AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #1 Skrevet 21. mars 2012 http://www.youtube.com/watch?v=0tcClVIs_DI Her er samme katt seks måneder senere - som plages på samme måte av samme eier: http://www.youtube.com/watch?v=TcDwZ7CJCQg Uj så artig å plage og stresse katten på den måten! Har katten egentlig godt av dette? For all del, den blir jo ikke direkte traumatisert, men likevel, jeg kan godt tenke meg både mage og kroppen ellers opplever en god del stress og katten får ikke fred og ro til å slappe av. Skadelig eller bare moro?
Gjest Bobler Skrevet 21. mars 2012 #3 Skrevet 21. mars 2012 Dette er en katt som ikke har det godt. Den føler at den må forsvare maten sin, og den er redd for at idioten av en eier skal ta maten fra den. Ja det er skadelig over tid, ikke fysisk, men psykisk. - Katten vil konstant ha en frykt for at maten skal bli tatt, og vil alltid være på vakt når den spiser. Den kan bli aggressiv i andre situasjoner også (når den sover f.eks) fordi eier plager den. Katten plages, og eier er en dust. At noen syntes videoen er søt, skjønner jeg ikke. Jeg ser en katt som helt klart er utilpass, redd og stresset. Og en katt som vil ha maten sin i fred og som tydeligvis ikke får ha maten sin i fred. Det er ingen ting "Nååmin" med videoen. Selv om katten er søt utseendemessing er det ingenting søtt med en redd katt som blir plaget. 12
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #4 Skrevet 21. mars 2012 Jeg synes katten virker litt hysterisk jeg da. Jeg har hatt katt og det har gått fint å klappe den mens den spiste uten at den reagerte på noen annen måte enn å synes at det var kos. Kan katter bli stressede? Jeg synes de virker så rolige hele tiden ellers.
Green Lady Skrevet 21. mars 2012 #5 Skrevet 21. mars 2012 Jeg signerer Bobler. Dette var bare forferdelig trist å se, og det er ingen tvil om at den katten ikke har det godt psykisk. Jeg så dette klippet med mine to katter i sofaen nå, og det tok ikke mange sekundene før de reagerte på lydene hans, og snek seg rundt på gulvet for å finne den sinna katten før den fant dem. Til den som mente katten var hysterisk; jeg kan fint tulle litt og kose med mine katter når de spiser av og til, det ser til og med ut som de nyer å bli strøket litt på mens de spiser. Men jeg tar aldri fra dem maten, jeg lar de aldri måtte beskytte sin egen mat. Kattene mine har det stabilt og rolig rundt seg ellers, så de få gangene jeg "tuller" litt, er de med på leken. Den katten du ser i klippet er enten syk (mest sannsynlig svulst på hjernen eller personlighetsforstyrrelse) eller blitt traumatisert av sine eiere. Vold trenger ikke alltid være fysisk og overlagt, det kan vel så være psykisk uten at den som utøver det er klar over det. Uansett grunn til katten oppfører seg slik, er det trist å se på. Dette er en katt som ikke har det bra! 5
Perelandra Skrevet 21. mars 2012 #6 Skrevet 21. mars 2012 Dette er bare trist og ikke morsomt i det hele tatt! Katter skal få være i fred når de spiser. De har et grunnleggende instinkt til å ville forsvare maten sin. I vill tilstand i naturen er de utsatt for at andre kan stjele maten, og har derfor utviklet sterke forsvarsmekanismer. Stakkars katten i videoklippene. Den har blitt herset med fra den var liten og bærer tydelig preg av å være usikker. Det kan være søtt når den knurrer som liten kattunge. Jeg har selv sett kattunger knurre over godbiter de forsvarer mot mennesker, eller særlig mot andre katter. Det er derimot på ingen måte søtt når en voksen og utrygg katt gjør det. Den siste videoen var bare tragisk å se på. 4
Moscato Skrevet 21. mars 2012 #7 Skrevet 21. mars 2012 (endret) Jeg synes katten virker litt hysterisk jeg da. Jeg har hatt katt og det har gått fint å klappe den mens den spiste uten at den reagerte på noen annen måte enn å synes at det var kos. Kan katter bli stressede? Jeg synes de virker så rolige hele tiden ellers. Klart kattar kan bli stressa. Og det er då verkeleg ikkje hysterisk av den å reagere slik når den har blitt terga i samband med eting sidan den var bitteliten. Vi har fleire kattar, og dei er heilt rolege om vi forstyrrar dei når dei et. Dei har rett og slett ikkje grunn til å tru at vi vil ta ifrå dei maten, og om vi tek maten vekk for ei kort stund, så veit dei at den kjem tilbake, og reagerer ikkje på det heller (bortsett frå at dei gjerne kan mase litt). Veltilpassa kattar skal vere såpass trygge på menneska sine. (EDIT: det blei sjåande ut som vi går inn for å forstyrre dei her, så eg må berre presisere at vi ikkje gjer det. Det er òg ytst sjeldan behov for å ta vekk maten akkurat når ein av kattane et, men det har skjedd utan problem.) Den eine utekatten vår kan nokre gonger, viss dei får servert noko spesielt godt (fisk eller kylling), ta med seg maten litt vekk frå dei andre for å ete. Då vil ho ha den for seg sjølv, og knurrar viss nokon blir for nærgåande. Men det er heilt greitt, ho får då sitje der i hjørnet med "byttet" sitt til ho er ferdig med å ete. Vi går ikkje inn for å plage henne når ho tydeleg signaliserer at ho vil vere i fred (eg går ut ifrå at ho gjer det fordi ho er van med konkurranse utandørs). Endret 21. mars 2012 av Moscato 3
Mooria Skrevet 21. mars 2012 #8 Skrevet 21. mars 2012 Dette er dyreplageri. Stakkars pusen! Blir skikkelig sint når jeg ser sånt... hva er det eklelte tenker med egentlig? Virker som eieren bare har skaffet seg katt for å plage den og la seg underholde av det. 4
Vendie Skrevet 21. mars 2012 #9 Skrevet 21. mars 2012 Den ene katten vår kan knurre litt når den får noe ekstra godt, han har vært sånn siden vi fikk ham og vi respekterer ham og lar ham spse uten å plage ham. Vi pleier å pusle litt rundt ham for å få ham til å skjønne at vi ikke har tenkt å ta fra ham noe, men hvis han knurrer skygger vi unna. Det er da ikke rart at en katt utvikler et så voldsomt matforsvar når den er vant med at maten blir tatt fra den, og jeg skjønner ikke hvordan noen kan synes sånt er morsomt. 2
Perelandra Skrevet 21. mars 2012 #10 Skrevet 21. mars 2012 Jeg har også opplevd noen ganger at katten min som voksen småknurrer eller murrer hvis han får noe ekstra godt. Det er mange katter som har det slik. Jeg tolker det som han vil si at denne maten er veldig god, den vil han ha i fred, så nå må alle vær så god ligge unna! Da skal han selvsagt også få spise i fred og ikke bli terget slik som den stakkars katten på videoklippet. At dyr som spiser skal få være i fred, trodde jeg var grunnleggende kunnskap for dyreeiere. Dessverre har visst ikke alle fått det med seg. 1
Skywalker Skrevet 21. mars 2012 #11 Skrevet 21. mars 2012 Håper katten driter blaut på tastaturet hans -og i senga.. 4
Perelandra Skrevet 21. mars 2012 #12 Skrevet 21. mars 2012 Håper katten driter blaut på tastaturet hans -og i senga.. Håper også at katten har funnet seg et nytt og bedre hjem siden videoklippene ble tatt. Jeg ser de ble lagt ut i 2008. 2
Aurora M. Skrevet 21. mars 2012 #13 Skrevet 21. mars 2012 Jeg klarte bare å se på i noen sekunder, uten lyd.. Men det var mer enn nok til å forstå at katten har blitt plaget så lenge på denne måten at den har tatt skade av det. Måten den sluker maten på, tar så mye det er plass til i munnen, snart fra det ene fatet, snart fra det andre. Med ørene bakover, store redde øyne rettet mot eier. Forferdelig å se. Det er en "barnelærdom" for de fleste at katter skal få være i fred når de: 1.spiser, 2. sover, 3. vasker seg. Jeg hater disse klippene på YouTube hvor eierne provoserer frem en spesiell type adferd hos kattene sine som liksom skal være morsom. Redde katter, katter som kjeder vettet av seg og har utviklet tvangsadferd, agressive katter som har blitt presset til det ytterste av sin tålegrense. Hater det! For meg er det dyreplageri på lik linje med fysisk plaging. De som ler av dette har ikke skjønt noe som helst. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #14 Skrevet 21. mars 2012 De som ler av dette har ikke skjønt noe som helst. Synd du ikke hadde lyd på. For eierne ler og fniser i gjennom begge klippene og synes adferden til katten er så morsom. I klipp nummer to er det til og med flere personer man hører fnise og le av kattens beteende. Hva det er som er så moro med å plage og stresse katten er hinsides min forståelse, men eierne syntes altså at dette var søtt og moro. Så de filmet og la dette ut på youtube. Uforstående til den kritikk de har fått. For all del, jeg kan også synes at det er litt moro med en katt som reagerer. Men det er gjerne moro en ti-tjue sekunder, kanskje opp til et halvt minutt. Men å holde på og plage katten på den måten i mange minutter, terge katten og virkelig synes at dens bønn om å få være i fred er noe å le av er bare tragisk. Jeg fikk selv vondt av dette. Takk for at jeg ikke er den eneste som får det. 4
Aurora M. Skrevet 21. mars 2012 #16 Skrevet 21. mars 2012 Synd du ikke hadde lyd på. For eierne ler og fniser i gjennom begge klippene og synes adferden til katten er så morsom. I klipp nummer to er det til og med flere personer man hører fnise og le av kattens beteende. Enda verre.. Jeg er så vàr for sånt.. Det er igrunnen en merkelig greie, for jeg har jo jobbet med å berge disse vanskjøttede og hjemløse stakkarne hele mitt voksne liv, og har sett det verst tenkelige "live". Jeg blir jo ødelagt av det og (like mye hver gang etter over 30 år for jeg er dessverre ikke skrudd sammen sånn at jeg blir herdet), men på en måte oppleves det enda verre å se det på film, for jeg føler meg mer maktesløs enn noen gang. For meg er det å se lidelse (eller plaging), naturlig etterfulgt av handling i en eller annen form. Og når jeg ikke kan handle, blir jeg bare gående rundt med den vonde følelsen som ikke får noen forløsning. Ofte kan ikke noe gjøres med det jeg ser "live" heller, men jeg kan iallefall prøve. Her kan jeg ikke det engang.. Det har nok også noe med at jeg ser så mye elendighet i virkeligheten, at jeg trenger å pøse på med gode ting når jeg kan. Så jeg sluker koseklipp jeg, av lykkelige puser i lek med hverandre eller eier, og puser som koooooser seg så det lyser lang vei! Likevel tror jeg det er viktig å linke til slike videoer, og ikke minst vise ting som opplyser folk om hvilke forferdelige forutsetninger mange dyr lever under. For hvis ingen vet det, hvordan skal det da bli bedre? 5
Capricorn Skrevet 21. mars 2012 #17 Skrevet 21. mars 2012 Jeg tror denne katten er fra et villkattkull. Vi hadde en slik katt og den ble aldri helt tam. Den passet også mer på maten sin enn de andre vi har hatt. Nå var det ingen hos oss som ertet den med det selvfølgelig, men den kunne reagere hvis jeg bøyde meg ned for å ta opp noe ved siden av skåla. Selv om man får en villkatt når den er liten så er det veldig vanskelig å få den helt tam og tillittsfull. Vi kunne klappe den, men den holdt helst avstand. Den ville gjerne være hos oss så noe riktig gjorde vi nok. Folka i videoen er nok ikke de rette til å ha en slik katt. Eller andre dyr for den saks skyld. 1
ninuska_ Skrevet 21. mars 2012 #18 Skrevet 21. mars 2012 Veldig slemt å plage katten på denne måten. Jeg merket jeg ble ganske sint utover i videoen. Jeg må innrømme at min katt knurrer ofte når man kun går forbi matstedet hans hvis han får noe ekstra godt. I starten knurret han bare det var mat, som helt vanlig tørrfôr. Jeg tror det er fordi han vokste opp med veldig mange katter - og det var konkurranse om både oppmerksomhet og mat. Da bestemte jeg meg for å sitte ved han når han fikk servert mat. Litt etter litt så har han sluttet å bry seg om meg når han spiste tørrfôr. Da var det plutselig også greit å spise våtfôr uten å bry seg. Det hadde aldri falt meg inn å pirke på han eller plage han på den måten, og jeg syns absolutt ikke det var morsomt. Etterhvert fikk jeg lov å klappe han på hodet (og han kom for å kose med meg, for å så fortsette med maten). Nå kan vi gå forbi uten å høre djevelstemmen hans når han får mat - han stopper å spise for å hilse hver gang man går forbi - med mindre det er rått kjøtt eller noe annet snadder han får sjelden som godbit
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå