Gå til innhold

Hva slags bolig ville du foretrukket med to små?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nummer to på vei, og vi har begynt å se etter større plass å bo. I dag bor vi i en treroms i Oslo sentrum. Aller helst skulle vi selvsagt hatt råd til et rekkehus ganske sentralt, men så mye penger har vi ikke. Derfor er alternativene disse:

1) Flytte rett utenfor bygrensa, vi snakker 25 min med tog til sentrum (der vi begge jobber). Her har vi råd til rekkehus eller tomannsbolig med masse plass til familien og roligere omgivelser. Hus fem minutter unna toget, og barnehage på veien til toget.

2) Fireroms i sentrum der vi allerede bor. Da snakker vi 80-90 kvm, men det er jo absolutt levelig. Her er vi nærmere jobbene, og risikerer ikke noe ved at tog er innstilt. Lekeplasser i nærheten, men ikke vårt eget uteområde. Slipper å bytte barnehage.

Flytter vi ut av byen må det være for at vi skal bli boende der i overskuelig framtid. Flytter vi i større leilighet må vi flytte på nytt om noen år når eldste begynner på skolen. På den annen side kan vi da ha tjent penger på leiligheten og ha mer å bruke på neste bolig. På den annen side er kanskje verdiøkningen i bynære strøk større de neste årene?

Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Okusan
Skrevet

Min absolutte førsteprioritet ville vært avstand jobb-barnehage.

Et vennepar av oss var i samme situasjon som dere, og flyttet rett over bygrensa. Ofte går det bra på ettermiddagen, men det er også altfor ofte at det ikke gjør det... kø på E6, trafikkulykke, innstilte tog, ting står i stampe og du ser frenetisk på klokka og teller minutter til barnehagen stenger.

Med mindre dere har veldig fleksible jobber og kan gå tidlig, så ville jeg prioritert sentrumsnær leilighet. Det er jo fritt skolevalg også, og enkelte friskoler/privatskoler hvis dere trives bra i selve området. Byen har også veldig mange tilbud for barn og unge. Å bruke mye tid på reise i utgangspunktet, og stresse ekstra når det blir krise, har aldri fristet oss i hvert fall...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville flyttet ut av byen hvis det likevel er slik at dere kommer til å flytte til skolestart. Det er dyrt å bytte bolig og det er umulig å forutsi om det er noe å tjene på å vente. Antageligvis vil forholdet mellom salg av sentral bolig og kjøp av ny bolig utenfor byen være ganske likt om noen år også. Vinningen går fort opp i spinningen, for å si det slik. :sjenert:

Skrevet

Eg tenkjer at eg er glad eg ikkje bur i Oslo :fnise:

Eg tykkjer alternativ 1 høyrast best ut, sånn utan å veta så mykje om livssituasjonen elles. Vil du og mannen din bu såpass langt unna byen, og verte bufaste der i mange åra framover? Korleis er det med familie og vener - kjem de til å bu langt unna desse?

• Liker 2
Gjest Annaires
Skrevet

Hadde flyttet ut av byen på flekken.

Man kan jo også flytte lenger unna bygrensen da.

F.eks Lillestrøm; der er det jo bare 10 min med tog til byen. Men selvsagt er boligprisene der temmelig høye også.

Barnehagebytte hadde ikke bekymret med nevneverdig.

Gjest Okusan
Skrevet

Eg tenkjer at eg er glad eg ikkje bur i Oslo :fnise:

Merkelig, for Oslo må da være det beste stedet for både voksne og barn! :ler:

Neida, preferanser er forskjellige og godt er det. Eneste "problemet" med Oslo, og der er vi skjønt enige, er jo det at det er for dyrt...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

alternativ 1 hadde jeg gått for:)

AnonymBruker
Skrevet

Alternativ 2.

Gjest pysepusen
Skrevet (endret)

Jeg hadde gått for alt. 1 :)

Og gratulerer med nr. to på vei! :nigo:

Endret av pysepusen
  • Liker 1
Skrevet

Må vi være realistiske? :)

Jeg ville da gjerne bodd i et nedlagt fengsel, hver shitkid skulle fått sin celle med jerngitter foran, så hadde man sluppet barnegrind/bur osv.

Skrevet

Jeg trives ikke med å bo midt i by, og liker veldig godt å ha hus, så jeg hadde gått for alternativ en. :) Men samtidig, det er jo litt risky i forhold til dette med barnehage. Man får jo bot når man kommer for sent.

Gjest Klara Klok
Skrevet

Hva har du mest lyst til? Trivsel? Skal du ut av byen så må du regne med å eie bil også?

Det går fint an å bo 4 personer i mange år på 80-90 kvm. Er dere smarte så lager dere praktiske romløsninger og velger bort spisebord enten i stue eller kjøkken.

Skrevet (endret)

Merkelig, for Oslo må da være det beste stedet for både voksne og barn! :ler:

Neida, preferanser er forskjellige og godt er det. Eneste "problemet" med Oslo, og der er vi skjønt enige, er jo det at det er for dyrt...

Verkeleg? Ser for meg Oslo som det verste plassen ein kan bu i Noreg mtp barn :fnise: Ikkje berre er det dyrt, men det er vanskeleg å kome seg rundt pga all trafikken, trongt, bråkete, skittent, problemer med forureining osv.

Endret av imli
  • Liker 1
Gjest Okusan
Skrevet

Verkeleg? Ser for meg Oslo som det verste plassen ein kan bu i Noreg mtp barn :fnise: Ikkje berre er det dyrt, men det er vanskeleg å kome seg rundt pga all trafikken, trongt, bråkete, skittent, problemer med forureining osv.

Pussig... Jeg ser Oslo som et sted der åtteåringer lærer seg å hoppe uanstrengt fra t-bane 5 til busslinje 21 og er strålende fornøyde med seg selv. Der de kan gå fra skolen og innom obo-øvelse eller taekwondo eller hva de måtte ønske (Oslo har det, samme hvor sært det er), og ha skoleekskursjoner til alle de største museene, der det alltid går en kinofilm, der det skjer ufattelig mye for barn og unge. I tillegg til at det ikke er langt fra Romsås til nærmeste badevann, fra Bøler til nærmeste skiløype, fra Midstuen til Norges morsomste akebakke. Og fjorden med badesteder er der hele tiden.

Aldri i verden om jeg ville flyttet til en kjip kvasi-forstad der det alternative ungdomsmiljøet heter Ronny og holder til ved bensinstasjonen... som der jeg var barn ;)

En annen ting som mange fra landet (vet ikke hvor du bor, imli, så det er ikke myntet på deg) misforstår, er at Oslo er så stort og kaldt. Hvis du bor en stund i et gitt område i Oslo, så minner det mistenkelig om en liten bygd. Du kjenner folk på ditt busstopp, og vet hvem naboene er, og lurer på om gamle Gunda har falt om i trappeoppgangen når hun blir borte noen dager. Oslo består av en masse bittesmå tettsteder, om det nå er på Linderud eller Etterstad eller Tåsen.

Men dette var jo aldri ment å være en Oslodebatt, vi får ta den et annet sted :ler:

Unnskyld, TS, for å spore av tråden, det var ikke meningen. At jeg fremdeles stemmer for alternativ 2 kommer vel kanskje ikke som en bombe!

• Liker 8
Skrevet

***************SENSURERT*************

Okusan, hold munn, det er ikke lov å snakke om Oslo som noe positivt, vi sliter nok med befolkningsveksten allerede!

• Liker 3
Skrevet

Pussig... Jeg ser Oslo som et sted der åtteåringer lærer seg å hoppe uanstrengt fra t-bane 5 til busslinje 21 og er strålende fornøyde med seg selv. Der de kan gå fra skolen og innom obo-øvelse eller taekwondo eller hva de måtte ønske (Oslo har det, samme hvor sært det er), og ha skoleekskursjoner til alle de største museene, der det alltid går en kinofilm, der det skjer ufattelig mye for barn og unge. I tillegg til at det ikke er langt fra Romsås til nærmeste badevann, fra Bøler til nærmeste skiløype, fra Midstuen til Norges morsomste akebakke. Og fjorden med badesteder er der hele tiden.

Aldri i verden om jeg ville flyttet til en kjip kvasi-forstad der det alternative ungdomsmiljøet heter Ronny og holder til ved bensinstasjonen... som der jeg var barn ;)

En annen ting som mange fra landet (vet ikke hvor du bor, imli, så det er ikke myntet på deg) misforstår, er at Oslo er så stort og kaldt. Hvis du bor en stund i et gitt område i Oslo, så minner det mistenkelig om en liten bygd. Du kjenner folk på ditt busstopp, og vet hvem naboene er, og lurer på om gamle Gunda har falt om i trappeoppgangen når hun blir borte noen dager. Oslo består av en masse bittesmå tettsteder, om det nå er på Linderud eller Etterstad eller Tåsen.

Men dette var jo aldri ment å være en Oslodebatt, vi får ta den et annet sted :ler:

Unnskyld, TS, for å spore av tråden, det var ikke meningen. At jeg fremdeles stemmer for alternativ 2 kommer vel kanskje ikke som en bombe!

Bygda er lik ein plass der "ungdomsmiljøet heter Ronny og holder til ved bensinstasjonen", men dei ulike områdene i Oslo minner om små bygder? Litt sjølvmotsigande kanskje? ;)

Hehe, denne debatten får me kanskje ta ein annan plass... Sjølv om han for så vidt ikkje er heilt irrelevant!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig positiv til å bo sentralt med barn. Det er så mye man kan finne på der, selv om man ikke har egen hage. Vi flyttet fra treroms leil. i byen til tomannsbolig litt utenfor (men fremdeles relativt sentralt). Innser at vi som regel drar inn til byen når vi skal finne på noe med barna. Det er der de fineste parkene og lekeplassene er, der er biblioteket, svømmebasseng, etc. Når jeg går på trilletur med minsten, synes jeg det er kjedelig å traske rundt i nabolaget vårt, med bare bolighus på alle kanter, da rusler jeg heller en litt lengre tur ned til sentrum. Men jeg er nok kanskje en litt urban person...

Da jeg selv begynte på vidergående skole etter å ha gått grunnskolen i et mer landlig omåde, ble jeg overrasket over hvor mye mer kulturbevisste og samfunnsengasjerte mine jevnaldrende var, som hadde vokst opp i byen. På landet der jeg kom fra, var det mest snakk om hvilke merkeklær som var kulest etc. Dette var ikke noe tema på skolen min i byen, der diskuterte de politikk og gikk på filmklubben og så franske svart-hvitt filmer.

• Liker 2
Gjest gurimalla
Skrevet

Pussig... Jeg ser Oslo som et sted der åtteåringer lærer seg å hoppe uanstrengt fra t-bane 5 til busslinje 21 og er strålende fornøyde med seg selv.

Dette var en illusjon for mine superurbane sentrumsnaboer, de hadde aldri i livet sluppet en åtteåring ut på oppdagelsesferd...

Når det er sagt: Til TS, hvis jeg ikke hadde hatt familie eller gode venner 25 min utenfor sentrum hadde jeg heller valgt å bo sentralt i Oslo!

Gjest Okusan
Skrevet

Bygda er lik ein plass der "ungdomsmiljøet heter Ronny og holder til ved bensinstasjonen", men dei ulike områdene i Oslo minner om små bygder? Litt sjølvmotsigande kanskje? ;)

Hehe, denne debatten får me kanskje ta ein annan plass... Sjølv om han for så vidt ikkje er heilt irrelevant!

Små bygder der nabobygda med helt andre tilbud er tre busstopp unna ;)

Men ja, vi får ta det en annen plass!

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde gått for alternativ c som jeg gjorde. Bytte ut leilighet sentralt til halvpart av 2mannsbolig rett utenfor bomringen med 200.000 i pluss.

Du behøver ikke ut av Oslo for å få hage, man må bare tenke kreativt. Vi bodde i 76kvm leilighet på vestkanten og bor nå på 120kvm halvpart av 2mannsbolig På østkanten. Drømmen er å komme tilbake til vest etterhvert, men mens vi sparer til det så storkoser vi oss med 3 etaser og hage. :) tar 19 minutter inn til byen og vi er verken avhengig av tog eller bil for å rekke å levere og hente i barnehagen.

Signerer forresten okusan. Jeg har bodd i oslo hele mitt liv med unntak av 2 år i forbindelse med studier og Oslo har alt. Småbyliv, storbyliv, anonymitet, nærhet, valg til alt eller ingenting.... :rodmer: Elsker oslo!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...