Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing
Skrevet

Har tenkt på å kjøpe meg ny pc en stund, da den gamle begynner å bli treg og utdatert.

Bruker den som regel bare til vanlige ting som surfing, oppgaveskriving og bilderedigering, men har noen perioder med spilling av Civilization innimellom og orker ikke trege pc'er.

Noen som har tips til en relativt bra pc til en grei penge?

Videoannonse
Annonse
Gjest Tekola
Skrevet

Kommer jo litt an på hva du definerer som bra pc og grei penge. Jeg kjøpte min som en sånn komplett-pc og er kjempefornøyd med det!

Gjest Badabing
Skrevet

Kommer jo litt an på hva du definerer som bra pc og grei penge. Jeg kjøpte min som en sånn komplett-pc og er kjempefornøyd med det!

Tja, tenker bare til mitt bruk. Bittelitt bedre ytelse enn en helt vanlig pc, sånn at jeg kan spille på den :gjeiper: God til å forklare.. Kanskje de fleste pc'er er bra nok til å spille på nå? Er noen år siden jeg kjøpte ny stasjonær for å si det sånn.. Hehe

Kom inn på sånne pakker, men det trenger jeg ikke. Har ganske ny skjerm, tastatur og mus.

Gjest Tekola
Skrevet

Du kan fjerne både skjerm, tastatur og mus fra pakkene :)

Og så kan du bestemme akkurat hvordan du vil ha den. Mye bedre det enn å kjøpe en Acer eller noe sånt :)

Skrevet

Alienware Aurora Ultimate gaming pc, men dyr. Er Ferrari for gamere:)

Gjest Badabing
Skrevet

Alienware Aurora Ultimate gaming pc, men dyr. Er Ferrari for gamere:)

Kan ikke helt kalle meg gamer tror jeg ;) Dette blir nok i heftigste laget, men takk for tips. :)

Tekola: en av disse to da kanskje?

http://www.komplett.no/k/cl.aspx?bn=10627

Eller hvilken har du?

Gjest Tekola
Skrevet

Jeg kjøpte en gamer-pc derfra for litt over et år siden for ca. 10'000. Tror den er ganske lik denne

Skrevet

Kan ikke helt kalle meg gamer tror jeg ;) Dette blir nok i heftigste laget, men takk for tips. :)

Tekola: en av disse to da kanskje?

http://www.komplett.no/k/cl.aspx?bn=10627

Eller hvilken har du?

Uten at jeg har oppdatert meg noe særlig på hardwarefronten på noen år nå, så vil jeg tro Civilization ikke er det mest krevende.

Men, i nyeste versjon vil nok spillet ha god nytte av flere kjerner, så jeg hadde gått for en maskin med en prosessor som har minst 4 kjerner. "Komplett Entry Gamer" pakken har en i3 prosessor. Den har bare to kjerner. "Komplett Gamer i05" har som navnet antyder en i5 prosessor, og den har 4 kjerner. Så av de to hadde jeg gått for den med i5.

Er du på ett budsjett, går det fint an å "oppgradere" Entry-pakken, fra i3 > i5 (bruk "Konfigurer selv og velg tilbehør"), velg i5-2310 under "Prosessorer" i den lista. Sikkert lurt å oppgradere RAMen mens du er igang, da velger du 8GB under "DDR3 minne". Prisen øker med 7-800, men er fortsatt noe billigere enn "Gamer i05" pakken.

Gjest Badabing
Skrevet

Nei, det er akkurat det, jeg spiller jo ikke så krevende spill. Jeg er i grunnen ikke på noe budsjett, men synes samtidig at det er unødvendig å betale for noe "flottere" enn jeg trenger.

Da blir det muligens den med fire kjerner, takk for hjelpen :)

Skrevet

Nei, det er akkurat det, jeg spiller jo ikke så krevende spill. Jeg er i grunnen ikke på noe budsjett, men synes samtidig at det er unødvendig å betale for noe "flottere" enn jeg trenger.

Da blir det muligens den med fire kjerner, takk for hjelpen :)

Bla opp noen få kroner på litt mer minne uansett. Selv den "Gamer i05" saken har bare 4GB i standardoppsettet. Jeg hadde doblet det til ihvertfall 8GB. Det endrer man lett selv under "Konfigurer".

Komplett bygger og tester pcen for deg, så det er dumt å ikke justere en sånn liten ting i lista.

Skrevet

Jeg bygget meg stasjonær PC nå i januar, og betalte ca 6000 inkludert skjerm (da mangler du bare tastatur, mus og evt. headsett/høyttalere). Denne driver det meste av nyere spill på ultra eller max grafikk (Skyrim, Battlefield 3, Just Cause 2 osv).

Jeg sparte nok noen kroner på å ikke kjøpe operativsystem (får Windows 7 gratis via Universitetet i Oslo, sjekk om du klarer å få til noe slikt), og å bygge den selv, men jeg tror ikke du trenger å bruke mye mer enn 6000 for en relativt bra maskin i dag. Om du er interessert, så er det ikke noe problem å sette sammen en stasjonær PC selv. Jeg gjorde dette for første gang nå i januar, og maskinen fungerte perfekt på første forsøk. Les noen artikler, og se Youtube-filmer av hvordan det gjøres, så burde det gå greit. Hvilke kontakter som skal hvor står som regel bra beskrevet i manualene som kommer med hovedkort osv.

Om du ikke vil bygge maskin selv ville jeg gått for Komplett Entry Gamer, med oppgradering til i5 prosessor som nevnt tidligere. Forskjellen på 2310- og 2500K-utgaven av prosessoren er i hovedsak at sistnevnte er "låst opp", slik at den kan overklokkes. Den er også litt raskere, men om du ikke skal overklokke tror jeg ikke det er verdt det. Radeon HD 6770 grafikk-kortet som følger med maskinen er ikke spesielt kraftig, men det er sikkert mye bedre enn det du har i dag, om din nåværende maskin er noen år gammel. Men du klarer nok ikke å kjøre alle nye spill på høyeste innstillinger.

Det eneste jeg kanskje ville kostet på meg om du vil ha en rask og responsiv maskin, er en SSD. Dette er som en harddisk, men den er mye raskere, og gjør at Windows starter raskere, programmer starter raskere, og ting laster generelt raskere. Dette har ikke jeg i min maskin, men det er en av de oppgraderingene som gir deg best ytelse for pengene nå i dag. De koster en del per GB, men du trenger bare ha operativsystem og de mest brukte programmer/spill installert på den disken, så rundt 100Gb holder ganske lenge. Men dette kan du enkelt også kjøpe senere og montere, når prisene er blitt lavere.

Til prissammenligning legger jeg ved det min maskin inneholder, og det jeg betalte (bestilte alt fra Dustinhome):

Kabinett:        NZXT MIDITOWER SOURCE 210 ELITE        446,04 kr

Hovedkort:       ASUS P8H67-B3                          769,00 kr

CPU:             INTEL CORE i3-2100 3.10GHZ 3MB         929,00 kr

Grafikk:         GIGABYTE GEFORCE GTX 560 Ti OC 1GB    1699,00 kr

RAM:             DIMM DDR3 8GB 1333MHZ CL9 (2X4GB)      291,86 kr

Strømforsyning:  CORSAIR CX 500W V2                     471,58 kr

Skjerm:          LG E2251VR 21,5" WIDE TFT LED         1099,00 kr

Totalt       5705,48 kr

Harddisk, tastatur, mus og headsett hadde jeg fra før, og operativsystem får jeg gratis gjennom Universitetet i Oslo. Frakten var gratis (gratis for studenter på bestillinger over 2000 kr).

Så er det bare å spørre om du lurer på noe :)

Skrevet
Radeon HD 6770 grafikk-kortet som følger med maskinen er ikke spesielt kraftig, men det er sikkert mye bedre enn det du har i dag, om din nåværende maskin er noen år gammel. Men du klarer nok ikke å kjøre alle nye spill på høyeste innstillinger.

Hvordan er det i forhold til ett GTX 550Ti? Hun kan velge ett slikt ett i konfiguratoren mot ett tillegg på 165kr (ingen formue). Ser du har ett 560Ti, er det store forskjeller mellom de to?

Skrevet (endret)

Det er ikke så veldig lett å sammenligne grafikk-kort, men ut fra det jeg fant om HD 6770 og GTX 550 Ti tror jeg ikke forskjellen mellom de to er så stor. Men ingen av kortene er i nærheten av 560 Ti, som er et mye kraftigere kort. HD 6870 er et bra kompromiss mellom 6770/550 Ti og 560 Ti, men koster også deretter.

Her er tester av 550 Ti og 560 Ti:

http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-550-ti-gf116-radeon-hd-5770,2892-5.html

http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-gtx-560-ti-gf114,2845-5.html

550 får 2270 på GPU Score, 560 får 3851. Dette er selvsagt bare én test, men det ligger mange flere på de linkene.

Endret av PerUlven
Gjest Badabing
Skrevet

Egentlig ønsker jeg bare å ha noe å gå ut i fra sånn på forhånd. Samboeren min bygget den forrige, og den har jeg hatt i mange år. Men jeg har lyst til å ordne det selv denne gangen, eller i alle fall at jeg har et utgangspunkt, også kan han hjelpe meg med å velge oppgraderingene.

Har lyst til å få den fiks ferdig, og ikke måtte vente på at han skal ha tid og sånn ;) Bygge selv prøver jeg meg nok ikke på.. Windows 7 har vi.

Men det blir nok den dere snakker om.. I alle fall, tusen takk for råd :)

Skrevet

Egentlig ønsker jeg bare å ha noe å gå ut i fra sånn på forhånd. Samboeren min bygget den forrige, og den har jeg hatt i mange år. Men jeg har lyst til å ordne det selv denne gangen, eller i alle fall at jeg har et utgangspunkt, også kan han hjelpe meg med å velge oppgraderingene.

Har lyst til å få den fiks ferdig, og ikke måtte vente på at han skal ha tid og sånn ;) Bygge selv prøver jeg meg nok ikke på.. Windows 7 har vi.

Men det blir nok den dere snakker om.. I alle fall, tusen takk for råd :)

Har du win7 fra før, kan du naturligvis bruke den (om det er en fullverdig windowsplate du har, og ikke en sånn gjenopprettings-sak som fulgte med en annen pc). Bare pass på at den er 64bits, ellers er det ikke så mye å ha på (mer enn 4GB RAM på ett operativsystem som bare er 32bits er waste).

Ser ut til at du bare kan velge bort operativsystemet på i05 pakken (den til ~7000kr), av en eller annen grunn (du sparer ca 800kr).

Men.. såklart må du jo selv installere windows på en maskin du kjøper uten operativsystem. Det er litt jobb, så da er det naturligvis greiere å la komplett legge inn medfølgende windows.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte en Entry Gamer til 5495 fra komplett.no og den kjører Age of Conan på full guffe (selv under stor-raid med flere personer) uten problemer, så hvis du ikke er noen storgamer holder en sånn i massevis vil jeg tro. Du kan jo uansett fjerne skjerm, tastatur og mus og evt oppgradere eller legge til deler.

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å legge til at jeg byttet ut det forhåndsvalgte skjermkortet med Gainward GeForce GTX 550Ti. Det funker ihvertfall veldig bra til litt krevende spill.

AB #16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...