Gå til innhold

Labrador vs Golden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er lynnet på en labrador iforhold til en golden?

Hvordan er det med tanke på røyting?

Erfaringer med Labrador mottas med stor takknemlighet :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en labrador hanne på 5. Er utrolig godt fornøyd med lynnet hans. Godmodig og ingen problemer med han og ungen.

Det er ikke noe problem å ta han med seg på lange fjellturer, han bærer kløv som bare det og storkoser seg.

Men han er også fornøyd om han ikke får seg en langtur hver dag, heldigvis. Bruker da å trene han psykisk så han ikke skal synes livet er kjipt. Han henter ting jeg ber han om.

Men, nå skal sant sies, det er en del ting som er ganske så negativt.

Han røyter 2 ganger i året... MYE!! Jeg har bare opplevd at schäfere røyter mer.

Han ELSKER søle, gjørme og vann, og det resulterer i at han drar inn en god del skitt. (Det gjør jo de fleste hunder.)

Vår er 45 kilo og sterk... Og ikke spesielt glad i andre hanner... Det skaper en del lite hyggelige situasjoner når jeg går med barnevognen.

Det er, slik jeg ser det, ikke en spesielt godt egnet familiehund når man har små barn. Greit at vår har et utrolig godt lynne, men han er stor, veldig stor. Han velter frøkna over lett som bare det, og hadde det ikke vært for at mannen absolutt ville ha labrador, så ville jeg valgt en mindre hund, og en tispe. Frøkna vår kan aldri ta med seg hunden på tur f.eks.

Han er rolig av seg, men har enkelte valpefakter fortsatt, og slik er labradoren. De er fantastisk allsidige :hjerte:

Jeg ser at jeg kan virke tvetydig, og det er jeg nok. Men jeg kan ikke si at, med min erfaring, en labrador (eller golden for den saks skyld) er den ultimate familiehund (mener å huske du har en unge på min alder?) grunnet størrelsen. De har et fantastisk lynne, og blir dermed anbefalt av mange som familiehunder. De drar jo pulk og slikt som bare det, og de er ikke like fartsdreven som en Pointer, Settere og slike hunder, men de krever ganske mye. Jeg var ikke klar over hvor mye de røyter blant annet, og de krever mer tur enn hva mange tror.

Bare spør mer om det var noe.

Skrevet

Sånn utseendemessig syns jeg begge er nydelig hunder, men golden er hakket penere.

Gemyttet syns jeg er ganske likt. Har hatt labrador og passer en golden mye. Golden er kanskje litt livligere. Begge er veldig lærevillig og godmodige hunder. Skjønne er de :rodmer:

Minus: Labrador kan legge på seg veldig. Golden røyter, veldig!!!

Skrevet (endret)

Generelt sett vil jeg si at labrador er 'mer hund' enn golden. Du kan få begge rasene i rolig og mild forpakning, men generelt er det mer motor i labradoren, så jeg vil påstå at den er mer krevende enn golden. Særlig i puberteten.

Ellers er begge rasene veldig flotte, happy-go-lucky og barnevennelige raser når man ser bort ifra størrelsen :fnise:

Endret av mysticmoo
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Se Marley and me!:P Samboeren min nekter å ha en labrador etter å ha sett den, han fikk skrekken. Har sagt at alle labradorer ikke er slik som marley:p Så vi skal ha golden retriever!

Skrevet

Når det gjelder mat, så ja, labradorer er matglade, emn da er det jo du som eier som avgjør om de blir tykke eller ikke. Når jeg gir vår en del godbiter så skjærer jeg ned på middagen, så enkelt er det.

Vår labrador har aldri vært tykk.

Gjest Bobler
Skrevet

Min erfaring er at Labrador har mer jakt i seg, og de er mye mer aktive enn en Golden. De jeg har erfaring med har også vært værre i puberteten enn Golden (Men begge to er som regel grusomme fra 5mnd til 2år :ler: )

• Liker 1
Skrevet

Se Marley and me!:P Samboeren min nekter å ha en labrador etter å ha sett den, han fikk skrekken. Har sagt at alle labradorer ikke er slik som marley:p Så vi skal ha golden retriever!

Jeg tror ikke Marley var renraset labrador, men jeg er enig i at den kan skremme vannet av folk :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...