AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #1 Del Skrevet 20. mars 2012 Dette er ett av de få emnene jeg ikke kan noe om, og søker derfor råd fra de som kanskje har vært i lignende tilfeller. Jeg har siden 12-13års alderen vært plaget med senebetennelser i håndledd og ankler. Dette er noe som kommer og går, alt etter belastning. Høye hæler/løping gir smerter i ankel, mye arbeid og løfting gir smerter i håndledd. Men den siste tiden har dette forverret seg, antar jeg. Har vært mye i ro grunnet annen sykdom de siste 4-5 årene, og har nå for litt over 1 år siden begynt i full jobb. I løpet av denne perioden har jeg fått betennelser i kne, korsrygg og hofte. Jeg har også måttet gå til ukentlig behandling hos fysioterapeut/kiropraktor, og fått bekreftet at jeg sliter med noe han kalte stivt skjelett i midtre del av ryggrad. Har også medfødt atopisk eksem, som bryter ut i forbindelse med allergi, stress og betennelser i kroppen. Min tante har slitt med helt like symptomer som jeg nå har fra hun var ung. Hun er nå diagnostisert med leddgikt, nå passert 40 år. Jeg har forsiktig prøvd å ta dette opp med lege, siden jeg løper inn og ut med betennelser. Vi har tatt blodprøve for å sjekke leddgikt, og han lener seg nå litt på at denne ikke slo ut. Nå er det tid for meg å velge yrke og utdannelse, og jeg merker slitasjen nåværende stilling har på kroppen. Men samtidig trives jeg enormt innenfor retningen, og kommer til å velge studier i samme retning om ikke annet sier i mot. Derfor leter jeg etter ett langsiktig svar på hva dette er, og om det er noe jeg burde ta hensyn til fremover i livet. Så, kan dette høres ut som noe jeg burde få utredet skikkelig? Jeg må virkelig velge mine kamper med helsesystemet, så føler lite for å kjempe frem utredning om det ikke er reelt. Legen selv virker ikke spesielt engasjert i å finne ut hva som forårsaker alle betennelsene, men gir meg heller medisiner og nye henvisninger til fysioterapi. Tror dette kan endre seg om jeg setter foten ned og sier at jeg virkelig ønsker svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #2 Del Skrevet 20. mars 2012 Be fastlegen og en henvisning til revmatolog. Du må nok belage deg på lang ventetid siden det ikke slår ut positivt på blodprøvene. Det er jo en mulighet for at du kan ha seronegativ revmatoid artritt. Ellers er det flott at du får styrket musklene hos fysioterapeut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Otrivia Skrevet 20. mars 2012 #3 Del Skrevet 20. mars 2012 Be fastlegen og en henvisning til revmatolog. Du må nok belage deg på lang ventetid siden det ikke slår ut positivt på blodprøvene. Det er jo en mulighet for at du kan ha seronegativ revmatoid artritt. Ellers er det flott at du får styrket musklene hos fysioterapeut. Vet du hvor lang "lang ventetid" eventuelt vil være? Jeg ser for meg å velge studieretning om 2-3 år. Men skal ta det opp ved neste time iallefall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 21. mars 2012 #4 Del Skrevet 21. mars 2012 Du må be legen om en henvisning til revmatolog. Blodprøver kan ved noen revmatiske diagnoser vise en "revma- faktor", men denne vises ikke på alle revmatiske lidelser og kan derfor ikke brukes i diagnostikk alene der det er mistanke om en sykdom. Senkningsmålinger kan gi en indikator om betennelser i kroppen. Her må det kliniske undersøkelser til og det gjøres best av en erfaren revmatolog, gjerne ved en revmatologisk poliklinikk. Det er mange mennesker som går i årevis med udiagnostiserte revmatiske lidelser, det burde være unødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #5 Del Skrevet 21. mars 2012 Kjenner meg veldig igjen ang helsesystemet, sliter også med betennelser i ledd. Du må blir streng med legen og si at du må få skikkelig utredning. Legen sa til meg at kun 50-70 prosent av alle som har revmatisk sykdom vil slå ut på blodprøvene. Jeg har vært ut og inn av legekontoret i 4 år, og først nå har jeg fått skikkelig utredning og er henvist til revmatolog. Tror du bør legge studiene opp til at du kan slite med disse betennelsene resten av livet. Det skal i alle fall jeg gjøre, skal også søke skole til høsten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #6 Del Skrevet 21. mars 2012 Dette er ett av de få emnene jeg ikke kan noe om, og søker derfor råd fra de som kanskje har vært i lignende tilfeller. Jeg har siden 12-13års alderen vært plaget med senebetennelser i håndledd og ankler. Dette er noe som kommer og går, alt etter belastning. Høye hæler/løping gir smerter i ankel, mye arbeid og løfting gir smerter i håndledd. Men den siste tiden har dette forverret seg, antar jeg. Har vært mye i ro grunnet annen sykdom de siste 4-5 årene, og har nå for litt over 1 år siden begynt i full jobb. I løpet av denne perioden har jeg fått betennelser i kne, korsrygg og hofte. Jeg har også måttet gå til ukentlig behandling hos fysioterapeut/kiropraktor, og fått bekreftet at jeg sliter med noe han kalte stivt skjelett i midtre del av ryggrad. Har også medfødt atopisk eksem, som bryter ut i forbindelse med allergi, stress og betennelser i kroppen. Min tante har slitt med helt like symptomer som jeg nå har fra hun var ung. Hun er nå diagnostisert med leddgikt, nå passert 40 år. Jeg har forsiktig prøvd å ta dette opp med lege, siden jeg løper inn og ut med betennelser. Vi har tatt blodprøve for å sjekke leddgikt, og han lener seg nå litt på at denne ikke slo ut. Nå er det tid for meg å velge yrke og utdannelse, og jeg merker slitasjen nåværende stilling har på kroppen. Men samtidig trives jeg enormt innenfor retningen, og kommer til å velge studier i samme retning om ikke annet sier i mot. Derfor leter jeg etter ett langsiktig svar på hva dette er, og om det er noe jeg burde ta hensyn til fremover i livet. Så, kan dette høres ut som noe jeg burde få utredet skikkelig? Jeg må virkelig velge mine kamper med helsesystemet, så føler lite for å kjempe frem utredning om det ikke er reelt. Legen selv virker ikke spesielt engasjert i å finne ut hva som forårsaker alle betennelsene, men gir meg heller medisiner og nye henvisninger til fysioterapi. Tror dette kan endre seg om jeg setter foten ned og sier at jeg virkelig ønsker svar. At det ikke vises på blodprøver, er ikke noe å slå seg til ro med. Gikk selv i mange år slik. Vr så mye dårlig og brukte mye piller. Legen sendte meg til Reumatolog. Diagnosen ble R.Artritt. Diagnosen gjorde ikke noe forskjell,men la om livet mitt. Gikk en lang periode på div medikament etter dette. Fysiot. Det bruker jeg titt og ofte nå også,for å få varme,beh...myke opp. Nå trener jeg ved å gå hver dag i terrenget. Min. 1.5 timer hver dag. Jeg er mest i form da jeg jobber. Holder kroppen i bevegelse. Jeg blir kansje fortere sliten enn andre. Jeg har ikke den stivheten i kroppen slik jeg hlder på nå. Medisinbruken er minimal. Nå er det slik at denne sykdommen svinger mye. Fra å brike smertestillende hele dagen sammen med betennelsesdempende,til ingenting nå er kjempebra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå