Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil gjerne ha tilbakemelding fra dyslektikere eller andre som jobber med noen som har det!

Jeg har en kollega med kraftig dysleksi og er usikker på om det er dysleksien som gjør at hun fungerer så dårlig i jobben. I jobben vår er det mye som må gjøres skriftlig; sende e-post til kunder, skrive mye dokumentasjon og annet.

Da kollegaen begynte hos oss regnet vi med at alle feil hun gjorde skyldtes at hun var uerfaren og litt for ivrig i jobben (masse skrivefeil, ubegripelige setninger, feil input osv.). Hun fortalte ikke at hun hadde dysleksi og ba aldri om hjelpemidler eller mer tid.

Men etter som månedene gikk var det ingen forbedring og etter en god stund spurte vi henne om hun hadde dysleksi. Hun bekreftet dette og sa at hun ikke ville bruke hjelpemidler men bare få litt lenger tid til å gå gjennom det skriftlige for å rette feil og det fikk hun. Men kvaliteten på det hun leverte fra seg var fremdeles så dårlig at andre brukte lang tid på å gå gjennom og rette. Tror ikke hun skjønner hvor ille det egentlig er.

For ett år siden ble hun bedt om å bruke et dataverktøy som leser opp det hun skriver for å gjøre det lettere å rette. Om hun bruker dette programmet noe særlig er jeg i tvil om siden det fremdeles er dårlig kvalitet og mye feil i det hun leverer fra seg.

Så etter å ha jobbet hos oss i over fire år, har hun sikkert mye kunnskap men hun står på stedet hvil karrieremessig fordi alt hun leverer fra seg må rettes flere ganger av andre. Svært få vil også jobbe med henne på grunn av dette.

Etterhvert har jeg også blitt mindre sikker på om det er dysleksien som er problemet i og med at det meste hun gjør er litt "fort og gæli" og hun jobber veldig ustrukturert.

Noen andre som har erfaringer med dette og har noen gode råd for hva vi kan gjøre? Tror nemlig hun snart får en advarsel om det ikke blir bedre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har dysleksi... Eller konsentrasjonsproblemer.

Har som regel mange skrivefeil, og ikke alltid jeg oppfatter dem selv om jeg går igjennom det med det første.

Hun vil nok prøve best mulig å fungere slik alle andre gjør, og det er gjerne frustrerende for henne om folk hele tiden skal "dytte" hjelpemidler på henne. Men det er slik det er, og hemmer det produktiviteten på arbeidsplassen må hun være åpen for endringer som kan gjøre hverdagen lettere for alle. Ta det heller opp med sjefen din

AnonymBruker
Skrevet

Er vel nærliggende å tro at det er dysleksien som er problemet siden du skriver at det er mye som må skrives og formuleres i form av e-post og dokumenter.

Men syntes det er merkelig at dere har latt gå i fire år uten at dere har tatt tak i problematikken.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser på dette som et ledelsesproblem: Dette er ting som leder burde tatt opp allerede i prøvetiden. Muligens skulle kollegaen ikke fått fortsette ved prøvetidens utløp. Det er derfor man har prøvetid.

Er det ikke tatt opp i løpet av prøvetiden burde man kunne ta det opp i medarbeidersamtaler. Andre hjelpemidler og andre typer oppgaver burde også drøftes.

Dysleksi kan ikke kureres. Uavhengig av hjelpemidler er det en del dyslektikere som rett og slett ikke kan fylle enkelte typer jobber. Dysleksien kan også arte seg ulikt fra person til person. Noen hjelpemidler passer for noen personer, men ikke for andre.

Uten at jeg vet det sikkert har jeg inntrykk av at det muligens ikke er helt uvanlig med problemer med konsentrasjon, struktur og hukommelse hos dyslektikere. Jeg lever med en dyslektiker og kjenner igjen en del av det du sier om å være ustrukturert. Hjemme går jo dette helt greit. Skal vi sende noe skriftlig er det jeg som skriver det, og han jeg lever sammen med har få problemer med lesing. Dvs, han har problemer med å huske detaljer i det han har lest, men han har ingen misforståelser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil gjerne ha tilbakemelding fra dyslektikere eller andre som jobber med noen som har det!

Jeg har en kollega med kraftig dysleksi og er usikker på om det er dysleksien som gjør at hun fungerer så dårlig i jobben. I jobben vår er det mye som må gjøres skriftlig; sende e-post til kunder, skrive mye dokumentasjon og annet.

Da kollegaen begynte hos oss regnet vi med at alle feil hun gjorde skyldtes at hun var uerfaren og litt for ivrig i jobben (masse skrivefeil, ubegripelige setninger, feil input osv.). Hun fortalte ikke at hun hadde dysleksi og ba aldri om hjelpemidler eller mer tid.

Men etter som månedene gikk var det ingen forbedring og etter en god stund spurte vi henne om hun hadde dysleksi. Hun bekreftet dette og sa at hun ikke ville bruke hjelpemidler men bare få litt lenger tid til å gå gjennom det skriftlige for å rette feil og det fikk hun. Men kvaliteten på det hun leverte fra seg var fremdeles så dårlig at andre brukte lang tid på å gå gjennom og rette. Tror ikke hun skjønner hvor ille det egentlig er.

For ett år siden ble hun bedt om å bruke et dataverktøy som leser opp det hun skriver for å gjøre det lettere å rette. Om hun bruker dette programmet noe særlig er jeg i tvil om siden det fremdeles er dårlig kvalitet og mye feil i det hun leverer fra seg.

Så etter å ha jobbet hos oss i over fire år, har hun sikkert mye kunnskap men hun står på stedet hvil karrieremessig fordi alt hun leverer fra seg må rettes flere ganger av andre. Svært få vil også jobbe med henne på grunn av dette.

Etterhvert har jeg også blitt mindre sikker på om det er dysleksien som er problemet i og med at det meste hun gjør er litt "fort og gæli" og hun jobber veldig ustrukturert.

Noen andre som har erfaringer med dette og har noen gode råd for hva vi kan gjøre? Tror nemlig hun snart får en advarsel om det ikke blir bedre.

Har hun vært der i fire år og slite med dette? Helt utrolig. Så skriver du at ingen vil jobbe med henne pga dette? Det er jo mobbing i tillegg.

Her burde den som er sjef gjort noe for lenge sien. Antagelig må de ha vært fornøyd med henne siden ingenting ble gjort etter prøvetiden.

Det fins hjelpemidler og hjelp å få.

Syns ikke det er kolegaer som skal ordne opp i dette,men sjefen. Stakkars menneske.

Skrevet

TS her:

Vi jobber med nye folk hele tiden her på kontoret, så det tok rett og slett lang tid før noen la ordentlig merke til hvor dårlig hun skrev. Jeg vet at dette har blitt tatt opp i medarbeidersamtaler hvert år uten at det ser ut til å ha gjort store forskjellen. Sjefen hennes har sikkert også vært redd for å stille høye krav siden hun er ivrig i jobben. Hun har fått litt andre arbeidsoppgaver men hun må fremdeles skrive endel.

Så lenge hun ikke kommer opp med forslag til hjelpemidler selv regner jeg heller ikke med at ledelsen bruker tid på dette. Så poenget med å opprette tråden var å få innspill på hvordan andre dyslektikere har løst utfordringen med mye skriving på jobben. Så kan jeg evt komme med forslag om dette når jeg snart skal gi tilbakemelding til sjefen hennes.

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Vi jobber med nye folk hele tiden her på kontoret, så det tok rett og slett lang tid før noen la ordentlig merke til hvor dårlig hun skrev. Jeg vet at dette har blitt tatt opp i medarbeidersamtaler hvert år uten at det ser ut til å ha gjort store forskjellen. Sjefen hennes har sikkert også vært redd for å stille høye krav siden hun er ivrig i jobben. Hun har fått litt andre arbeidsoppgaver men hun må fremdeles skrive endel.

Så lenge hun ikke kommer opp med forslag til hjelpemidler selv regner jeg heller ikke med at ledelsen bruker tid på dette. Så poenget med å opprette tråden var å få innspill på hvordan andre dyslektikere har løst utfordringen med mye skriving på jobben. Så kan jeg evt komme med forslag om dette når jeg snart skal gi tilbakemelding til sjefen hennes.

Tok lang tid før noen merket det? Hallo................det har gått 4 år. Dette skulle vært oppdaget under prøveperioden. Nå skaal du gi tilbakemelding til sjefn hennes? Det har ikke gjort den store forskjellen under medarbeidersamtalen? Nei,vet du hva. Hun har gått prøveperioden, det gikk lang tid som du skrev. Hva venter du egentlig? Ikke sikkert hun ser problemet,hun har jo ikke fått noen klager. Igjen,så nevner jeg lange tiden som har gått. Hun ser kansje ikke selv sine skrivefeil. Har et komt klager fra de om har fått brev fra henne? Om det har gjort det,så burde dette blitt gjort noe med for lenge siden.

Og du svarer ikke på det jeg skrev om at ingen vil jobbe med henne pga dette. Noe som er mobbing. Her tillates et at et menneske "skyves ut i kulden"

Er du klar over hvor dårlig dere ligger an om det skulle bli en forbundssak?

Og hva var kvalifiseringskrava ved ansettelsen?

Er du en vanlig ansatt som skal til sjefen? Her skurrer det nye for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo mobbing i tillegg.

Nei, det er det ikke. Den ansatte har selv et ansvar for å bruke de hjelpemidlene hun trenger for å gjøre jobben sin på en tilfredsstillende måte. Når hun nekter å gjøre det, er det ikke det minste rart at kollegene vegrer seg for å jobbe med henne.

• Liker 3
Skrevet

Tok lang tid før noen merket det? Hallo................det har gått 4 år. Dette skulle vært oppdaget under prøveperioden. Nå skaal du gi tilbakemelding til sjefn hennes? Det har ikke gjort den store forskjellen under medarbeidersamtalen? Nei,vet du hva. Hun har gått prøveperioden, det gikk lang tid som du skrev. Hva venter du egentlig? Ikke sikkert hun ser problemet,hun har jo ikke fått noen klager. Igjen,så nevner jeg lange tiden som har gått. Hun ser kansje ikke selv sine skrivefeil. Har et komt klager fra de om har fått brev fra henne? Om det har gjort det,så burde dette blitt gjort noe med for lenge siden.

Og du svarer ikke på det jeg skrev om at ingen vil jobbe med henne pga dette. Noe som er mobbing. Her tillates et at et menneske "skyves ut i kulden"

Er du klar over hvor dårlig dere ligger an om det skulle bli en forbundssak?

Og hva var kvalifiseringskrava ved ansettelsen?

Er du en vanlig ansatt som skal til sjefen? Her skurrer det nye for meg.

Jeez.... har du noe konstruktivt å komme med??

Vel nå ble det tydeligvis ikke oppdaget i prøveperioden da. Men jeg vet at hun har fått tydelige tilbakemeldinger i medarbeidersamtaler om at kvaliteten på det hun gjør ikke er bra nok. Og om du stadig vekk får tilbake dokumentene dine fulle av rød korrektur bør det kanskje si deg noe også??

Ja folk vegrer seg for å jobbe med henne men tror ikke hun vet dette selv, dette er snakk mellom kollegaer som har jobbet med henne. Ingen har problemer med å omgås med henne sosialt og hun er defintivt ikke "skjøvet ut i kulden".

Jeg "skal ikke til sjefen" nei. Som innspill til årlige medarbeidersamtaler gir vi tilbakemelding på de vi jobber med rett og slett!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes et verktøy der man kan legge inn det man har skrevet for så å få det rettet. Brukes av mange dyslektikere både i skole, studier og jobb. Jeg er ikke dyslektivker selv, men du kan jo søke litt på nett etter det. Jeg vil tro at å bruke dette vil være mindre nedverdigende enn å måtte diktere. Om dere er IA.bedrift, bør leder i samråd med arbeidstaker ta kontakt med Bedriftshelsetjenesten i første omgang for tilrettelegging. Man kan også søke NAV om tilretteleggingstilskudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...