Gjest Blomst Skrevet 20. mars 2012 #1 Skrevet 20. mars 2012 Jeg bare lurer hva jeg skal gjøre...?!?!? Har ei datter på 9 år som blir holdt utenfor mye i friminutt på skolen, ertet med stygge kommentarer, skyves ut av leksituasjoner. Hun sier hun går med vond klump i magen ofte, og at den varer lenge. Det er noen få jenter i klassen som bestemmer, og de får bestemme hva de skal leke og hvilke roller de forskjellige skal få ha. Min datter kan bl.annet ikke selv velge om hun vil være menneske eller dyr.... Hmmmm - jeg skjønner at barn har en mye enklere tankegang enn oss voksne, men min 9åring reagerer faktisk også på det!! Hun forteller hun føler seg oversett og som luft. Hun har tilsynelatende mange venner, som er med hjem og hun er med hjem, men på skolen er de så stygge mot henne. Har snakket med kontaktlærer om problemene hun har, et par ganger, og jeg føler vi blir tatt alvorlig. MEN nå har min datter begynt å føle at lærer ikke bryr seg lenger... MEN sier man noe om det til foreldrene det gjelder??? Jeg er så usikker om jeg burde, for disse barna har jo gjerne ulike versjoner av historien, men jeg ønsker jo ikke å la det skure og gå i mange år heller... Jenter er jenter, ja, men kan man ikke gjøre noe for de??
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #2 Skrevet 20. mars 2012 Jeg ville ha prøvd å få til et møte med deg, lærer og foreldrene til barna som mobber (ikke barna selv). Kanskje vet ikke foreldrene hva som foregår/hvor ille det faktisk er? Man kan ikke tvinge noen til å være venner, men man kan i alle fall stoppe mobbingen!
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #3 Skrevet 20. mars 2012 Høres ikke greit ut. Jeg tror jeg ville tatt en prat med foreldrene slik at de igjen kunne ta en prat med deres barn. Ingen barn fortjener å gå rundt å ha det slik.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #4 Skrevet 20. mars 2012 vis ikke kontakt lærer gjør noe..ta det opp med rektor på skolen. anbefaler og å sende mail/brev så du har det skriftlig at du har prøvd å gjøre noe med saken en stund .om du ikke får god nok respons og handling av rektor. nå vet jeg ikke om du bor på et stort eller lite sted.men hva med å bytte skole? og ja jeg hadde absolutt snakket med foreldrene også i en slik situasjon ,hatt et møte på skolen med kontakt lærer og rektor og alle partenes foreldre.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #5 Skrevet 20. mars 2012 Skolen er forpliktet til å iverksette tiltak mot mobbing. Min erfaring er at det er viktig å få skriftlig svar vedr. tiltak som iverksettes. Det forplikter og skal evalueres (etter kort tid). Muntlige tilbakemeldinger kan misforstås og er lettere for at de ikke blir fulgt opp videre. Barneombudet oppfordrer til "klag på mobbingen" - http://www.barneombudet.no/dinerettigheter/mobbing/klag-pa-mobbing/ De har laget en mal for klage på mobbing i skolen. Klagen kan sendes sammen med et brev fra Barneombudet. Last ned alt her: http://www.barneombudet.no/temasider/skole_og_b/skole_og_b/arkiv/slik-klage/
Tiama Skrevet 20. mars 2012 #6 Skrevet 20. mars 2012 Dette er vond lesning... Jeg ville ikke godtatt at situasjonen trakk ut i det vide og brede, så om ikke noe blir gjort raskt, hadde jeg definitivt byttet skole. Mobbing virker så destruktivt inn på et barns utvikling at jeg ikke ville utsatt min datter for det mer enn "absolutt nødvendig" (Den tid det tar å sette i gang tiltak, å se positiv virkning av disse). Om det skulle bli nødvendig å bytte skole, hadde jeg fortsatt å "presse" skolen til å jobbe med miljøet i klassen. Ingen skulle behøve å oppleve å bli mobbet. Ønsker deg og jenta di alt godt
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #7 Skrevet 20. mars 2012 Legger ved generell informasjon vedr. mobbing. ------------ Opplæringsloven § 9a-3 hjemler retten til å be om vedtak vedr. tiltak mot mobbing - http://www.lovdata.no/all/tl-19980717-061-011.html § 9a-3. Det psykososiale miljøet Skolen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremje eit godt psykososialt miljø, der den enkelte eleven kan oppleve tryggleik og sosialt tilhør. Dersom nokon som er tilsett ved skolen, får kunnskap eller mistanke om at ein elev blir utsett for krenkjande ord eller handlingar som mobbing, diskriminering, vald eller rasisme, skal vedkommande snarast undersøkje saka og varsle skoleleiinga, og dersom det er nødvendig og mogleg, sjølv gripe direkte inn. Dersom ein elev eller forelder ber om tiltak som vedkjem det psykososiale miljøet, deriblant tiltak mot krenkjande åtferd som mobbing, diskriminering, vald eller rasisme, skal skolen snarast mogleg behandle saka etter reglane om enkeltvedtak i forvaltningslova. Om skolen ikkje innan rimeleg tid har teke stilling til saka, vil det likevel kunne klagast etter føresegnene i forvaltningslova som om det var gjort enkeltvedtak. Forvaltningsloven finner man her: http://www.lovdata.no/all/hl-19670210-000.html ------------------- Fra http://www.barneombudet.no/temasider/skole_og_b/mobbing/fakta_mobbing/informasjo/ - Hva er mobbing? Mobbing er å plage noen om igjen og om igjen. For at vi skal kalle noe for mobbing, må det skje flere ganger over en viss tid og mellom de samme personer. Men den som utsettes for plaging vil oppleve det som mobbing selv om det er forkjellige personer som over tid plager litt hver. Det er den som mobbes som har rett til å definere om en har blitt utsatt for en krenkelse, og det er de voksnes ansvar å ta den opplevelsen på alvor. Ingen kan kreve at andre skal tåle å bli krenket. At en selv tåler mye gir ingen rett til å ignorere den urett andre utsettes for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå