Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi eier en leilighet 50/50, men boliglånet står bare på én av oss. Hvordan vet vi hvor mye av pengene han fikk tilgode på skatten som er mine? Mulig det er et dumt spørsmål, men jeg spør likefullt :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Finn årsoppgaven for lånet, del tallene som står der mellom dere, og gjør endringer i de aktuelle postene i selvangivelsene deres før dere leverer.

Edit:

Man får igjen 28% av de rentene en har betalt på et lån. Har dere betalt 50/50 vil du altså få igjen 14% av de rentene dere har betalt inn samlet.

Endret av Spinell
AnonymBruker
Skrevet

Finn årsoppgaven for lånet, del tallene som står der mellom dere, og gjør endringer i de aktuelle postene i selvangivelsene deres før dere leverer.

Edit:

Man får igjen 28% av de rentene en har betalt på et lån. Har dere betalt 50/50 vil du altså få igjen 14% av de rentene dere har betalt inn samlet.

Nå skjønner du sikkert at vi er førstegangskjøpere, og at vi ikke har eid særlig lenge, men altså -vi har ikke mottatt noen årsoppgave for lånet. Purrer man på banken da?

Gjest Spinell
Skrevet

Nå skjønner du sikkert at vi er førstegangskjøpere, og at vi ikke har eid særlig lenge, men altså -vi har ikke mottatt noen årsoppgave for lånet. Purrer man på banken da?

Det er lov å lure på ting, og har man ikke hatt lån før, er det en ny situasjon :)

Hos oss kommer årsoppgaven i nettbanken til hovedlåntakeren i den banken vi har lån.

Hvis den ikke er å finne der, kontakter du banken og ber om å få den tilsendt på papir.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er lov å lure på ting, og har man ikke hatt lån før, er det en ny situasjon :)

Hos oss kommer årsoppgaven i nettbanken til hovedlåntakeren i den banken vi har lån.

Hvis den ikke er å finne der, kontakter du banken og ber om å få den tilsendt på papir.

Okay, da gjør vi det :)

Gjest "gjest"
Skrevet

Vi eier en leilighet 50/50, men boliglånet står bare på én av oss. Hvordan vet vi hvor mye av pengene han fikk tilgode på skatten som er mine? Mulig det er et dumt spørsmål, men jeg spør likefullt :)

Hvorfor har du latt bare hans navn stå på skjøtet? Håper du har sikret dine økonomiske interesser i tilfelle brudd.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du latt bare hans navn stå på skjøtet? Håper du har sikret dine økonomiske interesser i tilfelle brudd.

Tja, det eneste jeg kan svare på det er at det er første gang jeg er er oppi dette her, og at jeg ikke vet hvordan ting (bør) gjøres. Det står i hvert fall i selvangivelsen at jeg eier 50 %. Jeg vet ærlig talt veldig lite om disse tingene, og det gjør han også. Du står fritt til å bruke en liten teskje for å forklare meg hvordan denne nye voksenverdenen fungerer :)

Gjest Spinell
Skrevet

TS har da ikke sagt at hennes navn ikke står på skjøtet.

Det er forskjell mellom et skjøte på boligen og et boliglån. Låner man sammen er det alltid en hovedlåntaker og en medlåntaker. Lånerentene havner alltid på hovedlåntakers selvangivelse, så samboere må gå inn og endre disse tallene manuelt hvert år.

• Liker 6
Gjest Spinell
Skrevet

Tja, det eneste jeg kan svare på det er at det er første gang jeg er er oppi dette her, og at jeg ikke vet hvordan ting (bør) gjøres. Det står i hvert fall i selvangivelsen at jeg eier 50 %. Jeg vet ærlig talt veldig lite om disse tingene, og det gjør han også. Du står fritt til å bruke en liten teskje for å forklare meg hvordan denne nye voksenverdenen fungerer :)

Hvis det står i selvangivelsen din at du er eier, så står skjøtet i alle fall på deg (står det det samme i hans selvangivelse, så står begges navn på skjøtet).

Merkelige greier, dette. Bankene klarer ikke å dele renta mellom to personer, men skattemyndighetene klarer fint å dele boligens verdi på to eiere...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS har da ikke sagt at hennes navn ikke står på skjøtet.

Det er forskjell mellom et skjøte på boligen og et boliglån. Låner man sammen er det alltid en hovedlåntaker og en medlåntaker. Lånerentene havner alltid på hovedlåntakers selvangivelse, så samboere må gå inn og endre disse tallene manuelt hvert år.

Men når vi da skal endre disse tallene, skal alt deles på to? Er det så enkelt? Så litt i rettledningen, men det var innviklede greier.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å dele summen i 2 i selvangivelsene deres. Både for lån og renter. Da får begge fradrag og dere slipper å regne ut mine penger-dine penger.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å dele summen i 2 i selvangivelsene deres. Både for lån og renter. Da får begge fradrag og dere slipper å regne ut mine penger-dine penger.

Ok.

Gjest Tirkes
Skrevet

Vi har begge navn på lånepapirer og skjøte, men ettersom lånet blir trukket fra den enes konto, så får den personen alle rentefordelene på selvangivelsen, men felleslånetagere/samboere og ektefeller kan føre poster frem og tilbake.

Så om vi (forenklede tall) har 1mill i gjeld og har betalt 40 000 i renter i 2011, så kan jeg føre opp 500 000 i gjeld og 20 000 i betalte renter, og han gjøre det samme.

Da får vi like mye trekk hver.

Sjekket dette før vi ble gift (i tilfelle en av oss fikk restskatt) og fant da ut (to år siden) at samboere med felles folkereg adresse i min. to år eller felles lånetagere kunne føre rundt på poster på denne måten, på samme måte som ektepar kan. Dobbeltsjekk det - men det er det mest rettferdige dersom dere ønsker å ha adskilt økonomi.

• Liker 2
Gjest Spinell
Skrevet

Vi har begge navn på lånepapirer og skjøte, men ettersom lånet blir trukket fra den enes konto, så får den personen alle rentefordelene på selvangivelsen, men felleslånetagere/samboere og ektefeller kan føre poster frem og tilbake.

Det er ikke hvilken persons konto pengene betales fra som bestemmer hvem rentene føres på, men hvem som står som hovedlåntaker. Vi har også begges navn både på skjøte og lånepapirer, men som jeg har skrevet tidligere: det er alltid én som er hovedlåntaker og en som er medlåntaker. Hos oss er han hovedlåntaker, men pengene overføres fra en konto som står i mitt navn. Det er han som får ført alle boliglånsrenter på sin selvangivelse i alle årene vi har hatt boliglån. Men det har aldri vært noe problem å endre selvangivelsen slik at det blir en riktig fordeling.

Gjest Tirkes
Skrevet

Vi har felles lån uten hovedlånetager. Bruker samme bank. Begge har tilgang på lånet i banken. Part A spyttet inn all EK. Part B får alle rentene, iflg banken fordi lånet blir trukket fra Part Bs lønnskonto.

Er det de har sagt i banken, i alle fall. :/ Mulig de tar feil eller jeg misforstod.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er i samme situasjon som ts, så da må vi også flytte rundt på tallene ser det ut til. Jeg har faktisk aldri gjort endringer i selvangivelsen før, og lurer på hva som skjer etter man har gjort det? Får man et nytt brev med endret beregning av hva man har til gode? Kommer det til å ta lenger tid før man får utbetalingen, dersom man endrer på tallene?

Lurer også på - rent hypotetisk - er det egentlig sånn at man MÅ endre på disse tallene, eller kan man bare la det stå slik (med alt på en person) og så heller ta et privat oppgjør? Dette kunne jo lønne seg dersom den ene parten ikke betaler nok skatt til å få igjen alle 28 prosentene av rentene. Hvis dere skjønner hva jeg mener? Mener jeg har lest før at (dersom man ikke er gift) MÅ man føre det opp slik lånet faktisk er fordelt mellom partene, f.eks. 50-50 eller 70-30...

Skrevet

Lurer også på - rent hypotetisk - er det egentlig sånn at man MÅ endre på disse tallene, eller kan man bare la det stå slik (med alt på en person) og så heller ta et privat oppgjør? Dette kunne jo lønne seg dersom den ene parten ikke betaler nok skatt til å få igjen alle 28 prosentene av rentene. Hvis dere skjønner hva jeg mener? Mener jeg har lest før at (dersom man ikke er gift) MÅ man føre det opp slik lånet faktisk er fordelt mellom partene, f.eks. 50-50 eller 70-30...

ja, samboere MÅ endre disse tallene. Ektefeller kan fritt fordele rentefradrag mellom seg ettersom hva som er mest gunstig, mens samboere må endre etter hvor stor andel av gjelden man faktisk er ansvarlig for.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg, ts, takker for svaret selv. da jeg hadde tenkt å spørre om akkurat det nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...