AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #1 Skrevet 20. mars 2012 Jeg så en video hvor en dame gir en hel kyllingvinge til en kattunge. Er det greit? Kan man gi rå kyllingvinge eller klubbe til pus uten at det er farlig? Ukrydret selvfølgelig.
Gjest O___o Skrevet 20. mars 2012 #2 Skrevet 20. mars 2012 Hva tenker du skjer når katter jakter på mus/fugl? 3
O'hara Skrevet 20. mars 2012 #3 Skrevet 20. mars 2012 Jeg tror ikke jeg ville hatt skrupler med å gi en katt kyllingvinge. Hunder skal jo ikke ha ben fra ting med F, har jeg lært, men katter spiser jo fugler så jeg hadde nok ikke tenkt slik angående kattene. Men, jeg vet ikke.
Aurora M. Skrevet 20. mars 2012 #5 Skrevet 20. mars 2012 Det er kokt kylling og fisk man bør være påpasselig med å fjerne bein ifra før man gir de til katter. Rått fordøyer de det selvsagt flott! 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #6 Skrevet 20. mars 2012 Jeg forstår at de jakter på fugler og mus, men jeg ble usikker for jeg har aldri hatt katt før. Jeg syns det er bedre å spørre her enn å skade pus. Noen av beina i kyllingvingen er jo ganske små, så jeg kunne tenkt meg at jeg hadde vært hysterisk for at katten skulle bli kvalt på det. Da tar jeg opp en liten kyllingklubbe og gir det til pus. Hun tittet så nysgjerrig på meg mens jeg lagde til meg, så jeg tenkte å gi henne noe snadder! 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #8 Skrevet 20. mars 2012 Et spørsmål til: så pus kommer til å spise beina også?
Vimsi Skrevet 20. mars 2012 #9 Skrevet 20. mars 2012 Katten min får kylling filet (hun er gal etter det!!!) av og til. Noen småbiter bare, jeg får ikke fred når jeg lager kylling til middag :-) Går helt fint. Men som med all mat til dyr: Gi i små mengder. de eier ikke magemål som oss... :-)
Vegas Skrevet 20. mars 2012 #10 Skrevet 20. mars 2012 Når mine katter får rå kylling eller fisk ser det ut som en svinesti etterpå, etegilde!
Vimsi Skrevet 20. mars 2012 #11 Skrevet 20. mars 2012 Et spørsmål til: så pus kommer til å spise beina også? De renser kjøttet fra beina. Vær uansett forsiktig! Plukk ut småbiter av bein som du ser. Kan havne i halsen, bli sittende fast der, og så råtner det.... æsj. Skjedde med hunden til tanta mi....
Fuglemat Skrevet 20. mars 2012 #12 Skrevet 20. mars 2012 Jeg tror ikke jeg ville hatt skrupler med å gi en katt kyllingvinge. Hunder skal jo ikke ha ben fra ting med F, har jeg lært, men katter spiser jo fugler så jeg hadde nok ikke tenkt slik angående kattene. Men, jeg vet ikke. Den gamle F-regelen er litt tøys. Rå ben er fint for både hunder og katter, det er varmebehandlede ben de ikke skal ha, da disse har lettere for å splintre i skarpe biter. Dyr som ikke har fått kjøtt med ben i før, spesielt glupske hunder, bør observeres i starten ved at man holder i den ene enden mens hunden gnager i den andre. Så ikke hele kyllinglåret glir ned uten tygging. For det går ikke nødvendigvis så bra. Når hunden eller katten lærer seg at dette er mat som må tygges og også er noe de får beholde og ikke må stikke av med og sluke så fort som mulig, så kan de spise som de vil. 1
Vegas Skrevet 20. mars 2012 #13 Skrevet 20. mars 2012 Den gamle F-regelen er litt tøys. Rå ben er fint for både hunder og katter, det er varmebehandlede ben de ikke skal ha, da disse har lettere for å splintre i skarpe biter. Dyr som ikke har fått kjøtt med ben i før, spesielt glupske hunder, bør observeres i starten ved at man holder i den ene enden mens hunden gnager i den andre. Så ikke hele kyllinglåret glir ned uten tygging. For det går ikke nødvendigvis så bra. Når hunden eller katten lærer seg at dette er mat som må tygges og også er noe de får beholde og ikke må stikke av med og sluke så fort som mulig, så kan de spise som de vil. Husker en flott hund vi solgte for noen år siden som stjal en rå kylling med ben og døde pga indre blødninger.
