Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det nærmer seg stygt at jeg må bestemme hvilken skole jeg skal gå på, og jeg klarer ikke å bestemme meg! Jeg har bestemt meg for å gå sosionom, men klarer ikke å bestemme meg for Lillehammer eller Trondheim.. Så da tenkte jeg å skrive fordeler og ulemper med begge og kanskje dere kan hjelpe med hva som er mest fornuftig :P Det verste syns jeg egentlig er at jeg binder meg til TRE år...

Trondheim

Fordeler:

+ har bodd her et år og trives veldig godt

+ bra kollektiv transport

+ liker mulighetene byen har

+ stor by, godt å kunne "gjemme seg bort"

+ sannsynligvis flere og bedre muligheter for praksis

Ulemper:

- kjenner ikke så mange her, bestevenninna mi bor her men vi har mistet veldig kontakten

- må sannsynligvis bo langt unna skolen

- langt til hjembyen (4 timer med buss), og får noen ganger veldig hjemlengsel

- har hørt nesten bare negativt om skolen

- føler meg noen ganger veldig alene

Lillehammer

Fordeler:

+ nærme hjembyen (ca 1,5 time med buss)

+ har hørt bare positivt om skolen der

+ søsteren min bor der

+ nærme gutten jeg holder på med (litt redd denne veier ganske tungt, noe som er skummelt siden vi ikke er seriøse enda..)

+ har hørt mye positivt om utelivet

Ulemper:

- dårligere kollektiv transport (?)

- føler kanskje byen er litt liten i forhold til Trondheim, og er en fyr der jeg kommer til å være livredd for å møte..

- gutten "min" har lyst til å flytte til Trondheim senere, altså komplisert om vi blir sååå langt fra hverandre (men nok en gang, rasjonelle meg ser at dette bør ikke veie så tungt, argh! :P)

Det var det jeg kom på i farten. Merker at gutten veier altfor tungt på avgjørelsen når det er så mye følelser i bildet, såå fint med innspill fra andre. Kom gjerne også med positive og negative sider ved Trondheim og Lillehammer :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville glatt valgt Lillehammer, selv uten mannfolket :) Og det er fordi det er der de har best kvalitet på utdanningen av disse to byene når det kommer til sosionom. HiST har dårlig økonomi og det går desverre utover studentene på den avdelingen sosionom hører til.

• Liker 1
Skrevet

vet ikke så mye om trondheim, men er selv fra lillehammer og har fått inntrykk av at det er en veldig fin studentby og en god skole! Kollektivtrafikken er nok bedre i trondheim, men hvis du bor relativt nærme sentrum og ikke har tenkt deg ut å reise på sære tidspunkt så skal det nok gå greit å komme seg hit og dit med buss i lillehammer!

Det går også bestillingstaxi http://www.opplandstrafikk.no/Documents/Opplandstrafikk/BestillingsbussLillehammer.pdf som er et greit alternativ til buss^^

Mange fine utesteder ja, og er nok et litt mindre studentmiljø enn i troondheim, som jo er positivt! Lillehammer har i det siste blitt en større by (flere butikker, nybygg og greier her og der), så du finner nå det du trenger pluss en god del mer!

Skrevet

Takk for svar! :) Blir mer og mer sikker på Lillehammer egentlig. Om jeg eventuelt ikke trives der er det forhåpentligvis ikke alt for vanskelig å bytte skole.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studere på Lillehammer, så jeg føler meg rimelig kvalifisert til å skrive om studentlivet der.

Positivt:

- Det går an å gå de fleste steder. Jeg bor midt mellom høyskolen og byen, og tar buss veldig sjeldent. Det er negativt at bussene bare går 2 ganger i timen, og ikke starter å gå før kl. 3 på søndager. Samtidig kan du ha flaks og bo såpass sentralt at du ikke trenger noe annet enn beina dine for å komme deg frem.

- Bra uteliv. Brennis og Stift er veldig populært. Alltid mange folk der på lørdager.

- Bra kulturliv. På grunn av Kulturprosjektledelse-linjen er det ofte festivaler. Dessuten er det en del konserter på Studenthuset Bingo'n. I tillegg er kunstmuseet flott, vi har Sigrid Unseths hus og Maihaugen. Verdt å ta seg en tur.

- Det er lett å få seg venner. Alle jeg har møtt er veldig imøtekommende.

- God sushi.

Studentboligene er ålreite.

- Høyskolen er fin og moderne. Veldig koselig. Man kan komme inn der til alle døgnets tider sålenge man har adgangskort. Det er praktisk.

- Gratis treningsrom i kjelleren. Eget spinningrom og styrketreningsrom med ellipemaskin og tredemølle.

Negativt:

- De tar ikke akkurat inn så alt for mange filmer på kinoen.

- For min del langt hjem (5 timer med tog).

- Snø og kaldt.

- Det blir litt lite. Jeg har gått her ett år, og det holder for meg, men det har nok en del å gjøre med at jeg trives best i storby. Har venninner som har bodd i Oslo og Bergen hele livet, men som elsker størrelsen på Lillehammer.

• 1 måned senere...
Skrevet

Kan jeg slenge meg på og spørre hvor/hvilket studenthjem siste skrivende bodde på? Evt. Andre bor på og om du kanskje kan skrive litt om de forskjellige. Skal søke nå nemlig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...