Mrs. B Skrevet 15. januar 2004 #1 Del Skrevet 15. januar 2004 Noen her som vet ca. hvor mye det koster å få innstallert to dimmere? Nå deler disse to lampene en dobbelbryter, men vi skulle gjerne hatt en dimmer på hver isteden.. Ledningene er skjult i veggen (om det har noe å si). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 15. januar 2004 #2 Del Skrevet 15. januar 2004 Mannen min som er elektriker sier at dette antagelig vil komme på litt over en tusenlapp, nærmere 1300 kanskje... Kommer ann på flere ting, feks hvordan lampe det er og sånn... Jobben tar bare ti minutter eller så, men de skriver naturligvis en time for det. Mannen sier at mange firmarer faktisk ikke gidder å ta på seg slike småjobber... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 15. januar 2004 #3 Del Skrevet 15. januar 2004 Dimmerene i seg selv er også ganske dyre. Min sambo påstår at det kan komme opp mot 2000 for to slike punkter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. B Skrevet 15. januar 2004 Forfatter #4 Del Skrevet 15. januar 2004 Takk for svar. Var omtrent sånn pris jeg regnet med. Lampene deler altså en dobbelbryter nå, men siden vi vil ha dimmer på begge må det kanskje to separate brytere til? Eller får man også dobbelbryter som kan inneholde dimmer på begge (hvor man først trykker en gang for å skru på og så holder inne for dimmingen)? Dette er lampene: > Cittra > Carisma 3x40w G9 pærer Begge lampene er 230V med halogenpærer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 15. januar 2004 #5 Del Skrevet 15. januar 2004 Vi har akkurat fått denne jobben gjort, men så har vi byttet alt det elektriske samtidig. Vi betaler ca. 300kr pr. dimmer. Noe mer for dimmer til lamper med trafo (og de dimmerne er ikke like). Selvfølgelig blir den største utgiften jobben... Det som har gjort at vi ikke har valgt dimmer i spisestua er at der var det tidligere dobbeltbryter. Det er ikke plass i veggen til å sette dimmeren under den andre bryteren, så dimmer må evt. sitte ved siden av. Det vil vi ikke og da får det heller bli en vanlig dobbeltbryter. Men vi har fått dimmere andre steder, der hvor det er enkeltkontakt eller der hvor det har vært plass nok til en dimmer ved siden av bryter (hadde strømuttak der tidligere). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orthia Skrevet 15. januar 2004 #6 Del Skrevet 15. januar 2004 Vi har kjøpt dimmebrytere selv. Mener de kostet en 200-300 kroner stykket på Claes Ohlson. Mannen min monterte dem, kjapt og enkelt. (Han er ikke elektriker, kun "normalt" bevandret med småarbeid). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 15. januar 2004 #7 Del Skrevet 15. januar 2004 Mellom 600 og 1.000 pr. dimmer inkl. materialer. Det burde kunne gå an å montere to dimmere i samme "boks" på veggen. Siden opplegget allerede er der, vil jeg anslå prisen til ca. 1.500 - 1.700. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 15. januar 2004 #8 Del Skrevet 15. januar 2004 Sånt går raskt å skur opp selv. Vil ta deg MAX 10min, så sparer du elektrikker-utgiften. For det er vel lov til å sette opp dimmere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 15. januar 2004 #9 Del Skrevet 15. januar 2004 Ja, det er enkelt, men nei... Faste installasjoner krever elektriker... Materialer er å få kjøpt, men det er ikke formelt lovlig å installere dem selv. (I min første leilighet, som i følge fagfolk hadde "tilfredsstilende og relativt nytt elektrisk anlegg", ville det ha kostet 50.000 å få det i fullstendig brannteknisk god nok stand). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 16. januar 2004 #10 Del Skrevet 16. januar 2004 Eh.. Da jeg gikk elektro, sa de at det å bytte lysbrytere og stikk-kontakter kunne man gjøre selv. (den delen som skal dyttes i veggen) Og dimmere går vel under bryter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. B Skrevet 16. januar 2004 Forfatter #11 Del Skrevet 16. januar 2004 (endret) Takk for svar alle sammen. Vi får ringe elektrikeren å høre hva det vil komme på. Men greit å vite på forhånd ca hva det kommer på, så takk skal dere ha. Endret 28. august 2007 av Mrs. B Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 16. januar 2004 #12 Del Skrevet 16. januar 2004 Eh.. Da jeg gikk elektro' date=' sa de at det å bytte lysbrytere og stikk-kontakter kunne man gjøre selv.[/quote'] Reglene ble endret for et par år siden. Jeg synes at man egentlig ikke har lov til noe som helst lenger, jeg. Slik jeg har forstått det har man ikke lov til å gjøre noe om man kommer i kontakt med anlegget (de ledningen som går i veggen). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå