Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på åndelig søken og er i den forbindelse på jakt etter religioner. Jeg tror ikke på kristendommen, islam og jødedommen. Har sett litt på wicca, men føltes ikke riktig. Har vært borti åsatro, men føles ikke lenger riktig, tror ikke hinduisme og buddhisme er noe for meg. Hvilke andre religioner kjenner dere til?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Åndelig søken... Østens religioner er det første som faller meg inn. Har du undersøkt buddhisme og dens undergrener? Det er en ganske "sekulær religion" (oksymoron :fnise:) i forhold til de store mytebaserte religionene (kristendommen, jødedommen, islam og hinduismen).

Jeg tror ikke selv på noen religioner, men buddhismen er den første jeg ville undersøkt hvis jeg følte for det. Eller jainisme? Jeg har ikke satt meg inn i New Age-religionene, det appellerer i alle fall ikke til meg. Og de hedenske (som wicca) har jeg heller ikke greie på, det er jo en god del å velge mellom der. Men hvis det er en spirituell søken du vil ha, så ville jeg som sagt sett østover.

Jeg tror likevel ikke man trenger hverken dogmer eller religion for å få tilfredsstilt sine åndelige behov. For meg er vitenskapens bilde av virkeligheten det vakreste som finnes. Lykke til :)

Skrevet

Det finnes utallige religioner. Men om du først er åndelig osv så er det vell bare å søke den guden du tror på, så veileder vell han deg i riktig retting. Men.. dessverre så finnes det ingen gud som kan gjøre det helt uten videre. Så du må nok finne en religion som kan dikte dette opp før deg. Så da ville jeg ha valgt den med minst blod på hendene, homofobi og intoleranse. Selv om det kan være vanskelig. Lykke til videre på din åndelige ferd.

AnonymBruker
Skrevet

Så da ville jeg ha valgt den med minst blod på hendene, homofobi og intoleranse.

AB #2 her. Dette er en av grunnene til at jeg nevnte buddhisme og jainisme. Etter det jeg har lest er disse av de fredeligste religionene, i alle fall av "de store". Det er nok mange flere der ute som jeg ikke vet om, dog.

Skrevet (endret)

AB #2 her. Dette er en av grunnene til at jeg nevnte buddhisme og jainisme. Etter det jeg har lest er disse av de fredeligste religionene, i alle fall av "de store". Det er nok mange flere der ute som jeg ikke vet om, dog.

Ja, tror de legger større vekt på menneskelige verdier og livssyn, enn guder.

Endret av Kmatis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...