Gjest care Skrevet 15. januar 2004 #1 Skrevet 15. januar 2004 :blunke: Hei Fikk denne diagnosen i 96 og har siden ikke drukket melk, men spist yoghurt, ost, o.l. Nå skal jeg prøve meg på laktoseredusert melk og lurer på om det er noen andre som har prøvd denne og om de reagerte på den? Er litt redd for at jeg skal bli dårlig.
Gjest Emera Skrevet 15. januar 2004 #2 Skrevet 15. januar 2004 Hei, care! Noen tåler laktoseredusert melk, andre ikke. Det har vel å gjøre med hvor mye laktose man tolererer før man får en reaksjon. Selv om det står på kartongen at "mesteparten av laktosen er spaltet," så er det jo litt igjen. Derfor må du bare prøve deg frem. Jeg skjønner at du ikke vil bli dårlig igjen. Du holdt vel sikkert også på lenge før du fant ut hva som feilte deg, og det er ingen god situasjon. Men hvis du ikke tåler laktoseredusert melk, så kommer vel reaksjonen raskt, og forsvinner raskt igjen når du slutter med melken. Det er litt slitsomt, men har man en matintoleranse, så må man bare prøve og se hvordan det går. Datteren min har melkeintoleranse, og jeg skulle sannelig ønske det fantes en enkel måte å finne ut av det på! Har du forresten prøvd med Keru-Tabs? Det ser ut til å fungere bra hos oss!
Gjest care Skrevet 15. januar 2004 #3 Skrevet 15. januar 2004 Hei, care! Noen tåler laktoseredusert melk, andre ikke. Det har vel å gjøre med hvor mye laktose man tolererer før man får en reaksjon. Derfor må du bare prøve deg frem. Jeg skjønner at du ikke vil bli dårlig igjen. Du holdt vel sikkert også på lenge før du fant ut hva som feilte deg, og det er ingen god situasjon. Men hvis du ikke tåler laktoseredusert melk, så kommer vel reaksjonen raskt, og forsvinner raskt igjen når du slutter med melken. Har du forresten prøvd med Keru-Tabs? Det ser ut til å fungere bra hos oss! Hei og takk for svar. I dag prøvde jeg melken og fy hvor stygg den var. Jeg kommer nok bare til å bruke den i sauser og rugblandinger. Ja, det tok lang tid for at de fant ut hva det var, og den tiden vil jeg ikke ha igjen. Et mareritt. Keru- Tabs har jeg ikke hørt om. Hva er det? Og hvor får jeg evt. tak i det?
Gjest Starya Skrevet 16. januar 2004 #4 Skrevet 16. januar 2004 Det var en stund mistanke om at sønnen min hadde laktoseintoleranse, så da prøvde vi først en periode uten melkeprodukter, så innførte vi denne melken uten at den ga spesielle reaksjoner. (Han reagerte på vanlig melk, men etter en tid gjorde han ikke det lenger heller) Siden melkesukkeret er spaltet får melken en søtere smak, og det er det ikke alle som liker. Sønnen min foretrakk denne melken, jeg klarte ikke å drikke den (uvant). Men det kan jeg si deg, risengrynsgrøt kokt med slik melk blir pokker så god! :D I skolen får man nå kjøpt jordbærmelk (i tillegg til den vanlige skolemelken) som er laktoseredusert. På grunn av den naturlige søtsmaken trenges det ikke å tilsettes så mye sukker, og den er mye sunnere enn den jordbærmelken som fås i butikkene.
Gjest care Skrevet 16. januar 2004 #5 Skrevet 16. januar 2004 Siden melkesukkeret er spaltet får melken en søtere smak, og det er det ikke alle som liker. Sønnen min foretrakk denne melken, jeg klarte ikke å drikke den (uvant). Men det kan jeg si deg, risengrynsgrøt kokt med slik melk blir pokker så god! :D Ja, den var nok fryktelig søt. Takk for tipset, kan jeg også lage risengrynsgrøt :blunke:
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2004 #6 Skrevet 16. januar 2004 Ja, jeg føler med deg for den perioden man ikke vet hva som er galt! Laktosereduert melk smaker grusomt! Det er ikke bare at den er søtere, men jeg synes den har en ekkel bismak som jeg ikke riktig kan plassere. Melken er ultrapasteurisert for lang holdbarhet, kanskje det påvirker smaken, ikke vet jeg. Men datteren min synes den er god. Keru-Tabs er tabletter med enzymet laktase. Du tar en tablett før du skal spise melkemat, og så spaltes melkesukkeret av den. Så vidt jeg forstår, virker tabletten omkring én time. Det smaker ingenting av tablettene. Kerulac er flytende laktase, og kan dryppes i melken, som så må stå i kjøleskapet en god stund. Fint hvis du vil ha en annen type melk enn helmelk. Tablettene fås på apoteket, og koster ca 250 kroner for 100 stk. Dyrt, men veldig kjekt å ha. Da kan du spise hva du vil f. eks. når du er på besøk eller på restaurant. Jeg vet ikke hva Kerulac koster, vi har aldri brukt det.
