Gå til innhold

Altinn og åpent innsyn til privatpersoner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dagens dumme spørsmål

Jeg leser at flere tusen nordmenn har kommet inn på andre personer sine sider på altinn. Hvilke konsekvenser kan dette ha for de som har fått personopplysninger blottlagt på nett?

Det gjelder ikke meg, men jeg ser at flere mener dette er en skandale og at det aldri burde skjedd. Men ettersom skatteopplysninger likevel legges ut offentlig i Norge, hvor stor skade har da skjedd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fødselsnummeret hans var synlig for alle som logget inn, og akkurat det er ganske så graverende.

Lurer mest på hvor lang tid det tar før de er oppe igjen jeg.

Skrevet

Det er bare én person som har fått blottlagt opplysningene sine. Det kan ikek skje noe mer med han enn om noen med uærlige hensikter hadde stjålet selvangivelsen fra postkassa hans.

AnonymBruker
Skrevet

Identitetstyveri.

Hans personnummer er blottlagt for en hel masse andre personer, og alle av disse trenger ikke å ha ærlige hensikter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg mener at skattelistene også burde være skjult men over til spørsmålet: jeg synes at det er ganske skummelt om tusner av mennesker hadde sett mitt person nr og slikt.har opplevd å bli fra stjelt pass og fått et kreditt kort i posten jeg ikke hadde bestilt..men ble heldivis oppdaget.så de aldri fikk det korte.siden jeg var raskest til post kassen og identitets tyveri er en reel bekymring når slikt oppstår.

Skrevet

Det er bare én person som har fått blottlagt opplysningene sine. Det kan ikek skje noe mer med han enn om noen med uærlige hensikter hadde stjålet selvangivelsen fra postkassa hans.

Du ser ikke forskjellen på at èn person stjeler selvangivelsen fra postkassa, og at flere tusen (vet ikke hvor mange som fikk se denne mannen sine opplysninger) fikk muligheten til å "stjele" infoen via Altinn?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare én person som har fått blottlagt opplysningene sine.

Jeg har lest på nettet at det finnes flere andre navn folk har kommet inn på også. Vi kan ikke vite om vi selv er blant ofrene.

AnonymBruker
Skrevet

i slike ekstreme tilfeller som dette, kan man gii vedkommende et nytt personnummer? Jeg lurer bare på om det er teoretisk mulig.

AnonymBruker
Skrevet

om det er en person eller flere,så er dette alvorlig. Spiller ingen rolle om det samme kunne ha skjedd fra hans postkasse. Dette er meget alvorlig og krenkende. Folk kunne ha sett alt om han. Personlige opplysninger. Og de er det mange av i selvangivelsen

Selv om de ikke har uærlige hensikter,så er et så graverende.

Man kan jo stille seg spørsmålet,hva med andre opplysninger. En får jo snart alt på nett. Hva skal vi risikere?

AnonymBruker
Skrevet

Shit happens.

• Liker 1
Skrevet

Du ser ikke forskjellen på at èn person stjeler selvangivelsen fra postkassa, og at flere tusen (vet ikke hvor mange som fikk se denne mannen sine opplysninger) fikk muligheten til å "stjele" infoen via Altinn?

Jeg ser forskjellen, men i realiteten er det faktisk ikke så veldig mye mer som kan skje. Når noen stjeler en papirversjon så er det fordi de har uærlige hensikter, når noen tilfeldigvis kommer inn på en annens opplysninger på altinn så er sjansen heller liten for at én eller flere av disse faktisk driver med identitetstyveri.

Jeg vil også tro at de fleste som fikk tilgang ikke skjønte hva som skjedde.

Det jeg sier over her betyr ikke at jeg bagatelliserer alvorligheten av feilen hos Altinn, for all del. Jeg svarte bare på spørsmålet om hva som kan skje.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En annen sak er jo det at opplysningene som er tilgjengelige på nett er ikke det samme som står i selvangivelsen.

Man får ikke vite hvor inntektene har kommet fra, eller hva slags fradrag man har. At jeg har 500000 (teoretiske kroner) i gjeld hos lindorf feks er ikke kult at alle vet. Noe som står på likninga.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En annen sak er jo det at opplysningene som er tilgjengelige på nett er ikke det samme som står i selvangivelsen. *

Man får ikke vite hvor inntektene har kommet fra, eller hva slags fradrag man har. At jeg har 500000 (teoretiske kroner) i gjeld hos lindorf feks er ikke kult at alle vet. Noe som står på likninga.

*Altså opplysningene som alle har rett tilgang til uansett.

AnonymBruker
Skrevet

*Altså opplysningene som alle har rett tilgang til uansett.

Uansett? Du kan umulig ha satt deg inn i hva dette betyr,og alvorligheten i det

AnonymBruker
Skrevet

Trond Giske sa nettopp at det er helt uakseptabelt at folks private informasjon blir tilgjengelig for andre. Kan vi håpe at det blir slutt på offentlige skattelister, da? :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uansett? Du kan umulig ha satt deg inn i hva dette betyr,og alvorligheten i det

Du forsto ikke hva jeg mente. Det jeg satte på en * på var for å presisere at jeg mente de offentlige opplysningene på nett (eller papir på skattekontoret for den sak skyld), og ikke de opplysningene alle som logget seg inn på altinn igår fikk når de kom inn på Kenneth sin profil.

Dette skrev jeg fordi noen bagatelliserte at enkelte fikk tilgang til opplysningene om Kenneth. Så jo, jeg forstår hva det betyr, og alvorligheten av det. Mer enn du gjør antagelig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket firma er det som har utviklet Altinn?

Skrevet

Det er jo ikke bare årets selvangivelse de kom inn på - de kom vel inn i hans meldingsboks på Altinn - der ligger det jo også ofte en del andre dokumenter, så det var vel ikke bare personnummeret hans som ble gjort offentlig (selv om det i seg selv er mer enn ille nok)

Men denne var jo litt morsom da...

AnonymBruker
Skrevet

Hva har skjedd? Hvem har fått blottlagt sine personlige opplysninger? Og hvem er Altinn? En glups person??

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket firma er det som har utviklet Altinn?

Mener det er Accenture.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...