Gå til innhold

Pengegaver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi gifter oss i august, og en måned senere flytter vi ut av landet for noen år. Vi har allerede samlet opp et enormt lass med kjøkkenutstyr, møbler og stæsj som må lagres et sted mens vi er utenlands, og vi kan rett og slett ikke ønske oss masse ekstra. Derimot er vi uetablert (og dessuten to jenter), så vi kommer til å trenge startkapital til bolig, baby og alle de andre b'ene. Hvordan ville dere reagert dersom et brudepar utelukkende ønsket seg penger i bryllupsgave?

Fra venner kommer vi til å ønske oss koselige og personlige gaver, dersom de ønsker å gi noe. De fleste av dem har omtrent like tynnslitt økonomi som oss, og vi syns uansett det er kleint å ønske oss penger av venner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har skrevet i innbydelsen av vi ønsker pengegaver selv, eller universal gavekort om de absolutt må gi en "gave".

Vi har vært samboere i mange år så har alt vi trenger av kjøkkenutstyr, sengesett og slike ting.

Ser ikke på det som frekt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det er frekt, med mindre man allerede har et trashy bryllup.

Den eneste måten det kan gjøres er å eventuelt skrive at man ønsker seg penger til "utenlandsopphold, bryllupsreise, etc."

AnonymBruker
Skrevet

før i tiden ga man gjerne serviser og kjøkken utstyr og andre husting for paret skulle flytte sammen for første gang..og alene fra foreldrene for første gang..nå tildags er det vanlig at man har mye av disse tingene allerede og jeg synes det da er naturlig og ønske seg pengegaver..folk gir etter evne der..uansett om man sier man ønsker seg penge gaver kommer til alltid til å være noen som gir noe annet :)

Skrevet (endret)

Vi ønsket oss penger, men da til noe spesifikt. Får inntrykk av at det er lettere å "svelge" hvis det er går mot et spesifikt formål. Å kalle de som ønsker seg penger for trashy sier vel mer om den personen som kan si noe slikt. Man kan være uenig, det gjør en ikke til en trashy person med et trashy bryllup at man har et annet ståsted enn seg selv.

Vi ønsket oss penger, men da spesifikt til bolig og bryllupsreise. Vi har liten plass og ergo ikke mye plass til ting og tang. Men, de som ikke ville gi penger kunne også velge fra vår velfylte ønskeliste i alle prisklasser.

Du må nok bare innse de: du vil nok aldri kunne gjøre alle til lags, alltid noen som ikke liker at andre ønsker seg penger, akkurat som noen ikke liker at andre ønsker seg gavekort.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Gjest O___o
Skrevet

skriv at dere ønsker dere penger, uten å utbrodere om at dere faktisk ikke trenger 97 nye blomstervaser eller servise or whatthefuckever :)

Gjest O___o
Skrevet

skriv at dere ønsker dere penger, uten å utbrodere om at dere faktisk ikke trenger 97 nye blomstervaser eller servise or whatthefuckever :)

Skrevet

Det har vært flere tråder om dette emnet og jeg ser at folk er rasende uenige når det gjelder dette temaet :-). Personlig mener jeg at det virkelig ikke er noe galt i å ønske seg penger, men det viser seg til min forskrekkelse at flere sier de vil nekte å gi penger!?

Merkelig logikk i mine øyne, da jeg selv er av den oppfatning at jeg ønsker å gi det folk faktisk ønsker seg. Hva folk bruker pengene til er meg ganske likgyldig også. Bruker de det på strømregningen er det vel en grunn til det, og bruker de det på møbler, ny hund eller katt eller bryllupsreise så er jo det hyggelig også.

Endel kommer trekkende med hva som er tradisjon. Det er jo relativt da. For tradisjonen har jo lenge (og er enda i flere land/kulturer), nettopp det å gi penger i gave til brudeparet og deres fremtidige barn :-)

AnonymBruker
Skrevet

Den eneste måten det kan gjøres er å eventuelt skrive at man ønsker seg penger til "utenlandsopphold, bryllupsreise, etc."

Ingen trashy bryllup her i gården, og bryllupsreise er en luksus vi på ingen måte har planer om å unne oss. Her skal pengene gå til å starte livet sammen, altså spesifikt bolig og babykonto.

HI

Skrevet

Bryllupet mitt blir ikke mye trashy, du.

Selv om vi helst vil ha penger istedenfor enda flere eggkopper ifra Menu (jeg spiser ikke kokt egg engang) så har vi føyd til ..."til bryllupsreisen vår."

Og der vil en del av pengene gå, alt etter hvor mye vi får.

Dog har vi tatt med et par andre gaveønsker i innbydelsen vår, for de som foretrekker å gi en "skikkelig" gave.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det er helt greit å ønske seg penger, men synes det er fint hvis brudeparet skriver hva de ønsker seg penger til. F.eks. bidrag til boligkjøp, bryllupsferie, etc.

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg er av de som på generell basis tenker at pengeønsker blir omtrent som å skulle selge inngangsbilletter for å slippe inn gjester i bryllupet.

Det finnes imidlertid enkelte unntak: skal brudeparet flytte utenlands for en lengre periode er det ikke mye aktuelt å ta med seg mange plasskrevende ting. I slike tilfeller er jo også gavekort (i norske butikker) like uaktuelt.

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Dere som ønsker dere penger kan like gjerne trykke opp inngangsbilletter til bryllupet, samme sak det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå gifter man seg gjerne senere enn før også, de fleste har vel tingene de trenger fra før. Jeg vil heller gi penger så paret får en "flying start" enn å tynge dem med skrot de har fra før (ja, også et nydelig servise blir skrot om man får fem av dem).

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg blir jo leilighetene bare mindre og mindre, og da blir det fort klamt om man skal ha allverdens greier stående som man egentlig ikke trenger. Heller penger som kanskje kan inngå i egenkapital til en større leilighet. Høres jo egentlig ut som om man gir "luft og plass" i gave, men det er kanskje ikke den dummeste gaven i vår tid heller.

Skrevet

Dere som ønsker dere penger kan like gjerne trykke opp inngangsbilletter til bryllupet, samme sak det.

Jeg må innrømme at det resonementet forstår jeg ikke helt... Det er flere som påstår akkurat dette. Men hva er sammenhengen? Hvis man ønsker seg penger så skulle man ikke hatt råd til å arrangere bryllup? Hvis man har penger til å arrangere bryllup - hva er galt i å ønske seg penger til å kjøpe møbler, pusse opp hus, dra på bryllupsferie eller hva det nå skal være? Hva er forskjellen på å bruke 500 kr på en blomstervase, kontra å bidra til en fin opplevelse som en reise eller et bidrag til nytt kjøkken for eksempel?

Inngangsbilletter er for meg en måte å betale et arrangement på, så derfor skjønner jeg ikke helt sammenlikningen.

Jeg forstår ikke helt logikken i dette. Beklager.

• Liker 2
Skrevet

Kan du ikke bare være ærlig? Ser ikke noe galt med dette i det hele tatt, flytte utenlands med masse ting og tang er et mareritt.

Gavekort er jo heller ikke noe særlig da det er lite sannsynlig at de har de samme butikkene i utlandet.

Personlig synes jeg det hadde vært koselig om det stod noe om hva dere ønsket penger til f.eks reise, bolig, ny ponni eller hva dere nå ønsker å bruke pengene til - da føler jeg nemlig at jeg er med på å gi noe spesielt.

AnonymBruker
Skrevet

Eneste minuset jeg kommer på med å måtte gi penger i gave, er at det er så synlig hvor raus/lite raus man er. Hvis vi gir 500 kr til et litt perifert vennepar, er jeg veldig usikker på hvor mye andre som kjenner brudeparet tilsvarende godt gir, og føler nesten at jeg bør legge på 500 kr til, bare for å gi et godt inntrykk.

Kjøper man en gave fra lista, er summen synlig for brudeparet, kanskje (som vet sånn ca hva gavene på lista ligger på) men likevel føles det ikke så "nakent" som en pengesum.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...