Minette Skrevet 16. januar 2004 #7 Skrevet 16. januar 2004 kan jeg få spørre om hvilke symptomer dere hadde før dere fikk stillt diagnosen?
Gjest care Skrevet 16. januar 2004 #8 Skrevet 16. januar 2004 Takk gjest for svar. :blunke: kan jeg få spørre om hvilke symptomer dere hadde før dere fikk stillt diagnosen? Jeg tror ikke jeg skal uttale meg da jeg fikk en annen diagnose i samme slengen. Så symptomene var nok litt anderledes en de burde være tror jeg. :klø:
Gjest Adessón Skrevet 17. januar 2004 #9 Skrevet 17. januar 2004 kan jeg få spørre om hvilke symptomer dere hadde før dere fikk stillt diagnosen? Følgende: Slimdannelse i halsen Vondt i magen Slapphet Generelt forferdelig dårlig
Gjest Emera Skrevet 17. januar 2004 #10 Skrevet 17. januar 2004 Fint hvis du vil ha en annen type melk enn helmelk. En annen type melk enn lettmelk, mente jeg... Og gjesten var meg som hadde glemt å logge inn i iveren etter å svare... Vi slet lenge med å finne ut hva det var datteren vår ikke tålte, så derfor er jeg litt engasjert i dette med melkeintoleranse... :oops: Symptomer her ved siden av det som Adessón skrev: Kvalme Oppkast Migrene Løs mage Vondt i ledd/muskler
Gjest Starya Skrevet 17. januar 2004 #11 Skrevet 17. januar 2004 Man kan også være mindre plaget, med stort sett bare problemer med magen (luft og løs mage).
smile Skrevet 20. januar 2004 #12 Skrevet 20. januar 2004 Flere og flere får melkeallergi. Pussig.... Har du prøvd soya melk? Den synes jeg er god. Det finnes mange andre soyaprodukter i helsekosten. Jeg kjenner no0en som har fått resept på soyamelk på apoteket. Kanskje det er verdt å sjekke ut? Du kan også lage sauser o.l av soyamelk.
Gjest care Skrevet 20. januar 2004 #13 Skrevet 20. januar 2004 Flere og flere får melkeallergi. Pussig.... Har du prøvd soya melk? . Nei, det har jeg faltisk ikke tenkt på. Takk for tipset, jeg skal prøve den
Gjest Emera Skrevet 21. januar 2004 #14 Skrevet 21. januar 2004 Og så finnes det havremelk og rismelk som også kan brukes på samme måte som melk. Iskrem laget av soya er nydelig, og finnes i mange varianter. Kan kjøpes på helsekost og i noen butikker, f. eks. Ultra. Erlet er en kremfløteerstatning som kan piskes til krem, og ellers brukes som fløte. Den er god. Så det er en del å velge i. Men jeg er oppgitt over hvor mye det er melk i her i Norge! De kunne sikkert kuttet ut melken i mange produkter, det er jeg sikker på! Men her på berget er jo melk så veldig sunt, da vet du... Men for den som "bare" har laktoseintoleranse så går det jo an å bruke Keru-Tabs, som sagt.
smile Skrevet 21. januar 2004 #15 Skrevet 21. januar 2004 Så det er en del å velge i. Men jeg er oppgitt over hvor mye det er melk i her i Norge! De kunne sikkert kuttet ut melken i mange produkter, det er jeg sikker på! Men her på berget er jo melk så veldig sunt, da vet du... Helt enig. Uansett hva du kjøper av ferdig produkter er det gjerne tørrmelk i. ...og sukker men det er en annen diskusjon. Men er egentlig så mye melk så sunt som de vil ha det til i og med at flere og flere reagerer på det? Greit at små barn og kalver drikker men.... På en del større dagligvare kjeder får du også kjøpt soyaprodukter.
Gjest Emera Skrevet 21. januar 2004 #16 Skrevet 21. januar 2004 Ja, det finnes jo en del forskningsrapporter som sier at melk f. eks. hindrer kalsiumopptak i kroppen. Men de er for få og spredde til at norske myndigheter tar dem alvorlig. Tine gjør også, med all verdens propaganda, alt de kan for å holde folk overbevist om melkens fortreffeligheter. For dem er det vel først og fremst et økonomisk spørsmål. En kan spekulere på hvorfor Norge er i verdenstoppen i forekomst av benskjørhet, når vi drikker så mye melk som vi gjør. Men jeg tror vi foreløpig må se langt etter seriøs forskning på det området her i landet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå