Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sitter nå her og regner ut feriepengene mine. Er student og skal ikke ha ferie, bare jobbe i sommer. Hvordan regner man ut feriepengene sine ? Har feriepengegrunnlag på kr 81.000 kr. Vet ikke om jeg har 4 eller 5 ukers ferie på jobben min. Noen snille folk der ute som vil hjelpe meg?

Matte er ikke min sterke side!!

Og , må man skatte av feriepengene ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feriepengene du får i år tilsvarer 10,2% av brutto lønn i fjor (feriepengegrunnlaget). Hvis du tjente 81.000 i fjor, vil du få utbetalt 8262 kr i år. Du må skatte av feriepenger.

Gjest Million
Skrevet

Feriepengene blir utbetalt uten skattetrekk. De er opptjent og skattet av i fjor :-)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar ! :D Høres jo veldig bra ut!!

AnonymBruker
Skrevet

Feriepengene blir utbetalt uten skattetrekk. De er opptjent og skattet av i fjor :-)

Nei, de er ikke skattet av i fjor. Men de utbetales uten trekk fordi man skatter litt ekstra resten av året. Feriepengene er med i den skattbare inntekten det året man får dem utbetalt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Feriepengene du får i år tilsvarer 10,2% av brutto lønn i fjor (feriepengegrunnlaget). Hvis du tjente 81.000 i fjor, vil du få utbetalt 8262 kr i år. Du må skatte av feriepenger.

Det er 12% hvis hun har fem ukers ferie.

Skrevet

Det er 12% hvis hun har fem ukers ferie.

Der lærte jeg noe nytt! :-)

AnonymBruker
Skrevet

Fant ut at det er 5 uker ferie på arbeidsplassen. Får jeg da 12% av det selvom jeg bare er deltidsstudent og ikke tar ut ferie ? Hvor mey blir det med 12%?- ts

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du får 12%. Og hvor mye det er bør du faktisk klare å regne ut selv.

Utgangssum x Antall% / 100 = Sum

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for ALL hjelp! Matte og meg er ikke venner.

AnonymBruker
Skrevet

Er feriepengegrunnlaget på 81 000 tjent opp i fjor eller i år? Hvis det er i år, får du ikke feriepenger før neste år. Er de fra i fjor, får du dem i år. 12% av 81 000 er 9720. Hvis du jobber hele året så får du lønn i tillegg. Hvis du skulle hatt ferie ville det blitt trukket noen dager av feriepengene.

Gjest Armule
Skrevet

Er feriepengegrunnlaget på 81 000 tjent opp i fjor eller i år? Hvis det er i år, får du ikke feriepenger før neste år. Er de fra i fjor, får du dem i år. 12% av 81 000 er 9720. Hvis du jobber hele året så får du lønn i tillegg. Hvis du skulle hatt ferie ville det blitt trukket noen dager av feriepengene.

Slutter man i jobb, er det stor sjans for at feriepenger blir utbetalt samme år som de er inntjent. Og da skatter man av dem.

AnonymBruker
Skrevet

Slutter man i jobb, er det stor sjans for at feriepenger blir utbetalt samme år som de er inntjent. Og da skatter man av dem.

Feriepenger er alltid skattbar inntekt, så i lengden blir det det samme. Mange tror de er skattefrie når de utbetales uten trekk.

• Liker 1
Skrevet

Er dette en jobb du har gjennom hele året, eller er det kun en sommerjobb du skal ha? Hvis den er fast er du pålagt å ta ut ferie.

Gjest Armule
Skrevet

Feriepenger er alltid skattbar inntekt, så i lengden blir det det samme. Mange tror de er skattefrie når de utbetales uten trekk.

Ja, jeg som uttalte meg uklart. Får man feriepenger samme år som de er inntjent, så skatter man av feriepengene når de utbetales.

Skrevet

Ikke glem å trekke 4/26 deler av pengene hvis du har 5 ukers ferie :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...