Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2004 #1 Skrevet 15. januar 2004 Hei, Dette er sikkert vært diskutert mange ganger, men har likevel behov for å spørre. Jeg opplever at jeg gjør langt mer i huset enn mannen min, men når jeg tar dette opp med han ender det med at jeg sitter med dårlig samvittighet og føler meg lat. For å beskrive hvordan det er: Jeg lager mat 99% av tiden, vasker alle klær, bretter dem og stryker. Jeg handler inn så og si alt (til tross for at han bruker bilen). Jeg har ansvar for alle regninger og den private økonomien. Det siste med untak når vi tar opp lån eller ordner forsikringer. Da gjør vi det sammen. Før jul handlet jeg inn alle julegavene, skrev kort, sendte pakker osv. Jeg tar ansvar for rengjøring, pussing av vinduer, skifte på senger og vask av gardiner. Han tar ansvar for det elektroniske (han kan mye om data og sånn), lager frokost og rydder oftest opp på kjøkkenet etter middag. Når det gjelder bilen så prøver jeg å være med på å skifte dekk, ta den med til verksted osv. Noen ganger så blir jeg så innmari lei. Føler jeg blir tatt som en selvfølge, mens jeg andre ganger tenker at jeg overdriver. Hva synes dere? Er dette sånn det er? Må bare legge til at vi ikke har felles barn. Han har en fra før. Jeg blir da oppdrageren når han er her. Undrende
Nilma Skrevet 15. januar 2004 #2 Skrevet 15. januar 2004 Ja, du gjør alt for mye. Hva sier han når du tar det opp med ham, da?
Rapitap Skrevet 15. januar 2004 #3 Skrevet 15. januar 2004 Ikke tvil. Du VET du gjør alt for mye og det er IKKE ok!
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2004 #4 Skrevet 15. januar 2004 Han svarer med å bli irritert og at jeg er lat og overdriver. Og at han gjør veldig mye. Undrende
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2004 #5 Skrevet 15. januar 2004 Har det sammen som deg. Eneste jeg har lært meg er å bare akseptere at sånn er det bare. Prøv å ikke la det bygge opp i meg slik at jeg explodere. Har funnet ut at det er bedre for meg at jeg bare gjør det, uten å klage. Vet ikke om det er riktig eller ikke, men har funnet ut det er best for meg. Han skal ikke forandre, og det måtte jeg bare innrømme. Siden det synes jeg det er mye lettere. Men jeg er nokså usikkert om det er et løsning for deg.
Arkana Skrevet 15. januar 2004 #6 Skrevet 15. januar 2004 Du nevner ingenting om hvem som tjener pengene til husholdningen. Hvis han jobber, og ikke du så synes jeg det er bare rettferdig at du gjør alt husarbeidet, det er da din jobb. Jobber dere begge like mye bør dere også dele husarbeidet likt. Jeg synes summen av jobb og husarbeid bør deles noenlunde likt mellom hver part.
VesleBråka Skrevet 15. januar 2004 #7 Skrevet 15. januar 2004 Fint for en mann å ha en alt-i-ettløsning, elskerinne og mamma som steller for ham på en gang. Han må ha det bra fint. Jeg hadde aldri giddet det der. Men samtidig er jeg opptatt av at kvinner som klager oftest kan skylde seg selv, med sitt velmente stell. Du er nok vokst opp i en tradisjon hvor kvinner skal være flinke og ordne hjemmet - derav dårlig samvittighet for at du er lat når du prøver å dytte noe over på ham. Samtidig vil jeg si at det elektroniske neppe kan være en ukentlig plikt? Hvor ofte kjøper/setter dere opp datautstyr egentlig? Det er nok ikke husarbeid men en hobby, og teller ikke da. Hva med å sette dere ned sammen, lage en liste over hvilke arbeidsoppgaver dere ser som nødvendige gjennom uken, og så fordele ansvar for plikter ut ifra en slik modell? Slik at det blir mer likt fordelt? Jeg antar her at begge jobber fullt. Og hvis du ender med oppdrager-plikten overfor hans sønn, så kan du jo rett og slett slutte med det? I en overgangsfase gi far og sønn litt rom, dra en tur i byen osv. Spør far "hva for godt skal du lage til familien din ikveld da?" når gutten er der. Det er jo bare faren som er knyttet til begge i familiebånd. Så etterhvert kan du være sammen med barnet på dine premisser, og ikke bli pådynget uten å spørres jobben med en unge som ikke er din.
Gjest Myumi Skrevet 15. januar 2004 #8 Skrevet 15. januar 2004 Jobber dere begge to? Det er hvertfall ikke noen tvil om at dere har en meget urettferdig arbeidsfordeling. At du ikke får bilen til å handle dagligvarer er hvertfall helt tullete. At din egen mann kaller deg for lat er uhørt, det skal du ikke finne deg i.
VesleBråka Skrevet 15. januar 2004 #9 Skrevet 15. januar 2004 Er det ikke han som er lat når han ikke gidder å ta mer lik andel, forresten? Hva med å vaske hvert deres tøy?
Factor Skrevet 15. januar 2004 #10 Skrevet 15. januar 2004 Hallo, hallo!! Ja, du gjør for mye. Få gubben bort fra PC og krev litt rettferdighet! Vi jobber begge to og deler likt på husarbeidet - fordi jeg, Organisatoren, har funnet en genial plan Min måte å få dette til å fungere på, er å sette opp lister over hva som må gjøres hver uke. Så fordeler vi oppgavene. Den som ikke har gjort "sine" oppgaver i løpet av uka (eller gjort minst), blir "straffet" økonomisk :blunke: (må spandere neste ukes middag på byen). Sykt system, men det en det eneste som fungerer.....
Sandman Skrevet 15. januar 2004 #11 Skrevet 15. januar 2004 Jeg skjønner ikke hvorfor ikke flere par skaffer seg en rengjørings- hushjelp noen timer hver uke? For meg(tidl oss), så er det å anse som en fornuftig økonomisk investering, i et godt "klima" i forholdet. Koster ca 25.000,- pr år, penger man likevel hadde sølt bort på tull og tøys.. ...tenke seg så herlig å komme hjem fra jobb på fredag, og det er skinnende rent og ryddig overalt, og lukter godt!
Arkana Skrevet 15. januar 2004 #12 Skrevet 15. januar 2004 Vi jobber begge to og deler likt på husarbeidet - fordi jeg, Organisatoren, har funnet en genial plan Min måte å få dette til å fungere på, er å sette opp lister over hva som må gjøres hver uke. Så fordeler vi oppgavene. Den som ikke har gjort "sine" oppgaver i løpet av uka (eller gjort minst), blir "straffet" økonomisk :blunke: (må spandere neste ukes middag på byen). Sykt system, men det en det eneste som fungerer..... Høres lurt ut! Jeg jobber mindre enn ham så jeg gjør en større del av husarbeidet, men han er veldig flink. I begynnelsen syntes han jeg maste litt, men det fikset vi ved å innføre søndag som ryddedag. Da er det støvsuging, vasking av gulv, bad o.l. Jeg får leiligheten ren, og han slipper å høre meg mase de andre 6 dagene i uka. Jeg er den som liker best å lage mat (dessuten kan han ikke annet enn ting som skal frityrstekes) derfor lager jeg absolutt all mat, derimot er det han som alltid dekker av og på bordet, setter inn og ut av oppvaskmaskinen og vasker for hånd det som ikke går i det, hver dag. Så jeg er fornøyd jeg.
Gjest GreenSky Skrevet 15. januar 2004 #13 Skrevet 15. januar 2004 Jeg skjønner ikke hvorfor ikke flere par skaffer seg en rengjørings- hushjelp noen timer hver uke? For meg(tidl oss), så er det å anse som en fornuftig økonomisk investering, i et godt "klima" i forholdet. Koster ca 25.000,- pr år, penger man likevel hadde sølt bort på tull og tøys.. ...tenke seg så herlig å komme hjem fra jobb på fredag, og det er skinnende rent og ryddig overalt, og lukter godt! Ikke alle som har råd til det, desverre!
Arkana Skrevet 15. januar 2004 #14 Skrevet 15. januar 2004 Jeg skjønner ikke hvorfor ikke flere par skaffer seg en rengjørings- hushjelp noen timer hver uke? For meg(tidl oss), så er det å anse som en fornuftig økonomisk investering, i et godt "klima" i forholdet. Koster ca 25.000,- pr år, penger man likevel hadde sølt bort på tull og tøys.. ...tenke seg så herlig å komme hjem fra jobb på fredag, og det er skinnende rent og ryddig overalt, og lukter godt! Vel, min erfaring er at det er ryddingen før vaskingen som tar tid, og en rengjøringshjelp kan ikke vaske der du ikke har ryddet. Og når ryddingen først er gjort så tar det jo bare 10 minutter å sveipe over alle gulvene med en våt klut. Så for meg virker det litt bortkastet, så fremt man ikke har et digert hus da.
Gjest Myumi Skrevet 15. januar 2004 #15 Skrevet 15. januar 2004 En rengjøringshjelp gjør jo mer enn bare å vaske over gulvene. Støvtørk, vask av kjøkken/bad, polering og støvsuging av møbler.... listen er lang.
Sandman Skrevet 15. januar 2004 #16 Skrevet 15. januar 2004 Vel, min erfaring er at det er ryddingen før vaskingen som tar tid, og en rengjøringshjelp kan ikke vaske der du ikke har ryddet. Og når ryddingen først er gjort så tar det jo bare 10 minutter å sveipe over alle gulvene med en våt klut. Så for meg virker det litt bortkastet, så fremt man ikke har et digert hus da. Har du en pålitelig fast person, år etter år, så kan man sette bort det meste....også ryddingen før vask. I tillegg til det Coffee skriver over her, så kan man sette bort ekstraordinære ting som vinduspuss, stor-rengjøring, skapvask, stryking osv. ...nesten alt bortsett fra handling og matlaging. GreenSky, de fleste par har en nettolønn på rundt en halv million eller mer, da er det feilprioritering hvis man ikke kan ta seg råd til hjelp i huset, i stedet for å gjøre fordeling av husarbeid til en stadig løpende konfliktsak.
Tusenfryd Skrevet 15. januar 2004 #17 Skrevet 15. januar 2004 Ja, hvis dere jobber begge to, så er jo dette fullstendig galemattias. :o Dersom du er hjemmeværende, derimot, så er saken helt annerledes. Jeg har vært hjemme i perioder, og da er det en selvfølge at jeg tar husarbeidet. Det burde nok du også, selv om man selvsagt skal hjelpes ad. Og man skal ha like lange arbeidsdager. Det betyr at du ikke skal løpe som et pisket skinn hele dagen og fortsette med det når han kommer hjem fra jobb... see? Ting som gjøres etter arbeidstid - OG i helgene, deler man på. Men når jeg jobber, er det ikke et tema en gang. Og det minste slinger i valsen...? Hushjelp! Det er det verd. Rydde må begge gjøre, det handler jo tross alt om å rydde opp etter seg selv, klær og sånn. Og han forventer vel ikke at du skal rydde opp hans også? I så fall; send mannen i forsvaret eller på feriekoloni!
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2004 #18 Skrevet 15. januar 2004 Hei alle sammen og takk for svar Mye vettig som er sagt og ja, jeg vet at jeg gjør egentlig for mye og at mannen min er ganske bortskjemt. Kan også skylde meg selv en del for det. Men, hvordan snu det hele? Det er, for meg spørsmålet. Jeg vil ikke ha en veldig 50/50 (jeg har vasket 2 sokker så nå må du også - greia), men tross alt. Akkurat nå er jeg uten fast arbeid (vart bare 2 uker), og synes det er langt greiere at jeg gjør alt husarbeidet. Men, det som var interessant for meg var at jeg trodde at når jeg nå skulle ta over min manns oppgaver så ville det bli mye mer å gjøre. Men den gang ei. Det er så og si likt. Rydder bare oftere opp etter middagen. Om ikke så lenge er jeg ute i full jobb igjen og vil da jobbe som før. Det vil si like mye som min mann. Og, ja vil tjene like mye. Tingene vil da være som nå, men at han da rydder oftere etter middagen. Uff, når jeg leser det jeg skriver høres jeg sytete ut. Men, dette er faktisk noe som gnager meg. Liker ikke å bli den dobbeltarbeidende. Hva med når vi får barn? Så, hvordan snu det hele? Forslaget om lister kan sikkert fungere på noen, men med han så må det foregå på en annen måte. Konfrontering har jeg prøvd og det ender med "nada". Bare vondt. Værste er at jeg føler meg litt lurt både av meg selv og han. Vet også at hver gang jeg gir meg så gjør jeg meg selv en bjørnetjeneste. Men, som en sa: det er på en måte lettere. Måtte le skikkelig da jeg leste en artikkel her forleden om at menn burde gjøre mer hjemme for da kom sexen også. Stemmer nok det Undrende
L@dy Skrevet 15. januar 2004 #19 Skrevet 15. januar 2004 Utfra det du skriver så virker det som om din mann bruker hersketeknikk ovenfor deg. Du VET du gjør det meste, vertfall mye mer enn han. Men det ender med at DU føler deg lat. Jeg tror det går på viljen hans. Så lenge du allikevel gjør det så forsøker han å snike seg unna. Og det klarer han, med å gi deg dårlig samvittighet. Siden han bruker bilen, hva med å foreslå at HAN handler på vei hjem fra jobb? Når han da kommer hjem har du laget middag. Reingjøringen kan du jo foreslå for han at dere tar sammen f.eks en lørdags formiddag. Om han IKKE vil handle, og om han IKKE vil dere skal ta det sammen. Så spør om han har noen forslag til fordelingen. Litt kvinnelist med å la han komme med den "gode løsningen", for da kan det være vanskeligere for han å sluntre unna. Om han avfeier det hele som "tull og tøys", så kan du jo lage deg en liste for deg selv på det du har gjort på en uke. Handlet, vasket, ryddet, laget middag, lagt sammen klær+++ Og spør da HVA han har gjort? Og om han mener du gjør så lite, så kan dere jo da bytte "arbeidsoppgaver" for en uke....
blåveis Skrevet 16. januar 2004 #20 Skrevet 16. januar 2004 Og om han mener du gjør så lite' date=' så kan dere jo da bytte "arbeidsoppgaver" for en uke.... [/quote'] Denne er genial! Vi har laget to "arbeidslister" av husarbeidsoppgavene og så tar vi disse "rollene" annenhver uke.. Da betyr det ikke noe om den ene oppgaven er litt større enn den andre, for over tid blir det likt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå