Gjest Eline4 Skrevet 21. mars 2012 #1 Skrevet 21. mars 2012 Heisann! Vi har nettopp fått hjem en valpegutt på 8 uker. Han er av en veldig aktiv rase, og trenger mye hjernetrim og aktivisering, så jeg tenkte å spørre om råd og tips! Han har med å følge etter oss hele tiden, dette er ikke et problem, men jeg vil jo at han skal finne på ting selv også Har prøvd å lage en leke til han, for lekene vi har kjøpt til han ser ikke ut til å friste særlig. Prøvde med en flaske, å legge godteri inni flaska, så han måtte bruke hjernen sin til å få det ut. Dette falt desverre ikke helt i smak. Så jeg trenger litt tips til hva vi kan finne på med han! Er ute ofte, og trener litt spor så han får brukt nesa! Alt av tips og råd tas imot med glede!
MichelleBelle Skrevet 21. mars 2012 #2 Skrevet 21. mars 2012 Ikke alle valper er like flinke til å leke på egen hånd, så det kan kanskje forklare hvorfor han ikke synes de lekene han har er så veldig spennende? Da min hund var valp var han f.eks. svært skeptisk til pipeleker og nektet å gå i nærheten av noe som laget lyd Det kom han seg over etterhvert. Han var mer begeistret for muligheten til å rive i stykker en tom dorull eller lignende. Kanskje det kunne vært noe? Ville ikke bekymret meg veldig over at han følger etter dere. Han er jo så liten enda, at verden kan være ganske skummel på egenhånd.
mysticmoo Skrevet 21. mars 2012 #3 Skrevet 21. mars 2012 (endret) Alt han trenger nå er miljøtrening og sosialisering i små doser av gangen. Etter å ha slått seg til ro i nytt hjem. Veldig lite annet. Dette er nok for å slite ut en valp. Driver dere med mye aktivisering og 'hjernetrim' over dette igjen, ber dere om en stressa hund. Ingen valper trenger hjernetrim og fysisk mosjon. Ta det rolig i starten. Det er like greit å begynne med rotrening nå, så han skjønner at det ikke skal skje noe hele tiden og at man skal være rolig når det ikke skjer noe. Aktiviseringsmengden kan økes etterhvert som han vokser til og får større behov. Valper har ikke behov for hjernetrim og fysisk trim, som nevnt over, det kommer med alderen. Det er mer enn nok utmattende nok å sosialiseres, miljøtrenes og lære hverdagslydighet i begynnelsen. Selvfølgelig ingenting galt i et lite spor for moro skyld, lek og trening av enkle øvelser, men alt med måte. Ha i bakhodet at jo mer han blir aktivisert nå, jo mer vil han kreve som voksen, så rotrening er viktig, særlig av aktive raser. Diltingen avtar gradvis som han blir eldre. (på de fleste. En av mine er en 2.5 år gammel dilter )Nå er han bare en liten baby som har mistet mamma og søsken og kommer nok til å dilte veldig et par uker mens han lærer å bli litt mer selvstendig. Leker osv blir nok mer interessant når han blir litt eldre. Nå er alt nytt og det tar litt tid å bli vant til alt det nye. Kos dere masse! og ta mye bilder - valpetiden går altfor fort (neida, er ikke valpesyk i det hele tatt) Endret 21. mars 2012 av mysticmoo 3
Gjest Eline4 Skrevet 21. mars 2012 #4 Skrevet 21. mars 2012 Men hvordan skal vi gå frem med ro-treningen da? Prøver å få frem den kunnskapen om at inne = rolig, men det ser ikke ut til å funke da han hele tiden vil finne på noe. Prøver å ignorere han for harde livet, men er ikke bare bare når han har noen utrolige bjeff som virkelig penetrerer hjernen... Også har vi en katt han så absolutt skal løpe etter konstant, og da får han liksom ikke helt til å ta det med ro, og vi kan ikke akkurat holde katten innelåst heller.. Så tips for dette hadde vært supert
mysticmoo Skrevet 21. mars 2012 #5 Skrevet 21. mars 2012 Ignorering er veldig bra. Men det funker bare om dere er konsekvente. Så når han da bjeffer (been there, done that) må dere fortsatt klare å ignorere det (veldig vanskelig, jeg vet!) ellers har det ingen hensikt, og hvis dere reagerer lærte valpen at det hjalp å bjeffe. Nå de første ukene ville jeg bare ignorert rett og slett, så han lærer at det ikke kan skje noe hele tiden og at han kan dulle litt rundt for seg selv hvis han vil det. Å bli ignorert er veldig kjedelig, så da roer de seg ofte fort (om man er konsekvent nok, som sagt er det veldig vanskelig med bjeffevalp - bare riv dere i håret og bit tennene sammen! Det går over!) Han kommer nok til å få normal valperaptus nå og da, ofte gjerne på kvelden når de er slitne og det kan han evt bare løpe/leke fra seg selv. Syns det er for tidlig å begynne å kreve at de skal ligge på plassen sin osv de første ukene. Når han blir eldre derimot, og det kan være et problem med å få ro inne, kan han læres å gå på plassen sin eller om nødvendig ha på bånd og binde fast i stolben e.l og slipper løs igjen når de er rolige. Har aldri brukt denne metoden selv, men har hørt og sett den funke fint for mange. Har selv vært heldig så langt med nokså rolige valper og unghunder bortsett fra de normale raptusene, så jeg har ikke hatt behov for å prøve dette. Personlig ville jeg ikke anbefalt det med binding og ligge på plassen sin til ung valp, men heller unghund man kan begynne å forvente noe av. Ekstreme valper kan det hjelpe å kose rolig på/holde fast forsiktig, prate rolig til osv. Jeg regner med at pus har et fristed den kan klatre opp på/forsvinne ut av veien? I såfall finner nok valpen ut at det er kjedelig til slutt. Har ikke personlig erfaring med valp og katt, men har hørt flere eksempler på at det gjerne går seg til kjapt så lenge pus har mulighet til å trekke seg tilbake og være i fred/ikke nåes. 1
mysticmoo Skrevet 21. mars 2012 #6 Skrevet 21. mars 2012 Hvis du ikke har tittet enda, er det kjempemye info på canis.no sitt forum. Mange valpetråder der om dagen om mye av de samme temaene. Virker som alle har valp akkurat nå... ...unntatt meg!
Gjest Eline4 Skrevet 21. mars 2012 #7 Skrevet 21. mars 2012 Haha, er du kanskje litt valpesyyyk? Og ja, vi får vel bare ignorere, selv om han er en superdust innimellom. Men det er litt vanskelig ja Gleder meg bare til han blir voksen jeg Pus har et klatrestativ, sofaen og sengen som er off limits for valpegutt, så han klarer seg fint! Men valpen blir så fryktelig ivrig når katten stikker av at han blir stående å bjeffe.... Men får håpe det roer seg med tiden. Akkurat nå sover han ihvertfall, og det er godt det MEN, et spm! Hva skal jeg gjøre på kveldene? Så langt har det gått bra, men han griner veldig innimellom.. Har han i et inngjerdet(kompost-grinder" område ved siden av sengen så jeg kan kose litt med han om han blir nervøs eller redd osv. Men er det noe spesielt vi kan gjøre for å få han rolig kanskje?
mysticmoo Skrevet 21. mars 2012 #8 Skrevet 21. mars 2012 (endret) Så fort valpetiden er ferdig og man glemmer hvor slitsomt det var, blir man valpesyk igjen. Jeg har hatt alltid valpen i senga si ved siden av min seng, så jeg kan legge ned en hånd. Jeg må ha hatt vidundervalper, for det har alltid gått bra. Ingen gråting, ingen tusling, bare lagt seg til ro fra første natt. Så jeg har ingen egne erfaringer med 'normale valper' og nattetid. Syns det høres veldig bra ut det dere gjør nå med valpegrind nærme senga. Så lenge alle behov er oppfylt (mat, do osv) og han ikke er livredd, som noen valper er, ville jeg bare lagt ned en hånd for trygghet, og prøvd å få meg litt søvn Litt sutring er veldig vanlig, men han har dere jo i nærheten, så det går nok over fort. Endret 21. mars 2012 av mysticmoo
Redbull Skrevet 22. mars 2012 #9 Skrevet 22. mars 2012 Vi var veldig nøye med å ikke leke inne. han fikk ikke en gang ha leker ikke. leke gjorde vi kun ute. har en ganske rolig hund nå
Gjest Bobler Skrevet 22. mars 2012 #10 Skrevet 22. mars 2012 En så liten valp trenger ikke hjernetrim eller tur. En 2 minutters økt med innlæring av sitt er ofte nok til å slå ut en valp i 24 timer. Det som er viktig nå er sosialisering og miljøtrening med "alt". I små doser. En busstur på 5 minutter er mer enn nok, å møte en hund i 15 minutter er nok osv. Ang kvelder er ignorering det beste. Så fremt den ikke piper fordi den må på do, da er det jo ut i pysjen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå