Gå til innhold

Gå fra hytte til hytte

Alice123

Anbefalte innlegg

Jeg og sambo skal bruke en uke (max) sommer på å gå fra hytte til hytte på vidda/fjellet i sommer. Rute er allerede bestemt.

Ingen av oss har gjort dette før, er det noen med erfaring her?

Hva er det vi absolutt burde huske, bortsett kart og kompass, gode sko og gode klær?

Når vi går fra sted til sted, er det noe spesielt vi burde vite om?

Jeg er helt grønn, så trenger alle tips jeg kan få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rastl0s

Nødløsninger. Utstyr til å lage bål med, utstyr til å kunne sove ute, tørrmat/grøt/boksmat, vann, noe å oppbevare vann i, kniv(er), ekstra tøy. Noe vindtett er greit også... Er nok mer du kan ta med, men er litt trøtt så er ikke mye jeg kan hoste opp nå, men dette er essensielt. Du BØR ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kniv(er), ekstra tøy, vindtett og noe ekstraproviant står allerede på lista. Holder med å ta med noe å fyre bål med (fyrstikker/lighet), eller må jeg ta med stormkjøkken/primus? Da må jeg ha med kjeler også, holdet det med én?

Vi skal gå det som står beskrevet som "barneruta" i et veldig populært område, og turene skal visst ikke ta mer enn 3-4 timer 8uten pauser). Så jeg vil ikke tro at vi kommer til å knele av utmattelse halvveis, eller rote oss bort eller noe...

Takk for svar, keep'em coming!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest just words

Førstehjelpsutstyr MÅ du ha med deg, nødraket høres kanskje overdrevent ut men skal og være med.

Det kommer vel an på ekstraprovianten dere skal ha med dere om dere trenger primus eller ikke...

Vi skal ut på en lignende tur, men mye lengre så vi skal ha med oss primus, selv om vi satser på å overnatte på hytene.

slenger med noen tips fra Turistforeningen

http://www.turistforeningen.no/article.php?ar_id=6746&fo_id=3307.

Endret av just words
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Trenger ikke primus osv om det er småtrær/busker å felle. Kunne vært lurt med en foldbar sag eller ei lita øks da...

Og om du har med bønner på boks f.eks. så kan du senere bruke den til å koke vann i eller lage annen mat. Men en liten kjele eller noe metall som kan holde noe i kunne vært lurt.

Lighter bør holde, men alltid greit med gnistejern ved siden av. Du bør ha med en liten "survival kit". Der kan du ha fyrstikker, gnistejern, legesaker, refleksjonsteppe, tau osv osv.

Alltid lurt å ha noe på bakhånd om du skulle miste noe eller stå uten noe du trenger sånn at man får ly og bål. Ly og bål er de to viktigste tingene når man er ute.

EDIT: her er noen tips:

Endret av Rastl0s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så da blir det å ta med med lighter og kanskje gnistejern. Det er en del træt/småskog i området så satser på å lage bål. Tau og førstehjelpssaker står allerede på lista :)

Og hermetikk! Tenkte i utgangspunktet på å ta med torrmat man bare blander kokende vann i, for hermetikk virker så tungt å dra på. Men om valget står mellom hermetikk og kjele, kan jeg likegodt ta med hermetikken, den er billigere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BamseB

Jeg og sambo skal bruke en uke (max) sommer på å gå fra hytte til hytte på vidda/fjellet i sommer. Rute er allerede bestemt.

Ingen av oss har gjort dette før, er det noen med erfaring her?

Hva er det vi absolutt burde huske, bortsett kart og kompass, gode sko og gode klær?

Når vi går fra sted til sted, er det noe spesielt vi burde vite om?

Jeg er helt grønn, så trenger alle tips jeg kan få!

Så morsomt!

Jeg er fan av å klare meg med et minimum - nok klær, fyrstikker og enkel mat.

Dere trenger strengt tatt ikke mer, bortsett fra gode soveposer i tilfelle dere blir overrasket av drittvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lommelykt og kikkert!

Står nå på lista.

GAssmaske kommer jeg ikke til å ta med på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BamseB:

Takk!

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å kjøre det minimalistisk, men det viser seg at jeg trenger langt mer enn jeg trodde!

Hadde tenkt til å ta med meg lista til turistforeniga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noe av det viktigste på sånne turer er å hele tiden tenke hvor mye ting veier. Alle løsninger bør være lettest mulig. F.eks. er det mye lurere å ha med lakenpose enn sovepose når dere skal overnatte på hytter. Minimer mengde klær, så ha med ett sett til å gå i og ett til å være i hytta med, bare ett håndkle, miniflaske shampo osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden dere skal gå en hel uke bør dere ha en prøvetur på en helg først. Dere vet ikke hvordan dere fungerer sammen på tur ennå og da kan en uke være lenge. Og gå for all del inn fjellstøvlene skikkelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen hytter må man visst ha nøkkel til, en standardnøkkel som Turistforeningen låner ut mot et lite depositum. Sjekk om det gjelder for noen av hyttene dere skal til, hvis dere allerede ikke har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis dere skal bo på populære hytter - husk og book plass! Husker vi kom til Svukuriset i Femundsmarka en sommer og der var det barneleir med sikkert 50 unger.... Hadde vi ringt på forhånd hadde vi visst det og slippet og sove traaaaangt på en låve med masse unger rundt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sportstape. Fikk nemlig gnagsår på et helt uvanlig sted og da reddet sportstapen turen. Ta med realmat som kun trenger kokt vann.

Litt luksus på første overnatting dersom dere har plass i sekken. Egg og bacon til frokost, et par bokser på 0,33l med rødvin (når dere kommer fram), meksikansk gryte fra Toro, sopp og krydder i små bokser. Det siste er kun dersom dere har plass. Lommelykt er nevnt og viktig. Bare det å skulle gå på do i mørket krever lommelykt.

Ellers. Pakk lettest mulig. Hvert gram teller.

Betjent eller ubetjent hytte betyr også noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Er vel ikke akkurat lurt å anbefale alkohol på en tur... Det er vanndrivende og når man er på tur vil man ha behov for masse vann siden man mister masse vann! Har dere tilgang til ren elv er det jo ingen problem, men om dere må ha med vann selv så foreslår jeg at du ser bort ifra vintipset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med mindre dere er godt trent, så bør dere ta en helg nå i vår hvor dere går et par timer i skog og mark (gjerne med både oppover og nedover bakker) med tung sekk så dere ser at dere faktisk kommer til å klare en slik tur.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Er vel ikke akkurat lurt å anbefale alkohol på en tur... Det er vanndrivende og når man er på tur vil man ha behov for masse vann siden man mister masse vann! Har dere tilgang til ren elv er det jo ingen problem, men om dere må ha med vann selv så foreslår jeg at du ser bort ifra vintipset..

Joda, alkohol er vanndrivende, men jeg syntes det var veldig ok å ta meg litt i en størrelsesorden av et glass første kvelden man kom fram til den første hytta. Ble bare vann før og etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennstål er min favoritt for å lage bål i bushen. Den kan du bruke uansett vær. Den blir ikke ødelagt av å bli våt. Det koster en 100 lapp for en sånn hos XXL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Tennstål er min favoritt for å lage bål i bushen. Den kan du bruke uansett vær. Den blir ikke ødelagt av å bli våt. Det koster en 100 lapp for en sånn hos XXL.

Ebay for noen få dollar inkl. frakt ;)

Har 2 stk fra ebay... Funker utmerket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange gode tips! Tusen takk!

Å ta en prøvetur er allerede bestemt, vi skal ut på tur noen uker før den "egentlige" turen med full sekk, for å se hvordan det går. Prøveturen varer i tre dager, hvor to av dem er overnattinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...