O'hara Skrevet 20. mars 2012 #14 Skrevet 20. mars 2012 Den gamle F-regelen er litt tøys. Rå ben er fint for både hunder og katter, det er varmebehandlede ben de ikke skal ha, da disse har lettere for å splintre i skarpe biter. Dyr som ikke har fått kjøtt med ben i før, spesielt glupske hunder, bør observeres i starten ved at man holder i den ene enden mens hunden gnager i den andre. Så ikke hele kyllinglåret glir ned uten tygging. For det går ikke nødvendigvis så bra. Når hunden eller katten lærer seg at dette er mat som må tygges og også er noe de får beholde og ikke må stikke av med og sluke så fort som mulig, så kan de spise som de vil. Det jeg trodde var at F, altså fisk, får, fjærkre, har ben som splintres og dermed kan skade magen. Jeg gir hunden vår rå ben av storfe og gris uten skrupler, men ikke fra dyr med F...?
Ryvre Skrevet 20. mars 2012 #15 Skrevet 20. mars 2012 Alle hunder og katter kan spise bein så lenge det ikke er behandlet på noen måte. Bare tull at dyr ikke kan spise rå mat. Bikkja mi spiser hele fisk som er nyfisket når hun er med meg på fisketur. Hun får også avskjær fra slakteren. Kjempebra for tenner og tannstein! Ilderene mine får hele kyllinger, med fjær og alt (slike bittesmå altså) Det er det beste de kan få og blir helt i hundre.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #16 Skrevet 20. mars 2012 Her er det heller ikke fred å få når jeg holder på med rått kjøtt, det er lange ulende remj helt til han får noe (katt, altså). Og han spiser alt bortsett fra fisk. Kjøttdeig (uten vann og salt!), biff, svinekjøtt, kylling, hjort, elg, you name it, ned går det. Kyllingvinger har jeg ikke prøvd, men det kunne faktisk vært artig å gi ham noe han kan holde på med en stund.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #17 Skrevet 20. mars 2012 Det er en morsom opplevelse hvertfall. Hun har slikket og slikket på kyllingklubben i et kvarter nå.. småbiter litt på den, men jeg hører det smattes under senga. Ja, hun fikk den med under senga - rappet den ut fra hendene mine
ninuska_ Skrevet 20. mars 2012 #19 Skrevet 20. mars 2012 Lillepusen min er veldig glad i rått kjøtt, men det betyr ikke at han liker kyllingvinger eller klubber. Eller noe som må arbeides for. Han setter seg og ser på meg med et: "Mener du jeg skal måtte gnage gjennom dette? Server meg!"-blikk... og det ender som regel med det 2
Gjest Eline4 Skrevet 20. mars 2012 #20 Skrevet 20. mars 2012 Som personene over har skrevet, så er det helt greit å gi bein, så lenge de ikke er varmebehandlet, og hunden/katten tygger beina ordentlig. Du kan eventuelt bruke hammer e.l og knuse beina litt før du gir det, om du er usikker. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har måttet svare for meg når jeg har nevnt at katten eller hunden har fått rå kylling f. eks. Man lærte fra gammelt av at bein fra fjærkre ikke skal gis pga beina er som nåler. JA, dette stemmer. Men kun når de er varmebehandlet Rått kjøtt med bein er snacks her i huset ihvertfall! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå