Gå til innhold

Feit av frukt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du må ha mer enn 4000 kalorier for å gå i balanse?

Kanskje det er litt mer komplisert enn "kalorier inn, kalorier ut"? Kanskje det ikke er ett fett (pun intended) om du spiser sukker, fett, proteiner eller alkohol?

Jeg skjønner ikke hvordan noen kan tro at kroppen er så enkel at type brennstoff ikke betyr noe. Fruktose er sukker av verste sort. Fruktose går rett til leveren, akkurat som alkohol, og gir fettlever ved stort inntak.

Anonym poster: c89902c858d8b9b7a94801fb37ec3947

Et kjapt søk på pubmed.org med søkeordene "fructose fatty liver" gir mange treff på dyreforsøk og reviews. Er mange kilder som kan bekrefte teorien om at fruktose er en av de viktigste bidragsyterne til NAFLD. Særlig kombinert med glukose (sukker) og/eller fett.

Anonym poster: e8b61075e9d57f00575edb5f94ef8f28

• Liker 3
Gjest made4u
Skrevet

Dere vet at vanlig sukker inneholder fruktose? Om ikke kan jeg informere dere om det...

Kan også informere dere om at gjennomsnittsmennesket spiser alt for mye sukker uten at fettlever er noen problem for dem.

Så presterer noen å advare mot frukt med fettlever som argumentasjon... Er dere banal? Jeg må riste på hodet og spørre meg selv om dere spøker med argumenter nå...

Jo da, fruktose i store mengder er ikke bra. Men for pokker da, tror dere virkelig at det er usunt og uheldig å spise noen frukt om dagen og at forskjellen på to eller fire om dagen er alvorlig. Da står det verre til med kunnskapen her enn jeg frykter, det er enorm forskjell på fruktose i frukt og fruktose i sin konsentrerte form.

Ikke spis frukt for du kan få fettlever er et direkte tåpelig og fordummende argument.

Skrevet

Ikke spis frukt for du kan få fettlever er et direkte tåpelig og fordummende argument.

Jeg er ikke helt uenig med deg. Man får ikke fettlever av å spise bare frukt. Dessverre spiser de aller fleste ganske mye sukker. Og veldig mye "skjult" sukker i form av tilsetninger i ferdigmat.

Dette kommer selvsagt på toppen av glukosebelastningen fra 80% av det fine kornet vi spiser.

Men argumentet er ikke noe mer fordummende enn "ikke spis mettet fett, for da kan du få hjertesykdom".

• Liker 6
Gjest made4u
Skrevet

Jeg er ikke helt uenig med deg. Man får ikke fettlever av å spise bare frukt. Dessverre spiser de aller fleste ganske mye sukker. Og veldig mye "skjult" sukker i form av tilsetninger i ferdigmat.

Dette kommer selvsagt på toppen av glukosebelastningen fra 80% av det fine kornet vi spiser.

Men argumentet er ikke noe mer fordummende enn "ikke spis mettet fett, for da kan du få hjertesykdom".

Sukkerforbruket kan med hell reduseres, da er brus og snop etc vesentlig, tilsatt sukker i matvaner er foruten visse frokostritualer etc ikke noe stort problem. Men for all del, ferdigmat kan med hell gjøres sunnere, dog er ikke tilsatt sukker noen stort problem i middagsretter og lignende da salt og fettinnhold ofte er et større problem der. Når det er sagt er råvarebasert mat det man heller bør spise. Enkeltvarer som frokostblandinger, yoghurt etc kan dog inneholde unødig mye sukker (og fett), der kunne godt produsentene tilbudt sunnere produkter. Hadde det vært opp til meg kunne de produsert grovere bakverk også etc.

Dog krisemaksimerer du til det fanatiske, litt ironisk når du sverfer til en svært omstridt kostholdsfilosofi med liten oppsluttning i fagmiljøet.

Skrevet

Man blir feit av ferdigmat med tilsetningstoffer og mat man ikke vet hva inneholder. Så lenge man spiser rene produkte man vet hva inneholder og setter det sammen riktig uten noe hokus pokus, så skal man nok klare seg ganske godt;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man blir feit av ferdigmat med tilsetningstoffer og mat man ikke vet hva inneholder. Så lenge man spiser rene produkte man vet hva inneholder og setter det sammen riktig uten noe hokus pokus, så skal man nok klare seg ganske godt;)

Men det er ikke alle som klarer å spise karbomat og frukt med måte. Hvis jeg først begynner så klare rjeg ikke stoppe. Det er innmari flaut å innrømme at jeg faktisk ikke kan spise en posjon pasta, ett eple eller en kanelbolle ute uten å fråtse resten av dagen. Jeg får ett sug som gjør at jeg bare må fortsette å spise til jeg får vondt.

Anonym poster: 9cba81dc3cc6bc07553e585e4d3fa8af

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dere vet at vanlig sukker inneholder fruktose? Om ikke kan jeg informere dere om det...

Kan også informere dere om at gjennomsnittsmennesket spiser alt for mye sukker uten at fettlever er noen problem for dem.

Så presterer noen å advare mot frukt med fettlever som argumentasjon... Er dere banal? Jeg må riste på hodet og spørre meg selv om dere spøker med argumenter nå...

Jo da, fruktose i store mengder er ikke bra. Men for pokker da, tror dere virkelig at det er usunt og uheldig å spise noen frukt om dagen og at forskjellen på to eller fire om dagen er alvorlig. Da står det verre til med kunnskapen her enn jeg frykter, det er enorm forskjell på fruktose i frukt og fruktose i sin konsentrerte form.

Jepp, sukrose er 50% fruktose og 50% glukose. Men jeg skjønner ikke hvor du vil med det argumentet? Det er jo et argument mot frukt...?

Forholdet mellom fruktose og glukose er forskjellig i fruktene. Noen er verre enn andre. Jeg husker ikke hvilke fordi jeg spiser ikke frukter med mye sukker i hverdagen likevel.

Grunnen til at jeg nevnte fruktose var hovedsaklig at mange folk tror faktisk at fruktose er sunt - fordi det er mye av det i frukt. Frukt har fått et ufortjent godt rykte. Frukt er godteri - ikke hverdagsmat.

Jeg sa ikke at hvis du spiser en frukt om dagen så får du fettlever. Jeg skrev "stort inntak" av fruktose. Og fettlever fra karbohydrater er vanligere enn du tror.

"NAFLD is the term used to describe fat build-up in liver cells in people who do not drink alcohol excessively and is the most common persistent liver disorder in Western countries with an estimated overall prevalence of 20-30%." (kilde)

• Liker 5
Skrevet

Sukkerforbruket kan med hell reduseres, da er brus og snop etc vesentlig, tilsatt sukker i matvaner er foruten visse frokostritualer etc ikke noe stort problem. Men for all del, ferdigmat kan med hell gjøres sunnere, dog er ikke tilsatt sukker noen stort problem i middagsretter og lignende da salt og fettinnhold ofte er et større problem der. Når det er sagt er råvarebasert mat det man heller bør spise. Enkeltvarer som frokostblandinger, yoghurt etc kan dog inneholde unødig mye sukker (og fett), der kunne godt produsentene tilbudt sunnere produkter. Hadde det vært opp til meg kunne de produsert grovere bakverk også etc.

Dog krisemaksimerer du til det fanatiske, litt ironisk når du sverfer til en svært omstridt kostholdsfilosofi med liten oppsluttning i fagmiljøet.

Kan ikke se at jeg krisemaksimerer noe mer enn dine advarsler mot fett?

• Liker 6
Gjest made4u
Skrevet

Jeg advarer ikke mot fett. Det er stor forskjell på å advare mot fett og ekstreme lavkarbokurer.

Jeg er opptatt av at mennesker spiser riktig fett jeg, med et variert og sunt kosthold får man i seg nok fett. Senest på lørdag hadde jeg biff med fløtegratinerte poteter og bearnaisesaus til middag, ikke det sunneste fettet hverken i fløten, osten eller sausen. Men det bekymrer meg ikje, fredag spiste jeg laks og fikk i meg sunnere fett, og jeg spiser greit med makrell i tomat på skiver etc. og steker ofte i gode og sunne oljer etc.

Det er ikke fettfobi å være opptatt av å spise mer av det riktige fettet og rope varsko mot helt ekstreme kosthold.

Skrevet

Jeg advarer ikke mot fett. Det er stor forskjell på å advare mot fett og ekstreme lavkarbokurer.

Jeg er opptatt av at mennesker spiser riktig fett jeg, med et variert og sunt kosthold får man i seg nok fett. Senest på lørdag hadde jeg biff med fløtegratinerte poteter og bearnaisesaus til middag, ikke det sunneste fettet hverken i fløten, osten eller sausen. Men det bekymrer meg ikje, fredag spiste jeg laks og fikk i meg sunnere fett, og jeg spiser greit med makrell i tomat på skiver etc. og steker ofte i gode og sunne oljer etc.

Det er ikke fettfobi å være opptatt av å spise mer av det riktige fettet og rope varsko mot helt ekstreme kosthold.

Hvilke lavkarbokurer er ikke ekstreme (i dine øyne)?

Det er mange som lar seg lure og tror at en spiser så vanvittig mye fett i lavkarbokurer. Man spiser gjerne ikke ekstremt mye mer fett enn før og proteininntaket skal ikke endres. Årsaken er nok at altfor mange forståsegpåere ser utelukkende på E% og ikke på vekt/volum av fettet.

Når vi er inne på eksempler på måltider kan jeg ta en frokost jeg hadde forleden: Eggerøre med gressløk av 2 egg, 1 stor paprika, 0,5 agurk, 10 skiver ost, 1 kopp med kaffe med 2 ss kokosfett.

Du sier fettet i fløte, ost, eggeplomme og smør ikke er det beste. Hvorfor det?

Pga innhold av mettet fett? Mettet fett som den skyldige for arteriosklerose har langt på vei blitt avvist. Det hele har bakgrunn i den tendensiøse kolesterolhypotesen. Dette hadde du nok hørt mer om dersom du hadde vært på, eller fått med deg oppsummeringene fra, LHL kostholdskonferanse 2013.

• Liker 4
Gjest made4u
Skrevet

Du kunne med hell erstattet osten i eggerøren din med f.eks røkelaks og kommet mye bedre ut.

Jeg ville dog servert med grovbrød og med det fått i meg fiber og ville da endet opp med et bedre sammensatt måltid - i stedet for osten ville jeg foretrukket røkelaks som sagt - både smaksmessig og fordi det er sunnere.

Gjest made4u
Skrevet

Er du i en vektreduserende fase og bestemt på lavkarbo så kan du bytte ut osteskivene med et ekstra egg også, da det er mer effektivt for vektnedgang. Nå pleier ikke jeg å gi råd om slike kosthold men jeg bare nevner det, osteskivene blir bare dumt sett fra et ekstremt vektreduserende synspunkt.

Skrevet (endret)

Jeg er overhodet ikke i en vektreduserende fase og jeg har ikke vært det de siste 3 årene.

Røkelaks inneholder røykaroma som er cancerogent, jeg kan ikke se at det skal være sunnere enn ost.

Jeg kunne sikkert erstattet det med sashimi av laks, men det orker jeg ikke til frokost.

Jeg skjønner ikke hvorfor du kommer med lavkarboråd når du overhodet ikke vet hva kostholdet innebærer.

Endret av Supraspinatus
  • Liker 5
Skrevet

Du skal spise mye frukt for bli skikkelig feit!

Kos deg med frukten din du, med ta det med i beregningen når du regner ut dagsbehovet!

Skrevet

Made4u: Du snakker alltid om lavkalori vs lavkarbo. Det er ikke det som er polaritetene. Det er lavfett og lavkarbo som er polaritetene. Jeg har aldri hevdet at "lavkalori" ikke skulle virke, jeg har heller ikke hevdet at lavfett ikke virker. Det gjør det. Lavkarbo virker bare bedre. Og ikke bare for svært overvektige, men også for normalvektige. Og jeg driver med høyintensitetstrening samt styrketrening. Som mosjonist har jeg det helt supert.

Denne tråden sporte dessverre helt av, jeg beklager at jeg har bidratt til det. Jeg regner med TS har fått svar og vel så det på fruktspørsmålet.

• Liker 5
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fruktose er sukker av verste sort. Fruktose går rett til leveren, akkurat som alkohol, og gir fettlever ved stort inntak.

Men hva er stort inntak? Hvor mange epler snakker du egentlig om for å oppnå fettlever :sjokk: ?

Og hvor mange kjenner du som er blitt feite på epler? Og ikke på alt det andre?

Samme med at brød er blitt livsfarlig, grovbrød liksom, huff huff, slutt å spise sjokolade og grandiosa hver spenna dag så har du helt fint plass i energisystemet til både en brødskive og en potet.

Hjelpes.

Anonym poster: 19b1238151794f31d407213248c1e6c7

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og personangrep

Sophie-Ann, mod

• Liker 1
Gjest made4u
Skrevet

Men hva er stort inntak? Hvor mange epler snakker du egentlig om for å oppnå fettlever :sjokk: ?

Og hvor mange kjenner du som er blitt feite på epler? Og ikke på alt det andre?

Samme med at brød er blitt livsfarlig, grovbrød liksom, huff huff, slutt å spise sjokolade og grandiosa hver spenna dag så har du helt fint plass i energisystemet til både en brødskive og en potet.

Hjelpes.

Utviklingen i norsk kosthold viser at det var en gang vi spiste mrr enn tre ganger så mye korn som nå, hele 210 kilo i snitt pr. nordmann. Hvis jeg ikke husker feil så spiser vi i underkant av 70 kg i året nå.

Den gang jobbet dem hardt, trengte således mye mer energi også. Men vi var ikke fete tross brød var hovedkilden til vår energiinntak og vi spiser lite kornvarer nå til sammenligning.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det går fortsatt helt fint an å spise brød, skjønner du. Jeg er fortsatt overbevist om at det er skolebrød og ikke grovbrød folk er blitt feite av, uansett hva de gjør på jobben.

Folk har faktisk hatt kontorjobber ganske lenge nå, er en stund siden majoriteten hadde noe særlig fysisk krevende jobber i Norge

Skrevet

Jeg har til nå ikke sett noen tilfredsstillende argumenter for at ikke kalorioverskudd og/eller sedat livsstil er springbrettet til overvekt. Ja, det kan nok tenkes at hvis makronæringsstoffkomposisjonen er slik og slik vil den kaloriske belastningen være noe mindre på grunn av termiske eller hormonelle effekter, men er det dét som over tid gjør at mengden fett- eller muskelmasse på en person øker eller synker? Det er på mikronivå alt bestemmes, valgene du tar til enhver tid. Det er mye makt i nuet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...