Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å ta bachelor i allmenn litteraturvitenskap på NTNU. Noen som har erfaringer med dette? Tungt studie? Jobbmuligheter? Lønn? Arbeidssituasjon? Ovs.. All info. tas imot med takk :)

Gjest Raindrops
Skrevet

Henger meg på her, for jeg har dette på andrevalget :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Studiet er ikke spesielt tungt, mye av pensum er jo skjønnlitteratur, og de fleste på faget er glade i å lese :) For jobbmuligheter lider faget litt under det typiske universitetsproblemet, at man blir alt og ingenting. Veldig mange tenker på forlag, men det er få stillinger der, og selv midlertidige stillinger med lav lønn krever nettverk og lang erfaring. Ellers blir mange lærere, men det er viktig å merke seg at man ikke har undervisningskompetanse i norsk med litteraturvitenskap Jeg vet også om flere som arbeider med kommunikasjon og reklame.

For å være ærlig, det er ikke et fag hvor man skal regne med at den første relevante jobben er lett å få. Det er veldig viktig at man bruker studietiden godt og skaffer seg praktisk erfaring! Man må bruke faget aktivt i praksis, man må tenke smart når det gjelder støttefag og jobbe hardt for å bygge et faglig nettverk. De som ikke gjør det havner veldig ofte i stillinger uten direkte sammenheng med studiet, alternativt i en lang rekke midlertidige stillinger med drittlønn.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar!

Det er jo et minus at det er så vaskelig å få seg jobb. Har ikke lyst å jobbe som lærer. Elsker å lese og skrive, og forlag kunne vært en bra ting. Er snart ferdig med en bachelor jeg ikke trives med, og vil gjerne prøve noe nytt. Gang nummer to må man vel gjerne være sikker på at det er det rette man velger :P Vet du om det er lettere å få jobb dersom man tar en master i tillegg? På forlag f.eks.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Det er jo et minus at det er så vaskelig å få seg jobb. Har ikke lyst å jobbe som lærer. Elsker å lese og skrive, og forlag kunne vært en bra ting. Er snart ferdig med en bachelor jeg ikke trives med, og vil gjerne prøve noe nytt. Gang nummer to må man vel gjerne være sikker på at det er det rette man velger :P Vet du om det er lettere å få jobb dersom man tar en master i tillegg? På forlag f.eks.

Det er kanskje litt lettere, men det viktigste er masse erfaring (f.eks. frivillige publikasjoner tilknyttet uni.) og gjerne en hel del gode kontakter. På all. litt. svarer sikkert 8 av 10 at de vil jobbe i forlag. Med tanke på hvor mange slike stillinger som faktisk finnes, så kan du selv tenke deg hvor mye konkurranse du skal få den dagen du er ferdig utdannet.

Jeg går første året av bachelor nå, men har bestemt meg for å bytte til et mer praktisk studie til høsten.

Skrevet

Okei, jeg skjønner! Jeg har tatt praktisk utdannelse i tre år nå, og vil gjerne gjøre noe mer teoretisk, og som kan gi en mer teoretisk jobb.. Vet du om det finnes andre lignende studier med flere muligheter?

Skrevet

Okei, jeg skjønner! Jeg har tatt praktisk utdannelse i tre år nå, og vil gjerne gjøre noe mer teoretisk, og som kan gi en mer teoretisk jobb.. Vet du om det finnes andre lignende studier med flere muligheter?

Hva har du studert? Er det noe som kan gi deg ekstra kompetanse i forlagsbransjen?

Skrevet

Har studert sykepleie, så tror ikke det er så relevant :P I løpet av utdanninga har jeg funnet ut at det ikke er tingen for meg. Det er for praktisk og ugunstig både med tanke på arbeidstider, uforutsigbarhet og lønn. Grubler veldig på hva jeg kan begi meg ut på. Liker alle fag man tar for å bli lærer. Men vil jo ikke bli lærer, så har et lite problem der :P Dumt forlagsbransjen er så snever. Bibliotekar er vel alltids også et alternativ etter allmenn litteraturvitenskap, men ser for meg at det kanskje er et yrke som er mer og mer på vei ut..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er AB i innlegg 3, og jeg leste ikke startinnlegget ditt ordentlig, for hele mitt innlegg var basert på at man har mastergrad. Du har ikke sjans på forlag med bachelorgrad. For å være helt ærlig, stopper du etter en bachelorgrad på det fagområdet har du kastet bort tre år, det er veldig lite relevant du kan få med unntak av f.eks. jobb i bokhandel (og det kan man jo få uten graden også).

Bibliotekaryrket er ikke på vei ut, men det dreies mot helt andre kompetanser enn det du vil få med en grad i litteratur. Bibliotekarstudiet handler jo ikke om å lese bøker, men om informasjonssøk, -håndtering og slike ting. Bibliotekarer jobber ikke bare på biblioteker, men i forvaltning, organisasjoner osv.

Hvis du kun vil ta en bachelorgrad og gå ut i jobb etter det, vil jeg på det sterkeste fraråde deg å starte på en humanistisk utdannelse på universitetet. Har du vurdert høyskoleutdannelse? Økonomi, for eksempel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...