Gjest gjest1 Skrevet 15. januar 2004 #1 Skrevet 15. januar 2004 Jeg er blitt litt mer bevisst på innholdsfortengnelsen. Særlig gjelder det parabener(samlebetegnelse x, methylparaben og ethylparaben) som er østrogenhermere. Etter en rask kikk på mine produkter fant jeg ut at alle mine produkter untatt dusjsåpen og shampoen inneholdt parabener. Har tenkt å buke de opp, men skal unngå å kjøpe nye produkter med disse stoffene.
starie Skrevet 15. januar 2004 #3 Skrevet 15. januar 2004 Jeg er svært bevisst på hva produkter inneholder.
Gjest Ethereal Skrevet 15. januar 2004 #4 Skrevet 15. januar 2004 Disse parabenene blir vel tilsatt som konserveringsmidler slik at produktene skal holde seg uten å bli ødelagt. Naturprodukter inneholder gjerne en god del alkohol med samme effekt, og det kan tørke ut huden din.
Gjest Myumi Skrevet 15. januar 2004 #5 Skrevet 15. januar 2004 Jeg har også blitt mer bevisst på hva slike produkter inneholder, men jeg kjøper ikke butikkprodukter. Holder meg til noen få men meget gode merker som jeg kan stole på.
Gjest Ethereal Skrevet 15. januar 2004 #6 Skrevet 15. januar 2004 Og hvilke merker er det? Jeg VET at Dermalogica kun inneholder "bra" innholdsstoffer, mens det samme dessverre ikke gjelder Decleor (min favoritt). Dessuten tror jeg det er spesielt vanskelig når det gjelder shampoo, dusjsåpe osv. Bare det å finne shampo uten silikoner kan nok bli en skikkelig utfordring. Mange tannkremer inneholder det bakteriedrepende stoffet triclosan, som heller ikke er bra hverken for menneske eller miljø... Lanolin i hudkremer er allergi (og kvise-) fremkallende. Lista er lang, men jeg har ikke så stor peiling. Hvilke stoffer bør man unngå? Hva slags skadeeffekter har de, og hvorfor blir de tilsatt?
Gjest Étoile Skrevet 15. januar 2004 #7 Skrevet 15. januar 2004 Dessuten tror jeg det er spesielt vanskelig når det gjelder shampoo, dusjsåpe osv. Bare det å finne shampo uten silikoner kan nok bli en skikkelig utfordring. Jeg tror Bain de Force fra Kerastase er uten silikoner, ingen dimethicone eller andre "-one-er" ihvertfall. Prøvde å finne en uten etter å ha brukt Redken exteme som er propfull av silikoner og gjorde håret ekkelt fett og tungt. Jeg prøver å lese innholdsfortegnelser på ting for å forsøke å unngå stoffer jeg hører ikke er bra, men stort sett ALT inneholder jo parabener for tiden, nesten umulig å unngå. Det samme gjelder forskjellige mineral oljer. I tillegg vet jeg vel ikke nok om hvilke stoffer som ikke er bra etc.
Gjest care Skrevet 15. januar 2004 #8 Skrevet 15. januar 2004 Er det noen som vet om det eksisterer en liste på internett over produkter og innholdsfortegnelse?
Gjest Raga Skrevet 16. januar 2004 #10 Skrevet 16. januar 2004 (endret) På denne siden finner du oversikt over kosmetiske ingredienser, og informasjon om hvilke som er skadelige for miljøet: http://www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=504 Endret 22. august 2006 av Selene
Gjest lekebøll Skrevet 16. januar 2004 #11 Skrevet 16. januar 2004 Vel, jeg blir gjort oppmerksom på det ihvertfall. Jeg bruker Dermalogica, men vurderer å gå over til Dr. Hanuscka (hvis det var riktig stavet var det kun flaks).
Malou Skrevet 16. januar 2004 #12 Skrevet 16. januar 2004 Nei jeg tenker ikke så mye over hva produktene jeg bruker inneholder. Burde nok sette meg mer inn i dette, men det virker som litt av en jungel... Jennifer
Gjest Adessón Skrevet 16. januar 2004 #13 Skrevet 16. januar 2004 Jeg tenker over hva produktene inneholder ja. Til den grad at jeg er fanatisk og blir mobbet av mine (kjære?) venner. Jeg bruker alt i Dr. Hauschka. Noen ganger prøver varierer jeg litt og bruker Weleda. Men ansiktsproduktene er ikke gode. Et lite apropos: Triclosan finnes også i mange deodoranter. Aluminium i deodoranter er heller ikke særlig bra. For å si det forsiktig.
starie Skrevet 17. januar 2004 #14 Skrevet 17. januar 2004 Aluminium i deodoranter er heller ikke særlig bra. For å si det forsiktig. Jeg har sett bilder av folk som har byller under armene fordi de har brukt antiperspirant. Porene blir stoppet igjen også hoper svette og talg seg opp og kan bli betent.
Gjest sunshine-t Skrevet 17. januar 2004 #15 Skrevet 17. januar 2004 nei jeg vet ikke hva de fleste betyr for noe :oops: . så lenge det ikke er lanolin i de er jeg fornøyd. var jaffal det til jeg leste tråden nå... :oops:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå