Gå til innhold

Hvordan høytrykksvaske terassen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har nettopp kjøpt vår første høytrykksvasker med terassevasker og målet er å få en ren og fin terasse etter vinteren (muligens med påfølgende beising). Synes det står så dårlig forklart hvordan man gjør det praktisk. Tenkte å bruke husvask og blande ut i beholderen på maskinen. Men skal man når man bruker terassevaskeren, suger den da såpen eller må man ha på den først vha vanlig vaskedyse (med mix-funkjson). Og må man skylle etterpå med vanlig vasker? Er litt forvirra her så håper noen kan gi meg gangen i det.. Andre tips om høytrykksvaskere ottas også med stor takk da jeg aldri har tatt i en før :sjenert:

Skrevet

Hei!

Det beste er å kjøpe terrasse rens på Maxbo eller Plantasjen. Kjøp med en spraydunk (Sånn som de bruker til å spraye ugress med)

-Bruk høytrykk eller hageslange og spyl terrassen helt våt

-Spray på rensemiddelet (det har du blandet med vann oppi sprayeren)

-La dette virke ca 10 min (MAX)

Bruk høytrykkspyleren med terrassevaskekosten, skrubb og spyl av.

VIKTIG MED STØVLER OG REGNTØY!!! Dette middelet vil du IKKE ha på huden...

Pass også på øyne og hender....

Skyll til det ikke skummer lenger.

Når terrassen har tørket skikkelig kan, og bør du olje. :-)

Det kommer til å bli kjempefint! Min terrasse ble akkurat som ny...:-)

Tvi tvi!

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Det beste er å kjøpe terrasse rens på Maxbo eller Plantasjen. Kjøp med en spraydunk (Sånn som de bruker til å spraye ugress med)

-Bruk høytrykk eller hageslange og spyl terrassen helt våt

-Spray på rensemiddelet (det har du blandet med vann oppi sprayeren)

-La dette virke ca 10 min (MAX)

Bruk høytrykkspyleren med terrassevaskekosten, skrubb og spyl av.

VIKTIG MED STØVLER OG REGNTØY!!! Dette middelet vil du IKKE ha på huden...

Pass også på øyne og hender....

Skyll til det ikke skummer lenger.

Når terrassen har tørket skikkelig kan, og bør du olje. :-)

Vil bare legge til at en bør ikke bruke høyt trykk på terassen, da du kan flise opp treverket.

Når du har skylt ferdig,så vask over med utblandet eddikvann.

Vi i villa har skrevet om dette på sine sider

Det kommer til å bli kjempefint! Min terrasse ble akkurat som ny...:-)

Tvi tvi!

Skrevet

Takk for svar.

Har holdt på en stund nå og det ser bra ut! Men må nok beise snart ja, tok endel gammel beis så det er litt bare flekker på noen av plankene. Har beis fra før så er vel greit å fortsette med det og ikke olje. Spylte først med vann, hadde så på terasse vask vha høytrykksspylerens vaskemiddelbeholder og mix-funksjon på spyleren, kjempeenkelt. Jeg tynne ut vaskemiddelet også selv om den kunne bruke ufortynnet, er litt redd for for mye. Lot virke i 10 min før jeg kjørte over med terassevaskeren, kjempegrei sak. Skylte tilslutt med masse vann i spyleren. Holder finværet seg kan vi beise til helga :jepp:

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei :-)

Så bra å høre at det gikk fint! Er så flott å se resultater :-)

Hilsen meg!

Skrevet (endret)

Litt sent dette her, men om andre har samme tanker: Ikke overdriv bruken av høytrykkspyleren. Det er lett å skade treverket med en konsentrert stråle. Det beste er å bruke en tilsats på spyleren som er laget for dette formålet. Den kalles ved terrassevasker i dagligtale.

Endret av skrue
  • Liker 3
Skrevet

Ikke bruk høytrykksvasker på treverk. Det blir bare fliser, ujevnheter/skjolder og skader treverket.

Terassevasker fungere imidlertid ypperlig på betong

Terrasse av tre vasker du best slik: (helst i grått vær..)

1) Fukt terrassen godt

2) Spray på terrasevask/såpe med lavtrykksprøyte

3) Skrubb godt med langkost/børste

4) Skyll godt med vann. Ikke høytrykk

Oljen dropper du. Den fungerer bare som "klister" til sand, støv, skitt og forurensing som fyker i lufta eller kommer ned sammen med regnvær

• Liker 1
Skrevet

Droppe olje?

Skal man beise isteden da?

Skrevet

Ikke bruk høytrykksvasker på treverk. Det blir bare fliser, ujevnheter/skjolder og skader treverket.

Terassevasker fungere imidlertid ypperlig på betong

Terrasse av tre vasker du best slik: (helst i grått vær..)

1) Fukt terrassen godt

2) Spray på terrasevask/såpe med lavtrykksprøyte

3) Skrubb godt med langkost/børste

4) Skyll godt med vann. Ikke høytrykk

Oljen dropper du. Den fungerer bare som "klister" til sand, støv, skitt og forurensing som fyker i lufta eller kommer ned sammen med regnvær

Hun bruker børste på høytrykkspyleren.

Da blir det ikke så kraftig stråle vel...? Jeg synes olje er bedre enn beis, en tynn vannlignenede olje klistrer vel ikke så mye som beis/lakk...?

Skrevet

Hun bruker børste på høytrykkspyleren.

Da blir det ikke så kraftig stråle vel...? Jeg synes olje er bedre enn beis, en tynn vannlignenede olje klistrer vel ikke så mye som beis/lakk...?

Nei, men børste på høytrykken er ofte for myke i busten.

Skyting med muskelkraft er tyngre, men bedre - og god trening :)

Jeg bruker verken olje eller beis. Ser ikke hensikten (dersom man ikke er ute etter farge da)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...