AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #1 Skrevet 20. mars 2012 Er tilkallingsvikar på 3 steder nå men ingenting fast. Jobber som regel ikke nok til å overstige 50% arbeidsmengde, så mottar dagpenger på ca 6000 netto i måneden. Nå har jeg fått restskatt på 10.000,- og aner ikke hvordan jeg skal få ta i penger til å betale det. Er det forresten noen som vet når disse pengene må betales? Kan man søke om støtte eller oppdeling av beløpet over tid, eller hva gjør man egentlig i en sånn situasjon?
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #2 Skrevet 20. mars 2012 Du får delt beløpet oppi 3. Jeg tror du automattisk får tilsendt 3 innbetalingsblanketter med forfall 3 mnd etterhverandre.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #3 Skrevet 20. mars 2012 Du skjønner, for at de med mye penger skal få mer må man ta det noe steds i fra. Så når de får skattelette, for at de skal like enkelte partier mer og gi de sin støtte, så må den skatten hentes inn fra noen. Da henter man den skatten fra de svakeste i samfunnet, de som ikke kan protestere eller skaper noen problemer for de som regjerer. Først går innkrevingen til skattefuten i kommunen som ikke vil ha noen delbetaling eller avtaler. Der vil de ha hele beløpet, ellers går det videre. Så havner det hos Statens Innkrevingssentral. Der sjekker de om du har noe av verdi, bil, tv, litt dyr komfyr eller kjøleskap, osv. Finner de ut av at du har noe verdifullt tar de det. For at de rike skal ha mer og de fattige enda mindre. Når de har gjort sitt vil de prate med deg om avbetaling. Med mora-rente. Gled deg!
Wonders Skrevet 20. mars 2012 #4 Skrevet 20. mars 2012 ikke 3 men 2 i Oslo i hvert fall, begynn å spar nå, Kemnern tar ikke hensyn til at du vil ha ferie, andre innkrevere, bil på verksted osv... Skattebetalingsloven er noe av det strengeste! 1. forfall på skatt i år er i slutten av juni som vanlig Det er ikke en menneskerett å ha sommerferie. Dette er penger som skulle vært inne i fjor og det er ditt ansvar å regne ut åssen du ligger ann.. Om man søker om utsettele fortsetter fortsatt kravet å løpe, dvs. de kan trekke deg i lønn i stedet. Nå er dette en foreløpig ligning, og sjekk om du kan få fradrag fra noe... Endelige ligningen er jo ikke ferdig før i sommerferien. Om du er riktig smart, betal inn tilleggsforskudd før 31. mai og unngå renter. Gå inn her; https://www.skatteetaten.no/no/Selvbetjening/Lag-KID-nummer/Lag-KID-nummer/ Velg Skattytere og Personlig Skatteyter i lille rullegardinen som detter ned. Da kommer forskuddsskatt opp, det skal du ikke ha kidnummer, så klikk på rullegardinen der til høyre, og der står det Tilleggsforskudd... DER skal du stå, klikk inn f.nr og pers. nummer og Lag KID. Kontonummer til din skattekommune http://www.skatteetaten.no/no/Artikler/Kontonummer-til-skatteoppkreverkontorene/ 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #5 Skrevet 20. mars 2012 Kjære deg, AB#3. Jeg tjener under 300 000 i året, jeg er under snittet og uutdannet. Jeg får litt penger igjen på skatten i år. Jeg er glad for de pengene jeg får igjen og jeg betaler mine 61 000 skattekroner årlig med GLEDE. Men skulle jeg ha sluppet med mindre skatt, også kan naboen som tjener 600 000 i året betalt litt ekstra? Kanskje han kan ha en høyere prosent enn meg, for han ender fortsatt opp med med kroner å handle på rema 1000 for? La oss gjette at AB over lå på skattetrekk på 30% i fjor. Det vil si at de 10 000 han/hun har fått i restskatt, er beregnet ut fra nesten 35 000 lønningskroner/dagpengekroner som TS fikk i fjor. Dersom TS skal slippe skattefritt med 35 000 kroner i året, kan jeg også få da? Vi lever i et velferdssamfunn og TS som en arbeidsledig person FÅR allerede penger ut fra mine skattekroner, og naboens skatekroner. Skattekroner jeg betaler med GLEDE for at TS skal kunne få hjelp. Å da sitte å slerve med leppa fordi de som har mer burde betale ENNÅ mer så TS kan slippe ENNÅ billigere unna med å ikke jobbe - det er idiotisk. 5
Wonders Skrevet 20. mars 2012 #6 Skrevet 20. mars 2012 (endret) i Oslo alene går det over 170 milliarder kroner inn fra oss skattebetalere og bedrifter . Det er prisen på hva det koster å holde Oslo, og dens bydeler oppe å gå. Forskuddsskatt | Tilleggsforskudd | Penger til gode | Restskatt Terminoppgave | Skattetrekk (forskudds- og utleggstrekk) | Arbeidsgiveravgift | Lønns- og trekkoppgaver | Parkeringsgebyr | Piggdekkgebyr | Kommunale avgifter | Kommunal inkasso ...Man leker ikke butikk, så har du gjort det du skal er det aldri noe problemer. Men om du sover i timen, og ikke betler, ja da straffer uvitheten seg. Her er hvem som svarer på hva... http://www.skatteetaten.no/no/Brosjyrer-og-boker/Skatteetatens-serviceerklaringer/?chapter=9069 Endret 20. mars 2012 av Wonders 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #7 Skrevet 20. mars 2012 ikke 3 men 2 i Oslo i hvert fall, begynn å spar nå, Kemnern tar ikke hensyn til at du vil ha ferie, andre innkrevere, bil på verksted osv... Det var bra da, men uansett har jeg ikke noe å legge av de 6000,- jeg allerede mottar, da disse går til husleie, mat og nedbetaling til Lånekassen. Det er derfor jeg lurer på om jeg kan få dele opp det utover hele året, slik at det kan bli 1000,- per måned eller noe sånt, det skulle jeg vel fått til tror jeg! Men å hoste opp 10.000,- innen 3 mnd det ser jeg blir et stort problem! Det er ikke en menneskerett å ha sommerferie. Dette er penger som skulle vært inne i fjor og det er ditt ansvar å regne ut åssen du ligger ann.. Jeg har forresten ikke hatt sommerferie på åresvis, så det er ikke noe tema i det hele tatt da jeg er arbeidsledig..
Gjest Wolfmoon Skrevet 20. mars 2012 #8 Skrevet 20. mars 2012 Det var bra da, men uansett har jeg ikke noe å legge av de 6000,- jeg allerede mottar, da disse går til husleie, mat og nedbetaling til Lånekassen. Det er derfor jeg lurer på om jeg kan få dele opp det utover hele året, slik at det kan bli 1000,- per måned eller noe sånt, det skulle jeg vel fått til tror jeg! Men å hoste opp 10.000,- innen 3 mnd det ser jeg blir et stort problem! Jeg har forresten ikke hatt sommerferie på åresvis, så det er ikke noe tema i det hele tatt da jeg er arbeidsledig.. Tror nok det er lettere å da søke om betalingsutsettelse i lånekassen (der har du vel krav på det også) og sette av tusen kroner (eller mer hvis du kan) i måneden framover nå, så kan du iallefall betale første avdrag på riktig dato. Det er tross alt bare mars enda, så du har enda noen måneder på deg til å legge av tusen kroner (antar at du klarer det nå, hvis du klarer det senere på året). 1
Wonders Skrevet 20. mars 2012 #9 Skrevet 20. mars 2012 (endret) det er ekstremt skjeldent de går med på, ts, ingen falske forhåpninger. Alle kan søke, men er det mer lønnsomt for kemneren å trekke deg i lønn via arbgiver7nav, gjør de heller det, enn å inngå avtal med deg. Dette er selvsagt veldig veldig induviduelt, da det kommer ann på om du eier eller leier bolig, om du får støtte fra nav, om du har barn, gift osv... Men de har fått satser fra Namsfogden de må fastholde ved, og det brukes ikke noe ca mål, det er så forskjellig fra situasjon til situasjon. Men som oftest er svaret nei. Enklere å ta opp kredittkort gjeld faktisk. Renten dems på restskatt er noe oppi 8% ! Alle andre utveier må prøves først, de må gi etter når en skyldner som Restskatten dukker opp. Billån, huslån, strøm, tv7netleie, mobil. Alt skal testes før du spør om utsettelse på skatt. Endret 20. mars 2012 av Wonders 1
Sol79 Skrevet 20. mars 2012 #10 Skrevet 20. mars 2012 Restskatten blir delt opp i to beløp, med forfall den 20. august og 24. september. Det er likevel ingenting i veien for at du kan betale inn det du har mulighet til allerede nå ved å generere KID som det ble foreslått lenger opp her. Da har du faktisk 6 måneder på deg, og da burde det være litt mer overkommelig. 2
Drizzt Skrevet 20. mars 2012 #11 Skrevet 20. mars 2012 Skjønner ikke hvordan er det mulig å havne med 10.000 i restskatt. Har TS ikke noe peiling på egen økonomi? Det ser ut som du har betalt mindre skatt i løpet av hele året, derfor kommer det restskatt nå. Du får fradrag for rentene du betaler til Lånekassen og det er ikke hver måned du betaler til Lånekassen heller. Spar så mye du kan og betal det du skylder. til AB #4 i tråden.
Gjest happy_me Skrevet 20. mars 2012 #12 Skrevet 20. mars 2012 Hadde jeg vært deg ville jeg tatt kontakt med saksbehandleren min på nav, og sammen med den kommet fram til en løsning.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #13 Skrevet 20. mars 2012 Søk om stans hos Lånekassen. Søk om å få automatisk trekk for skatten du er skyldig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå