AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #1 Skrevet 21. mars 2012 Hei! Jeg blir student til høsten, og skal flytte for meg selv før aller første gang. Håper på å få studentbolig, slik at jeg kan bo relativt sentralt til en god penge. Hvis ikke må jeg nok bo litt utenfor byen, da kollektiv o.l. er uaktuelt for meg, og da prioriterer jeg å bo alene, men mindre sentralt. Håper på å kunne leie til rett under 4000 i måneden, men om jeg må inn på det private leiemarkedet må jeg vel belage meg på å strekke meg til rundt 6000. Stipendet er vel på rundt 4000 i måneden, og jeg satser på å kunne forsørge resten via inntekt fra jobb. Da ser jeg for meg en inntekt på mellom 5000 og 7000 en vanlig måned, og mer jobb i ferier for å legge opp penger. Ca. 10.000 i faste inntekter, med andre ord per måned. Imidlertid skal jeg gå et ganske tungt studium, så jeg innser at jeg kanskje ikke orker å jobbe så mye som jeg vil. Jeg har også en del penger på bok, slik at jeg har et veldig godt sikkerhetsnett om det skulle skje noe, men mye av dette har familie spart til meg gjennom oppveksten, og jeg vil bruke dette på bolig en gang i fremtiden, så det føles veldig "feil" å skulle bruke dette på forbruk til å spe på hver måned. Jeg har også en ganske ny bil, og regner med årsavgift og forsikring til å komme på ca. 10.000 i året, evt. noen reparasjoner etter hvert, EU-kontroll o.l. For å komme meg på jobb når jeg flytter er jeg avhengig av bilen, ca. 30-45 min hver vei, men kommer til å bruke kollektivtrafikken til/fra fakultetet hver dag. Vil 4-5000 hver måned rekke til vanlig forbruk som strøm, mat o.l? Jeg er ikke vant til å ha dårlig råd, men det blir vel kanskje en realitet jeg må venne meg til. Ser også ut til at mange av studentboligene står oppført med en utgift til strøm på 5-6-700 kr, men dette kommer vel gjerne i tillegg til forbruket?
Anglofil Skrevet 21. mars 2012 #2 Skrevet 21. mars 2012 4-5000 kr vil være mer enn nok, selv bruker jeg ca 1500-2000 kr i mat. Ellers har jeg utgifter som busskort og treningsstudio, men jeg bruker sjelden mer enn 3000 kr i mnd utenom husleien. Skal sies, her er strøm og internett inkludert i leia, og forsikringer og mobil får jeg gjennom jobben. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #3 Skrevet 21. mars 2012 Nå vet jeg ikke hvor du skal studere, men jeg tror det vil bli vanskelig å finne seg et sted å bo til under 4000 med en standard du kan leve med. Kommer selvfølgelig litt an på hvor du skal studere. Du skriver om stipend, men ingenting om lån. Har du tenkt å la være å ta opp lån og bare søke om stipend? I så fall: søk om lån også. Du trenger ikke å bruke pengene, men de er kjekke å ha om det blir krise, og de kan stå og samle renter for deg i banken. Alle studenter (som vil det) klarer å jobbe litt, men du må regne med at det blir vanskelig å jobbe mye i perioder. Semesteroppgaver og øvinger skal inn, eksamensperioder kommer et par ganger i året, og det skal skrives bachelor- og masteroppgaver. Mitt beste tips når det gjelder jobbing er å jobbe mest mulig før du starter studiet og å jobbe mest mulig i ferier og helger. Om du skal studere et hardt studium og skal være på skolen fra 8-3 blir det veldig kjipt å dra på jobb resten av dagen for å si det slik. For å svare på om 4-5000 etter faste utgifter holder i en måned: så absolutt. Det gjelder å lære seg alle triksene. Bruk studentrabatten for alt det er verdt, lær deg hvilke butikker og matvarer som er rimelige. Vær innstilt på å leve på bare brødskiver en uke for å få nok penger til den buksa du har så lyst på. Og for all del: ikke regn med å ha 4-5000 du kan bruke til hva du vil hver måned. Uforutsette utgifter kommer litt for ofte, og det er ikke alltid man får jobbet så mye som man skulle ha ønsket. 1
Hecubaa Skrevet 22. mars 2012 #4 Skrevet 22. mars 2012 Jeg betaler cirka 3900 for min studenthybel og her er alt inkludert Jeg tror at du skal klare deg veldig fint hvis du budsjetterer med at 4000-5000 er det du har å rutte med hver måned!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå