AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #1 Skrevet 20. mars 2012 Jeg aner ikke hva jeg skal studere og hva jeg vil bli. Jeg holder nå på å ta fagbrevet i barne- og ungdomsarbeiderfaget og trives veldig godt i barnehage, men jeg ønsker å studere. Så hva tror dere kunne passe meg ut i fra disse kriteriene: - Jeg er veldig glad i barn og dyr - Jeg kunne tenkt meg en jobb jeg ser på som meningsfull og hvor jeg føler at jeg hjelper mennesker - Gjerne både dag - og kveldsjobbing (men ikke et krav) - Det skal ikke være vanskelig å få jobb etter utdanning. De utdanningene jeg har tenkt på til nå er dyrepleier, førskolelærer, lærer, faglærer i barne- og ungdomsarbeiderfaget, vernepleier og barnevernspedagog. Har dere noen flere forslag til hva som kan passe meg? Jeg vet at jeg ikke har listet opp så mange krav, men det er bare å spørre hvis det er noe
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #2 Skrevet 20. mars 2012 Tannpleier i offentlig institusjon følger jo opp barn fra tidlig skolealder til 18-20. Det burde jo passet ganske bra. Hvis du har veldig lyst til å jobbe med dyr, finnes det ikke veldig mange valgmuligheter, men det er jo alltids dyrepleier, veterinær, hestefag, animal science og zoologi. (Biolog med fordypning i dyrefag.)
Gjest WendyClear Skrevet 27. mars 2012 #4 Skrevet 27. mars 2012 Kriteriene du har listet opp sier jo at sykepleier eller vernepleier er jobben for deg.
Gjest WendyClear Skrevet 27. mars 2012 #6 Skrevet 27. mars 2012 Kanskje sosionom, lege eller veterinær? Da blir hun nødt til å ta realfag i tillegg til allmennfaglig påbygg.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #7 Skrevet 27. mars 2012 - Jeg er veldig glad i barn og dyr - Jeg kunne tenkt meg en jobb jeg ser på som meningsfull og hvor jeg føler at jeg hjelper mennesker - Gjerne både dag - og kveldsjobbing (men ikke et krav) - Det skal ikke være vanskelig å få jobb etter utdanning. Vernepleier! Masse muligheter og mange videreutdanninger som gir enda flere muligheter.
Gjest Badabing Skrevet 27. mars 2012 #8 Skrevet 27. mars 2012 Jeg aner ikke hva jeg skal studere og hva jeg vil bli. Jeg holder nå på å ta fagbrevet i barne- og ungdomsarbeiderfaget og trives veldig godt i barnehage, men jeg ønsker å studere. Så hva tror dere kunne passe meg ut i fra disse kriteriene: - Jeg er veldig glad i barn og dyr - Jeg kunne tenkt meg en jobb jeg ser på som meningsfull og hvor jeg føler at jeg hjelper mennesker - Gjerne både dag - og kveldsjobbing (men ikke et krav) - Det skal ikke være vanskelig å få jobb etter utdanning. De utdanningene jeg har tenkt på til nå er dyrepleier, førskolelærer, lærer, faglærer i barne- og ungdomsarbeiderfaget, vernepleier og barnevernspedagog. Har dere noen flere forslag til hva som kan passe meg? Jeg vet at jeg ikke har listet opp så mange krav, men det er bare å spørre hvis det er noe Ut fra de kravene du lister opp, ville jeg valgt førskolelærer, lærer, vernepleier, eller kanskje barnevernspedagog (usikker på hvordan jobbmarkedet er for dem). Det er vanskelig å få jobb som dyrepleier, og lønnen er ekstremt dårlig ift at man har tre år med studielån. Førskolelærere er det bruk for mange steder, og det hender man kan forhandle om lønn. Likevel ville jeg nok valgt lærer fremfor førskolelærer, men det er vel kanskje mest av personlige preferanser. Vernepleiere er det stort behov for, og det finnes mange ulike spesialiseringer. Om man blir lei, kan man altså ta videreutdanning og skifte beite. Jeg mener å ha lest at enkelte vernepleiere også jobber innen barnevernstjenesten (kanskje med videreutdanning?), så det vil kanskje lønne seg å velge vernepleier fremfor barnevernspedagog?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå