AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #1 Skrevet 20. mars 2012 Altså, jeg er veldig glad i frukt, smoothies osv. Spiser sunt, og sjeldent fastfood, chips osv. Men nå leser jeg at man kan bli feit av frukt?? Hmmm, da er det ikke rart atvkiloene står stille jepp, er aktiv (173,72kg) Hvis det er slik at det er frukten sn skyld t jg ikke kommer meg til 68kg så får det være, er sunn på innsiden iallefall
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #2 Skrevet 20. mars 2012 Man kan bli feit av alt, og man kan bli tynn av alt. Det som avgjør er hvor mange kalorier du spiser og hvor mange du bruker. Bruker du fler enn du spiser vil du gå ned i vekt - og omvendt. Det betyr selvfølgelig at det er mye lettere å gå opp eller ned i vekt av enkelte matvarer enn av andre, f.eks. er det mange flere kalorier pr. 100 g i sjokolade enn i salat. Men å si at du blir feit av noe alene er bare kunnskapsløst. Om det er frukten som gjør at du sliter med å gå ned er vanskelig å svare på, siden vi ikke vet hvor mye du spiser. Og hva slags, det varierer jo veldig. En banan er rundt 100 kcal, et eple 70, en appelsin 60, en halv boks druer er 175 kcal, 1 dl bringebær 17, en skive vannmelon rundt 50... det varierer veldig.
Supera Skrevet 20. mars 2012 #3 Skrevet 20. mars 2012 Frukt har vitaminer og mineraler som godteri ikke har. Men det er ganske mye sukker i en del av fruktene... En banan inneholder ca like mye sukker som 2 dl Coca-Cola for eksempel. Men det finnes ingen vitaminer eller mineraler som er i frukt som ikke finnes i grønnsaker. Og i tillegg har grønnsaker mindre sukker. Men feit av frukt? Neeh, med mindre man spiser en kilo frukt til dagen. Men det gjelder ikke alle. Det er ikke alle som legger på seg av karbohydrater. Men mange av oss, inkludert meg. 2
idahelenes Skrevet 20. mars 2012 #4 Skrevet 20. mars 2012 Frukt inneholder mye sukker. Frukt er naturens godteri Prøv å spise frukt før klokken 12 på dagen, så du vet du forbrenner sukkeret. VIKTIG å ikke glemme at frukten også inneholder mye vitaminer og næringsstoffer, og for ikke å snakke om: en utrolig herlig smak!
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #5 Skrevet 20. mars 2012 Man kan bli feit av alt, og man kan bli tynn av alt. Det som avgjør er hvor mange kalorier du spiser og hvor mange du bruker. Bruker du fler enn du spiser vil du gå ned i vekt - og omvendt. Det betyr selvfølgelig at det er mye lettere å gå opp eller ned i vekt av enkelte matvarer enn av andre, f.eks. er det mange flere kalorier pr. 100 g i sjokolade enn i salat. Men å si at du blir feit av noe alene er bare kunnskapsløst. Om det er frukten som gjør at du sliter med å gå ned er vanskelig å svare på, siden vi ikke vet hvor mye du spiser. Og hva slags, det varierer jo veldig. En banan er rundt 100 kcal, et eple 70, en appelsin 60, en halv boks druer er 175 kcal, 1 dl bringebær 17, en skive vannmelon rundt 50... det varierer veldig. Jeg spiser 2-4 frukter hver dag, og et par glass med smoothie. Grønnsaker/salat som tilbehør til middag og drikker ca 3 liter vann om dagen. Hvis det blir brus, drikker jeg som regel light utgaven. 1-2 sjokolader(ikke 200gr plater) uka (svak...) Fult mulig kroppen min mener å ha det bra der den er nå, men ikke hodet
Gjest WendyClear Skrevet 20. mars 2012 #6 Skrevet 20. mars 2012 (endret) Banan er vel den største syndern? Den har jo hele 100 kalorier i seg!!! Endret 20. mars 2012 av WendyClear
Gjest O___o Skrevet 20. mars 2012 #7 Skrevet 20. mars 2012 njoa. da luerer jeg heller på hva du spiser ved siden av frukten. skal du ned i vekt - spis proteiner og tren styrke
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #8 Skrevet 20. mars 2012 njoa. da luerer jeg heller på hva du spiser ved siden av frukten. skal du ned i vekt - spis proteiner og tren styrke Spiser masse proteiner, er bevisst på det. Jeg skal opereres innen 2 uker, det ene benet gipses og skal ikke brukes på noen mnd... Blir krykker. Veldig kjedelig siden jeg er glad i jogging og gå lange turer.
