Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest krabat
Skrevet (endret)

Hva bør du som ateist gjøre når en kristen person ber deg om å be. For eksempel be for en syk person, enten det dreier seg om en kjenning av deg eller ikke. Eller når du er på middagsbesøk hos en kristen familie.

Endret av krabat
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sier at jeg kan tenke gode tanker, men nei, jeg ber ikke.

Om det et snakk om f.eks bønn før maten så respekterer jeg deres religion, men jeg ber ikke selv.

Jeg forventer at se respekterer mine valg akkurat som at jeg respekterer dem.

• Liker 5
Gjest Spinell
Skrevet

Jeg får ikke sett filmen, men på bakgrunn av spørsmålet ville jeg svart at jeg ønsker den det dreier seg om alt godt, og gjerne kan "være der" for vedkommende. Avhengig av mitt forhold til de som ber meg be, kan jeg nok i noen tilfeller også føye til at bønn kan jeg dessverre ikke være behjelpelig med.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville nok omgå spm og heller erklære min støtte på andre måter.

Hvis jeg var gjest hos en religiøs familie, så ville jeg velge å ikke gjøre en sak ut av det, men heller holde kjeft under deres bønn, og la det bli med det.

Bordbønnen er deres rituale, ikke mitt. Hadde noen spurt meg om hvorfor jeg ikke bad, så ville jeg fortalt dem at jeg er ateist, og at det ville være meningsløst for meg å gjøre det. Og egentlig ville det være respektløst overfor dem å forstille seg og late som om man delte deres tro. Jeg ser det som en slags løgn.

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det står litt respekt av mennesker som er takknemlige for middagen de har hjemme.

Skrevet

Jeg har fått det spørsmålet fra noen facebook-venner som bor i et religiøst land. "pray for my son" etc. Jeg pleier å svare at jeg sender gode tanker, at jeg tenker på ham, at jeg ønsker at han blir frisk etc. Men jeg sier aldri "ja, jeg skal be", for det blir jo hyklersk.

Skrevet

Når det gjelder syke, sier jeg at skal tenke på dem og håpe at de blir friske, men at jeg dessverre ikke kan be, siden jeg ikke har noen å be til.

Skrevet (endret)

Dette høres veldig fremmed ut for meg.

Å be bordbønn bør være noe vertskapet tar seg av.

Når det gjelder syke, eks. i en ateists familie, da bør en kristen tilby seg å be for vedkommende, om det er greit.

Skal en be andre om å be eller be for noen, da bør en ha forsikret seg om at vedkommende er kristen og har tro på helbredelse ved bønn.

Bibelen er klar på dette: Den som ber og tror, skal få svar.

Men ikke alltid får en det svaret en hadde håpet på.

Mange er også de som i ettertid har vært glad for at de ikke fikk det de bad om, nettopp fordi de fikk noe som etterhvert viste seg å være enda bedre.

Endret av KR-øst
Skrevet

Jeg ville sagt at bønn ikke hjelper.

Enkelt og greit :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...