Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da min 3-åring sluttet med bleie på dagen, var hun veldig ivrig etter å slutte på natten også. Nå er hun 3 år og 3 mnd, og sluttet for 2 uker siden. Den første uka gikk det veldig fint, med bare ett uhell. Denne uka har det ikke gått så fint. Faktisk har det bare vært en natt uten uhell.

Så nå trenger jeg råd.

Jeg lurer på om hun tisser fordi hun ikke gidder å gå på do, dvs jeg frykter at vi lagde så lite oppstyr av sengevætingen at hun ikke skjønte at det er veldig dumt. Så etter å ha prøvd å si tydelig at "det er viktig at store jenter som sover uten bleie ikke tisser i senga, men heller går på do," lurer jeg nå på om jeg må true med/ta på bleia igjen. Hun ønsker virkelig ikke å bruke bleie, men jeg synes ikke det er riktig å fortsette med truse når det blir fullt skift hver natt.

Hva tenker dere om denne situasjonen? Hva ville dere gjort eller sagt?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De har fortsatt ikke automatisert alle funksjoner rundt det å være tissatrengt, så antagelig tisser hun på seg i søvne.

Det dere kan gjøre, er å ikke la henne få drikke etter kl 18, og følge henne på do når dere selv legger dere (da vil hun antagelig gå til do i søvne og tisse i søvne og gå tilbake til sengen i søvne) helt til hun begynner å våkne av seg selv når hun må på do.

Latmannsvarianten er å tvinge på henne bleier igjen. Men da må dere gjennom nøyaktig samme runde med et større barn senere.

Skrevet

Mini sluttet med bleie da hun var litt over to, men ikke klar for nattbleieslutt da. Men da hun ble klar, omtrent på alder med din, så var det ett skritt frem og to tilbake. Gikk noen dager uten, så tisset hun og sånn holdt det på ganske lenge. Jeg tok henne opp før jeg la meg og tok henne på do, men selv da hadde hun av og til tisset allerede. Hun sov veldig tungt og jeg tror rett og slett hun ikke våknet.

Vi gikk ikke tilbake til bleie, men tok den bøygen med vask av sengetøy og ofte madrass. Det tok noen måneder før hun sluttet HELT å tisse seg ut jevnlig, men selv da så tisset hun seg ut kanskje en gang i måneden i en tid. Var veldig restriktiv på drikke etter barnetv.

Siden hun også var veldig imot bleie, så prøvde vi rett og slett. Mer jobb, men det gikk. Jeg ville uansett ikke gitt opp etter to uker, selv om det er stress.

Gjest Marmot
Skrevet

Våkner hun når hun tisser om natten da?

Jeg tror ikke sengevæting er noe noen barn velger å gjøre, samtidig som jeg er enig med deg i at hvis man ikke er klar for bleieslutt, må man fortsette med bleia. Det må jo være veldig ekkelt for henne å våkne hver morgen/natt i våt seng.

Skrevet (endret)

Eldstemann her var tørr om natta før han var tørr om dagen, så nattbleieslutt var det minste problemet. Minsten er annerleis - har alltid hatt søkkvåte nattbleier. Eg for min del trur det er betre å ha på nattbleie nokre månader lenger enn dagbleie, for at ungen skal slippe å vakne i våt seg med alt det førar med seg.

Endret av imli
  • Liker 1
Skrevet

Vi tok med henne på do en tur før vi selv la oss. Hun kunne ha uhell likevel, men etter to uker var hun tørr, og etter tre uker eller noe sluttet vi med den nattlige dorunden.

Vi hadde dobbelt opp med dyner/puter og vi brukte tisselaken så når uhellet var ute var det ikke krise. Vi bare la på nytt.

AnonymBruker
Skrevet

venninna mi tar med minsten på do for å tisse før hun legger seg. pluss det er ikke lov å drikke kjempe mye rett før legge tid.

Skrevet

Takk for innspill (tar gjerne imot flere også)!

Hun våkner av at hun har tisset, og roper på oss eller gråter. Så hun trenger ikke ligge i den våte senga.

I går våknet hun da vi skulle legge oss, og jeg fulgte henne på do. Men hun var så trøtt at hun begynte å hylgrine og spenne seg da jeg skulle sette henne på doen. Det hele endte med at hun stod å grein ved siden av doen, med trusa og buksa av, og tisset på gulvet. Mulig det ville være lettere om jeg hadde tatt henne med mens hun sov, og ikke etter at hun hadde våknet. Men jeg vet ikke.

Jeg tror ikke hun bevisst tisser på seg for å få oppmerksomhet, men jeg frykter at hun ikke bryr seg så mye om det. Altså at hun kunne løpt på do hvis hun hadde fortstått hvor kjedelig det er for oss at hun tisser i senga. Men jeg ønsker jo heller ikke å påføre henne noe skam for dette. Derfor er jeg litt forsiktig med å klage når vi skifter midt på natta. Jeg synes akkurat dette er en veldig vanskelig balansegang.

Gjest MilleMilan
Skrevet

Har også bleietrent vår 3 åring på natta nå. Vi passet på at hun tisset rett før hun la seg, vi vekket henne også de første kveldene sånn i 11-12 tiden før vi gikk å la oss sånn at hun tisset da.

Passet også på å prøve å være hos henne når hun våknet de første dagene på morgenen sånn at vi minnet henne på at hun ikke hadde bleie på, og så gikk vi rett på do.

Hadde ett pår netter med uhell, men nå etter en uke så er hun tørr.

Jeg vet også om noen foreldre som står opp på natta de første dagene for å ta barna på do. Det gjorde ikke vi da.

Kan være lurt å ikke la barnet drikke så mye før leggetid.

Pass på å gi masse ros når hun klarer en hel natt, ikke bli sint hvis hun ikke klarer det, men pass på å fortelle henne at det er viktig å ikke tisse i sengen for det gjør ikke store jenter/gutter.

Skrevet

Jeg vil bare tipse om at det finnes engangs-tisselaken på apoteket. (Boots og apotek pluss har de største, 170*80 ca)

Da går det litt raskere å skifte på sengen om natten.

AnonymBruker
Skrevet

vi hadde en kjempefin start, også en lang periode (noen uker) med uhell mange ganger i uka. Nå gkk hun en uke uten uhell, men tisset på seg i går....

Prøver å gi henne minimalt med drikke siste halvhannen timen før leggetid. Tisser alltid rett før legging, og rett etter at hun står opp. Hvis hun tisser på seg våkner hun alltid. Det skjedde først i 11-12 tiden, hvis det skjer nå er det rundt 1-3 på natten.

Roser når hun er tørr (og hun blir stolt), når hun tisser på seg blir vi ikke sinte, men sier bare "huff, det var dumt, nå ble det jo vått i senga" Bruker tisselaken, men dyne og sånt blir ofte vått likevel *sukk*

Får bare holde ut. Det tok et par måneder før hun ble ordentlig tørr på dagtid også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...