Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har familie og venner i Oslo. Det er her jeg har bodd de siste 10 årene av livet mitt, og det er her jeg vil leve og bo.

Jeg ser ikke at jeg kommer til å bosette meg noen andre steder, siden jeg da kommer langt fra familie og venner.

Men det er dyrt å kjøpe bolig i Oslo, og foreldrene mine kan ikke hjelpe meg som kausjonist. Jeg sparer så mye jeg kan hver mnd, men det virker som en evighet å få spart nok EK.

Hvor skal jeg ellers kjøpe bolig enn i Oslo? Føler at jeg vil bo nært Oslo, siden jeg har nettverket mitt her. Er singel, så liker å være sosial. Er kjedelig å sitte hjemme hele tiden.

Nå bor jeg på en liten hybel til 5000 i mnd, og syns det er greit, men i lengden kunne jeg tenke meg å kjøpe mitt eget lille krypinn.

Er så dyrt med disse små 1 og 2-romsleilighetene, og man får jo mer for pengene ved å kjøpe et stort hus i Oslo!

Er 31 år, og trenger svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kan ikke foreldrene dine stå som medeiere av boliglånet heller? Alternativt går det an å kjøpe i områdene Lillestrøm/Strømmen/Lørenskog ettersom det er litt billigere, og bussene går ofte inn til byen, ellers er det vel sparing, sparing og atter sparing som gjelder. Eventuelt søke etter mann med bolig :sukk:

Endret av Hecubaa
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke foreldrene dine stå som medeiere av boliglånet heller? Alternativt går det an å kjøpe i områdene Lillestrøm/Strømmen/Lørenskog ettersom det er litt billigere, og bussene går ofte inn til byen, ellers er det vel sparing, sparing og atter sparing som gjelder. Eventuelt søke etter mann med bolig :sukk:

Vi er 3 søsken, så foreldrene våre kan ikke hjelpe bare meg..

Har tenkt på å kjøpe rett utenfor Oslo, men er usikker på hvor.

JAAA, en mann med bolig hadde vært greit :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke foreldrene dine stå som medeiere av boliglånet heller?

At foreldrene står som medlånetagere hjelper jo ts lite om hun ikke har egenkapital nok til å få lån....

Skrevet

Her kommer en floskel, men sånn er livet. Og enda en: Det er ingen menneskerett å eie egen bolig. Og enda en: Man er sin egen lykkes smed.

Siden du er alene, så er du svært mobil, og om det er viktig å eie eget, så må du se på alternativer andre steder i landet. Nytt nettverk kan man bygge opp og venner og familie kan man besøke.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her kommer en floskel, men sånn er livet. Og enda en: Det er ingen menneskerett å eie egen bolig. Og enda en: Man er sin egen lykkes smed.

Siden du er alene, så er du svært mobil, og om det er viktig å eie eget, så må du se på alternativer andre steder i landet. Nytt nettverk kan man bygge opp og venner og familie kan man besøke.

Jeg studerer fortsatt, da, så jeg kommer ikke til å kjøpe før om 4 år. Men jeg driver allerede å ser, og om jeg får spart nok EK, kan det hende jeg får kjøpe før jeg er ferdig å studere siden jeg er garantert en sikker og god jobb.

Jeg syns ikke noe om flytte til en anne kant av landet, da det er vanskelig å få en nært og trygt nettverk i voksen alder, spesielt når jeg er singel. Alle par hater jo single, og på småstedene er jo alle over 25 gift og har barn og egen bolig. :gjeiper:

Single har det nok best i storbyene, med mindre de kommer fra et mindre sted og har et nettverk der.

Skrevet

Det finnes mellomting mellom storby og lite tettsted. Og ja, det er ikke kjempeenkelt å skaffe seg nytt nettverk som voksen, men jeg, og flere med meg, har da klart det. Problemet med Oslo og omegn (og de andre pressområdene i Norge) er at tilflyttingen er mye større enn boligutbyggingen og prisene kommer med stor sannsynlighet bare til å fortsette og stige i årene fremover. Man kommer derimot ganske så langt på en times togtur fra Oslo, og i småbyene i den avstanden er prisene betydelig lavere enn i Oslo.

AnonymBruker
Skrevet

Mann med leilighet sentralt i Oslo tilbyr halvdel av dobbeltseng. :rodmer:

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mann med leilighet sentralt i Oslo tilbyr halvdel av dobbeltseng. :rodmer:

Du har ikke hus, da ... :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Søk om startlån i kommunen/husbanken, da har du til de 15% egenkapital, så låner du resten i en vanlig bank (om du da ikke får hele lånet i Husbanken). Spar det du klarer, flytt hjem en stund om du har mulighet. Ta opp max studielån hele veien (hvis TS er den samme som hun som hadde 4 år igjen å studere), og jobb det du kan ved siden av for å få spart opp penger. Man får mer for pengene ved å kjøpe større, men så fremt du ikke har en venn eller kjæreste å kjøpe sammen med må du nok belage deg på en liten 1 roms først. Du kan jo evt. gå sammen med andre single venner og kjøpe noe større sammen og bo i kollektiv noen år mens alle sparer til noe eget. Om dere pusser opp i tillegg kan det hende dere har litt ekstra i EK.

Skrevet (endret)

Jeg syns det er litt feil å bruke i trådens tittel. Du kan godt skrive at du foretrekker å kjøpe bolig i Oslo, fordi, men du kan fint bo litt utenfor byen og bevege deg med tog, buss og T-bane til Oslo, som mange andre gjør.

Jeg har full forståelse at du absolutt vil bo i Oslo, men her er det viktigere å se på mulighetene. Enten fortsetter du å leie, mens du sparer egenkapital, eller kjøper du noe billigere litt utenfor Oslo.

Du kan fint sjekke prisene på finn.no i Akershus og se hvor stedene ligger, om det fins god transport fram og tilbake til Oslo, osv.

Endret av Drizzt
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken prisklasse har du råd til?

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke hus, da ... :sjenert:

Nei, heldigvis ikke!

Ingen snø å måke, ingen gress å klippe, ingen trapp å vaske, osv.

Skrevet (endret)

Tror du må legge fra deg tanken om å kjøpe hus.. Hus i Oslo er veldig veldig dyrt, selv om man kanskje får en billigere kvadratmeterpris. Sats på en 1-roms eller 2-roms først, det holder fint for 1 person, også kan man heller selge senere og kjøpe noe større når man får råd eller hvis du får kjæreste du vil flytte sammen med. Det er forøvrig deler av Oslo som er veldig mye billigere enn andre deler, dess lenger øst du drar dess billigere blir det, søk litt på finn.no så ser du at det nok ikke er så galt at du må ut på landet:) Det er forøvrig ganske dyrt i andre store byer også.. og selv i Lillestrøm, Bærum osv vet jeg at prisene kan være like høye som på østkanten av Oslo.

Hvis jeg skulle flyttet ut av Oslo ville jeg helst bodd i nærheten av tog eller bane, og helst i Bærum heller enn mot Østlandet, Sandvika er for eksempel veldig fint. Men som sagt, dyrt der også.

Endret av SoftKitty

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...