Gå til innhold

Ekstrem samler i familien, hvem ringer man for hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pappas kusine skal flytte ut av huset sitt, vi har faktisk ikke besøkt henne på mange år, hun er alltid ute, frisk og rask, alltid på besøk hos oss. Det har aldri slått noen av oss som at det er noe galt med henne.. Som sagt, hun skal flytte ut av huset sitt fordi det skal selges, hun har ikke råd til å styre med det lengre, og vil ha en mindre leilighet.

Hun ga beskjed om at hun har pakket halvparten av tingene i esker, og om vi ikke kan hjelpe til med resten.

Sjokket da jeg kom inn der var enormt, og jeg vet at de som var med meg tenkte det samme. Har av og til sett på ekstreme samlere, og det er alvorlig talt akkurat det samme hos henne. I flere rom kunne man ikke se gulvene fordi det lå ting i meterhøye ujevne hauger over alt. Hun har spart på ting i over 40 år, hun har faktisk ikke kastet noe, tvert om har hun tatt inn møbler og ting som naboer har satt ut for å levere med søppelbilen. Jeg klarte nesten ikke å si noe, jeg bare ymtet frem "skal du ha alt dette med deg i den nye leiligheten....?".

Ja, hun skal ha det hun får med seg, og leie svindyr lagringsplass til resten. Jeg stammet frem at "en god del av dette kan jo kastet, ...." men jeg kom ikke langt før hun avbrøt meg skarpt med "NEI, JEG HAR BRUK FOR ALT!".

Da innså jeg at jeg har med en ekstrem samler å gjøre. Jeg har sett på hvem de kontakter på Extreme Hoarders og sånn, men det er jo i utlandet. Hvem ringer man når man har en sånn her i nabolaget?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg vet nesten ikke.må jo ha hjelp av lege (psykolog.)men vet ikke hvordan man angriper dette når personen er voksen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke jeg heller, er helt rådvill :( ts.

Skrevet

Hva med om dere alle går sammen og sier til henne at dette er utover alle støvleskaft?

Og at dere med stor glede hjelper henne å flytte, men kun hvis hun kaster over halvparten av shitet, og ikke før.

Det finnes forøvrig ingen instans i Norge med myndighet til å bestemme hva en voksen kvinne får leve med i hjemmet sitt, og takk og lov for det!

AnonymBruker
Skrevet

gjøre noe alla det som skjer på tven?

flere familie medlemmer sier fra til henne om dette...kan sortere etter hva som skal kastes,gies bort og beholdes.

Skrevet

Hva med om dere alle går sammen og sier til henne at dette er utover alle støvleskaft?

Og at dere med stor glede hjelper henne å flytte, men kun hvis hun kaster over halvparten av shitet, og ikke før.

Det finnes forøvrig ingen instans i Norge med myndighet til å bestemme hva en voksen kvinne får leve med i hjemmet sitt, og takk og lov for det!

Det har ingenting med å bestemme over noen, men at ekstrem samling, eller hoarding som det kalles, er en sykdom eller tilstand som ofte bare er symptomer på at noe er galt.

Det var et program på tv for noen år siden der samlere ble hjulpet her i Norge... Tror kanskje det var TVNorge? Noen som husker?

• Liker 2
Skrevet

Du kan ta kontakt med kommunelegen/bydelsoverlegen og melde din bekymring der. De/han/hun vil kunne gi deg råd om hvordan du skal forholde deg videre.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke snakk om å bestemme over noen, men jeg ser jo at min slektning har det forferdelig, det er jo en grunn til at hun sparer på alt, og hun ble helt desperat da vi snakket om å kaste ting.. Jeg har veldig vondt av henne..

• Liker 1
Skrevet

Det har ingenting med å bestemme over noen, men at ekstrem samling, eller hoarding som det kalles, er en sykdom eller tilstand som ofte bare er symptomer på at noe er galt.

Jo, det har alt å gjøre med å bestemme over andres privatliv!

Selv om det er ekstremt og at de har funnet et navn på det i USA, betyr ikke det at det offentlige Norge har rett til å bestemme hvordan privatpersoner har det hjemme.

Hvor skal lista ligge, hvor mye kan "normale" ha hjemme før det kalles ekstremt, og hvem skal være dommer over dette?

Det er soleklart at dette er et problem for mange, men å tro at dette er et offentlig ansvar er i beste fall naivt.

TS; Det er bra du reagerer på mengden hun har samlet hjemme, og sier dette rett ut. Får du med deg fler og trekker frem det positive ved å få røsket opp i situasjonen hjelper du din fars kusine stort.

Hvorvidt hun skal til psykolog eller ikke får være hennes valg, men ofte kan en real opprydning være grobunnen for ytterligere positiv utvikling, så som terapi. Om hun syns hun trenger det.

Skrevet

Om denne personen er en ekstrem samler så ville det aller verste man kunne gjort mot henne være å TA tingene hennes. Det handler ikke om å få "ryddet opp litt", men at personen selv skal få gi slipp.

Dette er i beste fall noen som trenger hjelp med å organisere livet sitt, og i verste fall en som baserer livet sitt på tingene. Det er en stor forskjell, og det å valse inn i huset hennes å kaste noe som hun ikke har gitt slipp på kan like gjerne føre til at hun må fylle det tomrommet også.

• Liker 2
Gjest Wrabel
Skrevet

Jeg skjønner godt at du bekjymrer deg over slektningen din. Jeg har sett på progrmmer som dette opptil flere ganger på TLC,å tenkt at jeg er glad over at det ikke er en av mine nermeste som har dette problemet fordi det er en vedig vanskelig tung situasjon for de andre familie medlemmer som må takle situasjonen når en av deres nermeste samler på alt mulig rart i slike grad som dette. I flere av situasjonene har jeg sett har det gått så langt som det at noen samler på søppel i tilllegg,klarer absoloutt ikke å kaste noe som helst. Om du føler at din slekning er på veien dit er det jo kanskje greit å prøve å prate med henne før det kommer til det stadiet. Jeg vil jo tro at de fleste psykologer vil være kompitente nok til å kunne behandle folk som lider av dette. Da denne hordringen ligger psykisk,å ofte oppstår av en følesesmessig opplevelse i livet,som gjør at de blir mere knyttet til gjenstander enn noe annet.

Skrevet

Om denne personen er en ekstrem samler så ville det aller verste man kunne gjort mot henne være å TA tingene hennes. Det handler ikke om å få "ryddet opp litt", men at personen selv skal få gi slipp.

Det er kanskje verdt det for deg å merke deg at jeg sa de kunne gå sammen og snakke med henne, slik at HUN (farens kusine) kunne kaste ting.

Så da snakker vi egentlig om samme sak.

Skrevet

Det er kanskje verdt det for deg å merke deg at jeg sa de kunne gå sammen og snakke med henne, slik at HUN (farens kusine) kunne kaste ting.

Så da snakker vi egentlig om samme sak.

Da så :5:

• 1 år senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Pappas kusine skal flytte ut av huset sitt, vi har faktisk ikke besøkt henne på mange år, hun er alltid ute, frisk og rask, alltid på besøk hos oss. Det har aldri slått noen av oss som at det er noe galt med henne.. Som sagt, hun skal flytte ut av huset sitt fordi det skal selges, hun har ikke råd til å styre med det lengre, og vil ha en mindre leilighet.

Hun ga beskjed om at hun har pakket halvparten av tingene i esker, og om vi ikke kan hjelpe til med resten.

Sjokket da jeg kom inn der var enormt, og jeg vet at de som var med meg tenkte det samme. Har av og til sett på ekstreme samlere, og det er alvorlig talt akkurat det samme hos henne. I flere rom kunne man ikke se gulvene fordi det lå ting i meterhøye ujevne hauger over alt. Hun har spart på ting i over 40 år, hun har faktisk ikke kastet noe, tvert om har hun tatt inn møbler og ting som naboer har satt ut for å levere med søppelbilen. Jeg klarte nesten ikke å si noe, jeg bare ymtet frem "skal du ha alt dette med deg i den nye leiligheten....?".

Ja, hun skal ha det hun får med seg, og leie svindyr lagringsplass til resten. Jeg stammet frem at "en god del av dette kan jo kastet, ...." men jeg kom ikke langt før hun avbrøt meg skarpt med "NEI, JEG HAR BRUK FOR ALT!".

Da innså jeg at jeg har med en ekstrem samler å gjøre. Jeg har sett på hvem de kontakter på Extreme Hoarders og sånn, men det er jo i utlandet. Hvem ringer man når man har en sånn her i nabolaget?

eg e ikke en mester men vis ka som komme te å skje vis ikke hun gjør noe. Sei at hu kan selge noe å få mær pengern te andre ting så lurer du hu til å selge det for hennes beste men vis ikke noe går av det så ta en risiko å send hu på ferie en uke eller flere ,å rydde ta vek ting du vett hu ikke trenge å få me mange hu komme te å bli sint men forklar det at det var det hu måtte eller kunne det blitt være. Du kanogså prøve å få hun til å få sunfornuft overtal hun bare vær selsiker vis du vil snakke hun te sunnfornuft ikke gi opp bare mas forklar vis vidioer om hva som kan skje det kan gå eller ta den andre måten send hu vek i en uke eller flere å rydd. LYKE TE VIDERE !!! ps: hvet ikke så mye eller staver rett men e ikke så gamel heller da

Gjest jente på 12 år
Skrevet

eg e ikke en mester men vis ka som komme te å skje vis ikke hun gjør noe. Sei at hu kan selge noe å få mær pengern te andre ting så lurer du hu til å selge det for hennes beste men vis ikke noe går av det så ta en risiko å send hu på ferie en uke eller flere ,å rydde ta vek ting du vett hu ikke trenge å få me mange hu komme te å bli sint men forklar det at det var det hu måtte eller kunne det blitt være. Du kanogså prøve å få hun til å få sunfornuft overtal hun bare vær selsiker vis du vil snakke hun te sunnfornuft ikke gi opp bare mas forklar vis vidioer om hva som kan skje det kan gå eller ta den andre måten send hu vek i en uke eller flere å rydd. LYKE TE VIDERE !!! ps: hvet ikke så mye eller staver rett men e ikke så gamel heller da

det var det eg meinmte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...