Skogtussa Skrevet 21. mars 2012 #1 Skrevet 21. mars 2012 Vi er jo overlykkelige over å ha fått oss hus med koselig hage. Forrige eier har plantet masse blomster der, og jeg vil veldig gjerne vedlikeholde dette. Jeg har alltid drømt om å ha hage, og ikke minst stelle og stulle med div planter der ute. Problemet er at jeg ikke har peil;) Kan selvsagt navn på noen planter/blomster og slikt, men ikke hvordan man skal håndtere de. Fins det noen gode nettsider som omhandler uteplanter/blomster? Bøker?
gærne ko Skrevet 21. mars 2012 #2 Skrevet 21. mars 2012 Vi er jo overlykkelige over å ha fått oss hus med koselig hage. Forrige eier har plantet masse blomster der, og jeg vil veldig gjerne vedlikeholde dette. Jeg har alltid drømt om å ha hage, og ikke minst stelle og stulle med div planter der ute. Problemet er at jeg ikke har peil;) Kan selvsagt navn på noen planter/blomster og slikt, men ikke hvordan man skal håndtere de. Fins det noen gode nettsider som omhandler uteplanter/blomster? Bøker? hagegal.no er et kjempebra nettforum for alle med interesse for hage og planter. Masse trivelige folk der inne med masse kunnskap. Og det er et veldig aktivt forum, så en får kjapt svar om en spør. 4
Olive Skrevet 21. mars 2012 #3 Skrevet 21. mars 2012 Så "Den store hageboken" på mammutsalg i går. De fleste forlagene har sine varianter av den 1
Ryvre Skrevet 21. mars 2012 #4 Skrevet 21. mars 2012 Har ingen tips om bøker, men jeg har et annet tips Se deg om i nabolaget og om det er noen (oftest litt eldre) som har fine busker og blomster, ta med en kake og si at du er ny i nabolaget og lurte på om de kunne komme med noen tips og råd Jeg gjorde dette engang for mange år siden og endte opp med å få ei veldig god venninne på 70 år (jeg var da 25) som hjalp meg mye med hvordan jeg skulle vedlikeholde blomstene Også fikk jeg også noen som kunne ta inn post og vanne blomster om jeg var bortreist og vice versa 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #5 Skrevet 21. mars 2012 Gå på biblioteket og lån forskjellige hagebøker før du investerer i noen bøker. Rent generellt anbefaler jeg den som heter Trivsel i hagen fra Hageselskapet. Den er tilpasset norske forhold, noe ikke den store hageboken er i særlig grad. Biblioteket har muligens også DVDer. Anbefaler også denne: http://www.nrk.no/programmer/sider/groenn_glede/ 1
Rumle Skrevet 21. mars 2012 #6 Skrevet 21. mars 2012 (endret) Har ingen tips om bøker, men jeg har et annet tips Se deg om i nabolaget og om det er noen (oftest litt eldre) som har fine busker og blomster, ta med en kake og si at du er ny i nabolaget og lurte på om de kunne komme med noen tips og råd Jeg gjorde dette engang for mange år siden og endte opp med å få ei veldig god venninne på 70 år (jeg var da 25) som hjalp meg mye med hvordan jeg skulle vedlikeholde blomstene Også fikk jeg også noen som kunne ta inn post og vanne blomster om jeg var bortreist og vice versa Det var jo en kjempefin og hyggelig ide! Det er sikkert mange som ville satt pris på å dele av hagekunnskapen sin og bli kjent med ny nabo samtidig Om det er anledning til det, kan du jo også prøve å kontakte forrige eier og spørre pent om litt informasjon om plantene i hagen. De fleste som har brukt tid og krefter på å opparbeide en hage ville nok med glede hjulpet til med informasjon om plantene som finnes der Ellers er jeg enig i at det finnes masse flotte hageforum som du sikkert kan få mye hjelp i. F.eks kan du kanskje ta bilde av plantene etter hvert som de dukker opp og få hjelp til å finne ut hva det er for noe. En annen ting jeg selv ville gjort, er å ikke spade opp noe som helst første sesongen. Bare ta bilder og få med deg hva som faktisk er i hagen, så kan du planlegge bedre hva du vil beholde og hva du eventuelt vil forandre, samtidig som du får mer kunnskap om plantene og hagen dine. Lykke til og gratulerer så mye med nytt hus og hage! Endret 21. mars 2012 av Rumle 1
Skogtussa Skrevet 21. mars 2012 Forfatter #7 Skrevet 21. mars 2012 Takk for fine svar:) Jeg får dessverre ikke spurt forrige eier, da dette er et dødsbo..Men det var slettes ingen dum idè å ta kontakt med en av naboene som jeg ser har mye planter og blomster. Jeg trenger sårt noen venner her i byen, så det kan jo bli en fin måte å bli kjent med noen på. Blir spennende å se hagen litt grundigere nå når vi endelig tar over huset. Skal prøve å ikke være for klåfingrete;) Takk for tips ang bøker og link til forum. Skal sjekke de ut.
Rumle Skrevet 21. mars 2012 #8 Skrevet 21. mars 2012 Høres ut som en god plan! En annen ting jeg kom til å tenke på, er at du kan melde deg inn i en lokal hageforening, der er det nok mange som villig vil dele informasjon. Hagefolk pleier å være veldig hyggelige!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå