Gå til innhold

Daglig inntak på 1600 kcal

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan klarer noen å holde dette?

Selv holder jeg seriøst på å sulte i hjel.

Blir svimmel, uvel, lavt blodsukker og ekstremt slapp og sinna. Det MÅ jo ha noe med at jeg spiser rundt 1600 kcal pr dag i ukedagene å gjøre??

Har ellers ingen andre forklaringer.

Hva spiser dere andre som holder dere på samme nivå da? For å være mette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er sammensetningen av protein, fett og karbohydrater? Proteiner metter beest, så pass på å spise mye proteiner :)

AnonymBruker
Skrevet

Kroppen din trenger mer for og fungere ordentlig, enkelt og greit. Vis jeg skulle ligget i sengen e hel dag uten å løftet en finger trenger kroppen min over 1300kcal. Det finnes diverse kalkulatorer på nettet hvor du kan regne ut hva din kropp trenger.

AnonymBruker
Skrevet

Legg inn det du spiser på Greteroede.no. Da får du se hvordan protein, fett og karbohydrater fordeler seg. Det er gratis. Vet at mange sliter med slapphet og hodepine rett etter påbegynt lavkarbokur, da kroppen må venne seg til lite karbohydrater. Kanskje du ubevisst spiser for lite karbohydrater...?

Jeg skal i følge Grete Roede ligge på 1600 kcal daglig, men jeg ligger på ca 1300, og eneste måten jeg har sjangs til å komme opp mot 1600 kcal på er å bytte ut lettproduktene med ikke-lettprodukter...

Gjest badeand1
Skrevet

Det går helt fint, egentlig. Føler aldri sult-følelsen.

Skrevet

Kommer helt an på hva du spiser. Jeg kan gå sulten på 2200 kcal, og være mett på 1200. Det trenger ikke å være sånn megasunt eller "uvanlig" mat for å være mettende heller. I dag har jeg feks følt jeg har spist kjempemye, men har bare fått i meg ca 1300 kcal:

7 (!!) små skiver grovt speltbrød med solsikkekjerner med Go' og mager salami

1 Activia dobbel 0 yoghurt

1 (litt liten) porsjon Toro bolognesegryte laget med karbonadedeig

150 g Tine JA vaniljeyoghurt med litt Fitness fullkorn oppi

Generelt synes jeg dette metter godt (og har lite kalorier):

- Salat med kylling (den nye smårettkyllingen er super om du vil ta deg råd til det) og kikerter i

- Mager vaniljekesam, gjerne med litt mandler i, men da stiger kalorinivået fort, så pass opp

- Blanding av champignon og løk stekt sammen med karbonadedeig, salt og pepper på, serveres om ønskelig med litt fullkornspasta (dette er blitt min nye hekt!! Elsker det, og blir sååå mett)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har levd på rett under 1400 kalorier i over 2 mnd, ikke noe problem så lenge man velger riktig mat ;)

AnonymBruker
Skrevet

Men er det ikke bestandig slik at når man skal ned i vekt og slanker seg, må man ned i kalori-inntak og dette vil føre til kvalme etc. før kroppen venner seg til mindre inntak.

AnonymBruker
Skrevet

Greia er helst at jeg føler jeg går opp i vekt av å spise mer, men fungerer dårlig på så lite.

Noen som kan gi gode eksempler på sammensetning av god og mettende mat til ca 1600 kcal om dagne da?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Greia er helst at jeg føler jeg går opp i vekt av å spise mer, men fungerer dårlig på så lite.

Noen som kan gi gode eksempler på sammensetning av god og mettende mat til ca 1600 kcal om dagne da?

TS

Og jeg slanker meg ikke. Vil bare ikke gå opp mer i vekt. Og med en gang jeg begynner å bevege meg mer (går masse og jogger litt) så går vekta opp 1-2 kg nesten med en gang. Skjønner ikke hvorfor...

TS igjen

Skrevet

Orker ikke lage noen "dagsplan", men fyll på med masse grønnsaker! Lite kalorier og kjempesunt! :) Jeg spiser så mye grønnsaker jeg bare orker, og har ikke noe problem med å holde meg under 1600 kcal/dag. Føler meg ikke sulten.

Gjest Nanne70
Skrevet

Du kan f.eks. spise:

Frokost: Havregrøt kokt på 1 dl havrekli og 2,5 dl vann (evt bytt ut noe av vannet med litt lett/ekstra lett melk) og 1 liten banan. Hvis du bruker havregryn og ikke havrekli, kan du legge til en liten neve mandler eller nøtter. Grøten kan du smaksette med 1/2 ts vaniljesukker, lønnesirup eller honning hvis du ønsker litt søtsmak. Strø kanel på toppen. Dette gir ca 310 kcal.

Mellommåltid 1: 1 dl gresk yoghurt (10% fett) med 2 ts usukret appelsinmarmelade (ca 150 kcal)

Lunsj: Omelett med broccoli og fetaost: 2 egg, 2 ss vann, 2 dl oppskjært broccoli, 2 ss smuldret fetaost, 1/4 ts urtekrydder, en klype salt og litt pepper. Bruk en panne med nonstick-belegg og spray evt med litt formfett/stekespray, og server med 2 tynne skiver ristet rugbrød. Gir ca 390 kcal.

Middag: Laks med parmesanpoteter, oppskrift her, ca 410 kcal.

Dessert: Mangosorbet - 2 dl frossen mango, 3 ss ekstra lett melk, 1 ts honning, 2 ts revet kokos. Kjør mango, melk og honning i en blender eller food-prosessor (funker med stavmixer også) til en jevn, tykk konsistens. Topp med revet kokos. Gir ca 160 Kcal

Mellommåltid 2: 1 skive mørkt rugbrød med 2 ts lett kremost (f.eks. Philadelphia Light), 2 tynne skiver røkelaks og to ts finhakket gressløk

(ca 150 kcal)

Totalt: ca 1570 kcal

Jeg liker å spare det ene mellommåltidet til kvelds, siden jeg som regel blir litt småsulten utover kvelden :)

Skrevet

Jeg må ha endel fett for å holde meg mett.

Prøver å få i meg fett til hvert måltid. F.eks et egg sammen med brødskivene, eller topp dem med et godt lag makrell i tomat. Når jeg spiser havregrøt, har jeg alltid frø eller solsikkekjerner oppi. Eller topper den ferdige grøten med knuste linfrø:) Nøtter er også bra:)

Og så bruker jeg lettmelk fremfor skummet, nettopp for å bli god og mett:)

(Jeg slanker meg ikke)

Gjest *Maja*
Skrevet

1600 kalorier er ganske mye om du spiser rett. Få i deg masse kylling, karbonadedeig, egg, grønnsaker, trege karbs fra grove kronprodukter, valnøtter/mandler, frukt, sunne oljer etc.

Skrevet (endret)

Jeg har selv problemer med å komme meg over 1000 kcal om dagen (jeg holder meg ikke til noen spesiell mengde kcal om dagen, men jeg logger alltid hva jeg spiser, ergo vet jeg hva jeg ligger på ca hver dag), mest fordi det å spise lavkarbo gir meg veldig lite sultfølelse generelt sett. Jeg spiser mye proteiner og fett og jeg har mye energi som holder hele dagen.

Kostholdet mitt består av mye grønnsaker, egg, okse- og kyllingkjøtt, samt fisk.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
AnonymBruker
Skrevet

Om du bare spiser 1600 også på dagene du trener kan jeg forstå at du blir svimmel og kvalm.

Jeg må holde litt oversikt pga stoffskiftet(går opp i vekt bare jeg sniffer på et kakestykke), og lever helt fint på 1600 kcal hver dag(spiser jeg mer går jeg opp i vekt ganske kjapt).

Jeg spiser frokost, lunch, middag&kvelds - og gjerne et mellommåltid uten å tenke veldig spesifikt på hva jeg spiser.

Velger fullkorn, sunne fetttyper, havregryn, frukt, normal middag etc - og dropper typisk usunne ting.

På treningsdagene spiser jeg mer, ca 300 kcal i tillegg tilsammen(ifmb trening og blir gjerne mer sulten på kvelden). Skulle jeg spist usunne ting istedetfor(sjokolade/godteri/kake osv) så hadde kalorimengden gått kraftig opp, og metthetsgraden kraftig ned.

Prøv å tenke sunt - men bra innhold. Og tren heller en ekstra dag for å legge inn mer kalorier generelt om du går rundt og er sulten.

Kvinner med normal forbrenning og normal aktivitet(trening ca 3 dager i uka) skal jo ha ca 2000 kcal - så det er mulig du burde sjekke først hva du spiser(er det faktisk 1600 - eller spiser du litt mer usunt i helgene uten å tenke over det, drikker du brus eller caffe latte ofte etc uten å tenke over det).

Men selvsagt - om du egentlig er undervektig/veldig slank, eller nettopp har slanket deg og så går opp i vekt når du spiser normalt, så har det å gjøre med at kroppen din justerer seg til sitt normalnivå. Da skal du jo ikke leve på bare 1600 kcal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...