Gå til innhold

Legger du ut bilder av barnet ditt på facebook?

Anbefalte innlegg

Gjest Nedel
Skrevet

Jeg selv er svært beskyttende om hva jeg legger ut om min 4 mnd gamle datter på nettet. Jeg ser stadig vekk flere og flere som legger ut bilder av sine babyer. Dere som gjør det, (spesielt dere som legger ut bildet av barnet deres uten klær) bekymrer dere ikke dere for hvem som ser dem? Det er jo ingen garanti om hvem som kan se dem, uansett hvilke personverns instillinger du bruker.

Jeg har da pedofile spesielt i tankene, men også hvor bildene kan bli brukt, ellers på nettet, uten at du vet det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Men har satt det sånn at bare familie kan se. Nå har ikke jeg sortert kontaktene mine da, så har ingen i familiekatagorien. Altså er det vel ingen som kan se.

Skrevet

Nei,det har jeg ikke gjort.Nå har ikke jeg en baby da,men en 8,5åring.

Gjest Stian
Skrevet

Ja. Men har satt det sånn at bare familie kan se. Nå har ikke jeg sortert kontaktene mine da, så har ingen i familiekatagorien. Altså er det vel ingen som kan se.

Hvis noen får tak i linken så kan de se bildene dine. Ingen bilder på Facebook er stengt for folk, kun linken til bildene som er skjult. Altså er alle bilder i Facebook offentlig.

En annen ting er avtalen du aksepterer når du lager facebokkkonto; da godtar du at eierne av facebook får eierskap over alt du legger ut på siden. De bildene du legger der kan derfor, i teorien, bli brukt til reklame eller hva som helst uten at du har rett til å nekte...!

• Liker 4
Gjest pysepusen
Skrevet

Nei, det har jeg aldri gjort.

Skrevet

Hvis noen får tak i linken så kan de se bildene dine. Ingen bilder på Facebook er stengt for folk, kun linken til bildene som er skjult. Altså er alle bilder i Facebook offentlig.

En annen ting er avtalen du aksepterer når du lager facebokkkonto; da godtar du at eierne av facebook får eierskap over alt du legger ut på siden. De bildene du legger der kan derfor, i teorien, bli brukt til reklame eller hva som helst uten at du har rett til å nekte...!

Det der er jammen drøyt.

Gjest Leopard
Skrevet

Alle bilder er ikke offentlig nei.

Om man ikke har tilgang, kommer det opp: "Innholdet er for øyeblikket utilgjengelig". Om man endrer personvernsinnstillingene til å ha åpne album, kan alle som du ikke er venn med se det om de får linken dit. Er jo en grunn til man har personvernsinnstillinger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei nei nei!

AnonymBruker
Skrevet

ingen bilde uten klær...og har slike innstillinger generelt på profilen min er det bare venner som kan se profilen og enkelte bilde album er det bare enkelte som kan se av mine venner igjen...feks familie,faddere til barnet å den slags.men ingenbilder er uten klær .det er nei nei!

Gjest Okusan
Skrevet

Ja, en sjelden gang legger jeg ut bilder på Facebook.

For min del har jeg to begrensninger: hyppighet, og type bilder. Jeg spammer ikke FB med mine private bilder, først og fremst fordi det er begrenset hvor interessant det er for andre. Og så er det kun "nøytrale" bilder som legges ut- aldri noe som viser barna i en negativ situasjon, eller der de er avkledd e.l.

Når jeg tenker etter, er det også en tredje begrensning- det er bare på Facebook jeg legger ut. Ville ikke hatt en åpen blogg med masse beskrivelser av vårt private liv og bilder av barna hver dag. Grøsser litt når jeg ser slike blogger, egentlig. Så fort det er på nettet har du i realiteten ingen kontroll.

Skrevet

Nei, er veldig restriktiv med det. Ikkje pga pedofile, men fordi eg meiner barn har rett til privatliv, dei og. Eit og anna "nøytralt" bilete ein gong i mellom ser eg ikkje problemet med, men å nærmast dokumentere liva til ungane sine på FB, slik sjokkerande mange gjer, tykkjer eg verkeleg er ein uting. Eg er i alle fall glad for at barndommen min er dokumentert i album, ikkje på internett.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg legger ut bilder av barna. Har en del venner og familie i utlandet, og slik kan de følge litt med på livet vårt :) (må bare legge til at jeg legger ikke ut bilder i drøssevis, men et i ny og ne..)

Legger aldri ut bilder hvor barna har på lite klær..

Og når det er snakk om misbruk eller at bildene av mine barn skal plukkes ut til bruk i reklame.. vel det kan jo i teorien skje, men facebook har faktisk over 120 millioner brukere! Det skal godt gjøres at noen finner frem til min profil..

Endret av Leanne
  • Liker 1
Skrevet

Nei, jeg legger ikke ut bilder av barnet mitt.

AnonymBruker
Skrevet

Alle bilder er ikke offentlig nei.

Om man ikke har tilgang, kommer det opp: "Innholdet er for øyeblikket utilgjengelig". Om man endrer personvernsinnstillingene til å ha åpne album, kan alle som du ikke er venn med se det om de får linken dit. Er jo en grunn til man har personvernsinnstillinger.

Man kan fint se bilder til folk man ikke er venner med, så lenge man har URLen til selve bildet. (Altså ikke den siden bildet er på, men bare selve bildet.)

Én av dine venner kan kopiere den til noen andre. Ellers finnes det huller i alle passordbeskyttede system. Til og med facebook. (Om du ikke tror meg, les gjerne hvilken som helst nettavis i dag.)

Gjest Misteltein
Skrevet

Nei. Nå har jeg ett bilde i stor vinterdress. Tilsammen har jeg lagt ut 4-5 bilder, men når jeg legger ut ett nytt så sletter jeg det gamle. :)

Gjest anonym
Skrevet

ingen bilde uten klær...og har slike innstillinger generelt på profilen min er det bare venner som kan se profilen og enkelte bilde album er det bare enkelte som kan se av mine venner igjen...feks familie,faddere til barnet å den slags.men ingenbilder er uten klær .det er nei nei!

Men når f.eks Ole på vennelisten din kommenterer eller liker bildet ditt, da kommer det opp på profilen til alle de 2343 vennene på vennelisten til Ole også se bildet med kommentarer og likes.

Nye systemet til facebook er helt på tryne når alle på vennelisten ser om du kommenterer andres bilder og statuser

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg selv er svært beskyttende om hva jeg legger ut om min 4 mnd gamle datter på nettet. Jeg ser stadig vekk flere og flere som legger ut bilder av sine babyer. Dere som gjør det, (spesielt dere som legger ut bildet av barnet deres uten klær) bekymrer dere ikke dere for hvem som ser dem? Det er jo ingen garanti om hvem som kan se dem, uansett hvilke personverns instillinger du bruker.

Jeg har da pedofile spesielt i tankene, men også hvor bildene kan bli brukt, ellers på nettet, uten at du vet det.

Hva forstiller du deg kan skje hvis en pedofil ser et bilde av din 4 mnd gamle datter naken? Hvordan vil det kunne være/bli en belastning for din datter? Hvor sannsynlig er det?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har da pedofile spesielt i tankene

Du er jo mer paranoid enn antirasister.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...