Gjest Offensive Pie Skrevet 20. mars 2012 #9 Skrevet 20. mars 2012 Frukt har vitaminer og mineraler som godteri ikke har. Men det er ganske mye sukker i en del av fruktene... En banan inneholder ca like mye sukker som 2 dl Coca-Cola for eksempel. Men det finnes ingen vitaminer eller mineraler som er i frukt som ikke finnes i grønnsaker. Og i tillegg har grønnsaker mindre sukker. Men feit av frukt? Neeh, med mindre man spiser en kilo frukt til dagen. Men det gjelder ikke alle. Det er ikke alle som legger på seg av karbohydrater. Men mange av oss, inkludert meg. Litt utenfor tema, men jeg liker at du kommer med et mer nyansert svar enn jeg har sett tidligere! 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #10 Skrevet 20. mars 2012 Frukt inneholder mye sukker. Frukt er naturens godteri Prøv å spise frukt før klokken 12 på dagen, så du vet du forbrenner sukkeret. VIKTIG å ikke glemme at frukten også inneholder mye vitaminer og næringsstoffer, og for ikke å snakke om: en utrolig herlig smak! Før klokken 12? Herregud så kunnskakpsløs du er, hva mer tror du på? At man ikke skal spise etter klokken 18 for da legger alt seg rundt magen? Uff uff. 10
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #11 Skrevet 20. mars 2012 Litt utenfor tema, men jeg liker at du kommer med et mer nyansert svar enn jeg har sett tidligere! Selvom hun mener at det er karbohydratene hun legger på seg av, ikke kalorioverskudd, så hun har fortsatt mye å lære.
Supera Skrevet 20. mars 2012 #12 Skrevet 20. mars 2012 Selvom hun mener at det er karbohydratene hun legger på seg av, ikke kalorioverskudd, så hun har fortsatt mye å lære. Det har vi alle. Det skal litt til å være utlært.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #13 Skrevet 21. mars 2012 Se om du kan finne bilder av en overvektig fruitarian (lever på frukt, frø og nøtter), som har vært fruitarian over lang tid. Anntaglig vil du slite med å finne det. Spiser du store mengder frukt ved siden av et normalt kosthold så vil du nok merke det på vekta ja, f.eks smoothie som tørsteslukker og ikke måltid. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #14 Skrevet 8. mars 2013 Frukt har vitaminer og mineraler som godteri ikke har. Men det er ganske mye sukker i en del av fruktene... En banan inneholder ca like mye sukker som 2 dl Coca-Cola for eksempel. Men det finnes ingen vitaminer eller mineraler som er i frukt som ikke finnes i grønnsaker. Og i tillegg har grønnsaker mindre sukker. Men feit av frukt? Neeh, med mindre man spiser en kilo frukt til dagen. Men det gjelder ikke alle. Det er ikke alle som legger på seg av karbohydrater. Men mange av oss, inkludert meg. Ja, men, altså.. Grønnsaker spiser jeg til mat - som tilbehør til middagen, oppå brødskiva ovs. Frukt er mellommåltid, eller godteri. Av en eller annen grunn føler jeg ikke for å dra frem en agurk og spise den i forelesning når det er en time til lunsj. Det gir meg ikke det samme, og det ser rart ut. Anonym poster: 551df1632ae6385734cddb7a58406002
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2013 #15 Skrevet 9. mars 2013 Ja, men, altså.. Grønnsaker spiser jeg til mat - som tilbehør til middagen, oppå brødskiva ovs. Frukt er mellommåltid, eller godteri. Av en eller annen grunn føler jeg ikke for å dra frem en agurk og spise den i forelesning når det er en time til lunsj. Det gir meg ikke det samme, og det ser rart ut. Anonym poster: 551df1632ae6385734cddb7a58406002 Hvorfor du må spise i forelesningen når det bare er en time til lunsj? Ta det i pausen i så fall. Jeg hatet når andre satt og knasket på noe under forelesningene - i alle fall ting som lagde litt lyd som eple, pære, knekkebrød eller ting som luktet som appelsin, makrell-i-tomat. Hvis man ikke klarer å gå en time uten å spise så har man et problem og bør gå til legen. Anonym poster: c89902c858d8b9b7a94801fb37ec3947 3
Gjest made4u Skrevet 9. mars 2013 #16 Skrevet 9. mars 2013 Du blir ikke fet av frukt, snarere heller øker frukt sjansene for at du går ned i vekt. Fokus på reduksjon i fruktinntak er fullstendig villedende råd som er fordummende, gjerne misjonert av blendede lavkarbere uten begrep for hva sunnhet og godt kosthold innebærer. Man kan bli blendet av vektnedgang, lavkarbo er i så måte en streng lavkalorikur da de største kaloribombene er luket bort (disse er i hovedsak karbohydratrike, som f.eks brød og pasta etc som er svært kaloririkt). Dog er det ikke nødvendigvis slik at noe man lykkes å gå ned i vekt med er det sunneste. Spis frukt med god samvittighet du, det finnes ingen gode argumenter for annet.
Klips Skrevet 10. mars 2013 #17 Skrevet 10. mars 2013 (endret) Ja, dette med sukker i frukt er bare noe av det mest tullete som har vært i mediene på lenge. Selvsagt er det fruktsukker i frukt, men jeg NEKTEr å tro at folk blir feite fordi de spiser for mye frukt, seriøst, er det NOEN som tror på det? "Jeg legger på meg fordi jeg spiser så mye epler?" Endret 10. mars 2013 av Klips 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2013 #18 Skrevet 10. mars 2013 Ja, dette med sukker i frukt er bare noe av det mest tullete som har vært i mediene på lenge. Selvsagt er det fruktsukker i frukt, men jeg NEKTEr å tro at folk blir feite fordi de spiser for mye frukt, seriøst, er det NOEN som tror på det? "Jeg legger på meg fordi jeg spiser så mye epler?" Det er nok ikke frukten i seg selv, men det at mange rett og slett spiser mer. Jeg kan ikke spise frukt fordi søte ting generelt ( samme om det er godteri, yoghurt eller frukt ) starter ett sug hos meg som gjør at jeg bare må småspise uansett hvor mett jeg er. Anonym poster: 9cba81dc3cc6bc07553e585e4d3fa8af 3
Gjest made4u Skrevet 10. mars 2013 #19 Skrevet 10. mars 2013 Hadde jeg spist 50 epler om dagen så hadde jeg med mitt forbruk gått i kaloriunderskudd og tatt av, jeeg måtte spist mer enn 60 epler om dagen bare for å gått i energibalanse... Folk spiser sjokolade og karameller, selv grovbrød blir enorme kaloribomber og som å skyte spurv med atombombe til sammenligning... Jeg måtte således opp mot 70 epler om dagen for å lagt på meg litt... Det illustrerer fanatismen og kunnskapsløsheten til enkelte litt...
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2013 #20 Skrevet 10. mars 2013 Hadde jeg spist 50 epler om dagen så hadde jeg med mitt forbruk gått i kaloriunderskudd og tatt av, jeeg måtte spist mer enn 60 epler om dagen bare for å gått i energibalanse... Folk spiser sjokolade og karameller, selv grovbrød blir enorme kaloribomber og som å skyte spurv med atombombe til sammenligning... Jeg måtte således opp mot 70 epler om dagen for å lagt på meg litt... Det illustrerer fanatismen og kunnskapsløsheten til enkelte litt... Du må ha mer enn 4000 kalorier for å gå i balanse? Kanskje det er litt mer komplisert enn "kalorier inn, kalorier ut"? Kanskje det ikke er ett fett (pun intended) om du spiser sukker, fett, proteiner eller alkohol? Jeg skjønner ikke hvordan noen kan tro at kroppen er så enkel at type brennstoff ikke betyr noe. Fruktose er sukker av verste sort. Fruktose går rett til leveren, akkurat som alkohol, og gir fettlever ved stort inntak. Anonym poster: c89902c858d8b9b7a94801fb37ec3947 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå