Gå til innhold

Skattetrekk når man jobber og har AAP

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig tilfelle at hvis man jobber når man går på AAP - som jo er noe av "greia" med hele det opplegget, så regnes det som biinntekt og en må levere inn del 2 av skattekortet og betale mye høyere skatt for jobben man gjør???

Jeg har vært på AAP noen måneder nå, og skal forsøke meg ut i 30% jobb, men fikk altså beskjed fra nav at da må jeg levere inn del 2 fordi AAP er hovedinntekten.

Ser jo at det kan virke "logisk" at trygden er hovedinntekten, men skal man virkelig straffes med å betale mer skatt når man jobber da? Virker jo heeeeelt idiotisk! Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal slippe å skatte - men det måtte da vel holdt å skatte normalt - altså det samme som om hvis man ikke var på trygd!

For min del betyr dette at jeg i tillegg til at nav trekker de timene jeg jobber (noe jeg selvfølgelig ikke ser noe problemer med), skal betale mye høyere skatt for den samme jobben.

Jeg begynner først nå å skjønne tegninga... hvorfor folk ikke gidder å jobbe når de får det samme for å sitte hjemme! En venn av meg fikk til og med 2.500 kr MINDRE utbetalt når hun jobbet og gikk på AAP. Merkelig og utrolig idiotisk.

PS. ikke nødvendig å komme med "moralpreken" hehe - jeg har ikke tenkt å la være å jobbe. Jeg bare lurer på om det virkelig stemmer at jeg skal levere inn del 2 og regne jobben som en biinntekt?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tjener du mer, skal du betale mer i skatt. Uansett hvor inntektene kommer fra.

Du kan velge å trekke mer av begge inntektene dine, eller mer av bi-inntekten. Systemer er laget slik at det er det siste som er vanlig. Derfor er skatteprosenten på del 2 høyere enn på del 1.

AnonymBruker
Skrevet

Tjener du mer, skal du betale mer i skatt. Uansett hvor inntektene kommer fra.

Du kan velge å trekke mer av begge inntektene dine, eller mer av bi-inntekten. Systemer er laget slik at det er det siste som er vanlig. Derfor er skatteprosenten på del 2 høyere enn på del 1.

Tjener mer enn hva? Det er jo ikke noe tak på det, toppskatt ja - men det er ikke det jeg ønsket å spørre om. Normalt gir en jo skattekort del 2 til arbeidsgiver der en evt har ekstrajobb. Jeg skjønte ikke helt hva du mente med det. Beklager.

Poenget mitt var jo at man her skal faktisk skatte mer for å i det hele tatt jobbe istedenfor å være hjemme.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Desto høyere inntekt du har, jo høyere skattesats skal du ha. Om man ser bort fra toppskatt (skal litt til for å få det så lenge man har AAP). Tjener du mer må du ha høyere trekk. Dette forhøyede trekket kan du velge å ta av en inntekt eller to.

AnonymBruker
Skrevet

Desto høyere inntekt du har, jo høyere skattesats skal du ha. Om man ser bort fra toppskatt (skal litt til for å få det så lenge man har AAP). Tjener du mer må du ha høyere trekk. Dette forhøyede trekket kan du velge å ta av en inntekt eller to.

Jeg tror du misforstår. Først og fremst blir AAP beregnet ut i fra tidligere lønn, så det er overhode ikke umulig å ha toppskatt når man går på AAP. Men det var som tidligere nevnt ikke det jeg lurte på :-). Jeg skjønner fremdeles ikke hva du mener med at man må ha høyere trekk? Er der toppskatten du tenker på da kanskje?

Helt konkret så lurer jeg på hva logikken er i at man skal bruke del 2 på skattekortet - altså den delen som brukes ved biinntekt og normalt gis til arbeidsgiver nr 2 hvis man har ekstrajobb, og hvor man trekkes langt høyere skatt enn til hovedarbeidsgiver. Her er det jo ikke snakk om å ha to arbeidsgivere, men faktisk ha en jobb og trygd. Trygd er da ikke arbeid. Og ved at en må skatte mer hvis man faktisk velger å jobbe når man har AAP er jo helt borte i natta ulogisk i mine øyne ihvertfall.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...