkapitalen min. Han har da fortjent de pengene selv. Og hvis jeg skal ha egenkapital, så regner jeg med at de tre brødrene mine også vil ha!
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #5 Skrevet 21. mars 2012 Faren din kan være medlåntaker, kausjonist/realkausjonist eller kjøpe og leie ut til deg. Disse har jo ulike konsekvenser og grader av konskvens for faren din Men hallo, du er 19 år gammel. Det er ikke unormalt å ikke eie et hus da. Du har mange år å spare på.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #6 Skrevet 21. mars 2012 Faren din kan være medlåntaker, kausjonist/realkausjonist eller kjøpe og leie ut til deg. Disse har jo ulike konsekvenser og grader av konskvens for faren din Men hallo, du er 19 år gammel. Det er ikke unormalt å ikke eie et hus da. Du har mange år å spare på. mente forresten ikke å være frekk på siste setning, selv om det kan se slik ut. Kjøpte bolig (en billig en) selv uten egenkapital, foreldrene min var realkausjonist på 20% av lånesummen. Etter 6 mnd ble de løst ut.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #7 Skrevet 21. mars 2012 Selv om han er "full av gryn" så vil jeg da ikke få han til å betale egenkapitalen min. Han har da fortjent de pengene selv. Og hvis jeg skal ha egenkapital, så regner jeg med at de tre brødrene mine også vil ha! Da kan han stå som kausjonist.
liv Skrevet 21. mars 2012 #9 Skrevet 21. mars 2012 En kausjonist stiller noe, somregel huset, i sikkerhet for et lån. Så om lånetaker ikke betaler går utlåner til kausjonisten.
Gjest Survival Skrevet 21. mars 2012 #10 Skrevet 21. mars 2012 Jeg syns dette forslaget ditt høres veldig dårlig planlagt ut. Det er faktisk flere økonomisk aspekter ved boligkjøp enn bare egenkapitalen. Har du tenkt over om du får lån, hvor mye du får i lån, dokumentavgift, kostnader banken skal ha, renter, hvilket lån du skal ha, om du har fast jobb hver måned så du kan betale leia, om du har tenkt å bo på samme stedet så lenge at boligen lønner seg mtp senere salg, er det verdistigning i området, osv..? Om faren din velger å betale egenkapitalen din har jeg ingenting med å svare på. Jeg vet at det er mange foreldre som gjør det for barna sine, og syns det er helt greit. Det blir jo et internt lån som forelderen får tilbake, forhåpentligvis. Og mange foreldre har råd til det. Men tenk litt over de andre faktorene som gjelder her, det er ikke bare bare å kjøpe sånn helt uten videre.
Gjest Blondie65 Skrevet 21. mars 2012 #11 Skrevet 21. mars 2012 (endret) En kausjonist garanterer for andres lån. Dette er ikke noe problem dersom den man står som kausjonist for er en sikker betaler med et ansvarlig forhold til gjelden. Det betyr blant annet at den som låner betaler sine avdrag i tide og selv varsler sin kausjonist dersom det oppstår problemer slik at disse kan løses før de blir et problem for kausjonisten. En kausjonist er kun en idiot dersom vedkommende sier ja til å kausjonere uten å vite noe om den som låner penger eller hva det vil si å være kausjonist. Endret 21. mars 2012 av Blondie65
Gjest Blondie65 Skrevet 21. mars 2012 #12 Skrevet 21. mars 2012 Dersom far kausjonerer, betaler egenkapital eller kjøper bolig som han leier ut til et av sine barn, så blir det vel akkurat like urettferdig overfor de andre uansett hva slags løsning som blir valgt dersom de ikke får det samme?
Kråkesaks Skrevet 21. mars 2012 #13 Skrevet 21. mars 2012 Tråden er ryddet for avsporinger. Kråkesaks, moderator.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå