Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Vet ikke om det er i riktig kategori jeg poster dette, men prøver alikevel.

Jeg har altså bestemt meg for å oppsøke Nav. Bor i Oslo hos ei venninne og har en deltidsjobb. Jeg har søkt heltidsjobber i 4. måneder nå uten hell (ikke en gang et eneste intervju), og dette tærer veldig på økonomien i og med at jeg ikke får betalt alle regningene mine. Her jeg bor nå bor jeg gratis, men dette kan ikke fortsette. Jeg MÅ og VIL ha en heltidsjobb.

Jeg har lenge hatt mistanker om at jeg blir utelatt pga. mitt utenlandske navn, da jeg har vært kvalifisert for de aller fleste stillingene jeg har søkt. Dette har jeg også ved et par tilfeller fått bekreftet, og studien som ble offentliggjort om "utlendinger" som søker jobb i Norge gjorde meg mildt sagt nedbrutt. Jeg har planer om å skifte navn, men da må pass, bankkort og alt fornyes.

Jeg har vært inne på hjemmesiden til Nav, men blir mer forvirret enn opplyst. Har jeg krav på hjelp fra dem med å finne en heltidsjobb? Eller en eller annen form for bostøtte? (Månedslønnen min dekker knapt en vanlig husleie.)

Jeg har aldri vært borti Nav eller noe lignende før, så det jeg lurer på er om noen av dere har lignende erfaringer? Har jeg noen rettigheter i forhold til situasjonen min? Jeg vil rett og slett være forberedt, da jeg har hørt mye rart om systemet.

Håper at noen vil svare meg:) På forhånd takk!

Om noen evt. skal kritisere meg, så vil jeg bare presisere at jeg ikke er ute etter å snylte på Nav. Jeg vil bare ha en jobb jeg kan leve av.

Endret av josefin88
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eller en eller annen form for bostøtte? (Månedslønnen min dekker knapt en vanlig husleie.)

Dersom du har lav inntekt har du krav på bostøtte (inntektsgrensene finner du på husbanken.no), men dersom du ikke kan dokumentere at du har utgifter til husleie (du skriver at du bor gratis) så får du ingenting.

AnonymBruker
Skrevet

Man får heller ikke bostøtte hvis man bor i kollektiv.

Skrevet

Takk for svar! Jeg har planer om å flytte, og leter etter et sted å bo. Så utgifter vil jeg få, skal sjekke ut husbanken.

Skrevet

Men vet dere om jeg kan få hjelp til å finne fulltidsjobb? Jeg har "meldt" meg hos vikarbyråer, men ikke noe napp der enda. Det er jo en fulltidsjobb jeg ønsker meg, vil helst unngå å motta støtte.

Skrevet

Hei!

NAV har plikt til å hjelpe deg. Siden du har en deltidsjobb er det usikkert om du har rett på økonomisk stønad, men du burde uansett ta kontakt med NAV. Forklar situasjonen slik du har forklart den her, og presiser at du ønsker hjelp til å få en heltidsjobb. Det er hensiktsmessig både for deg og NAV at du får en jobb du kan leve av. Selv om systemet kan være byråkratisk og stivbent tror jeg de fleste saksbehandlere har forståelse for at du ikke kan bo gratis hos venninna di for alltid.

Jussen rundt hvilke rettigheter du har er jeg litt usikker på, men ta kontakt med nærmeste NAV-kontor, så finner du noen der som kan hjelpe deg.

Lykke til:)

Skrevet

Takk for svar og oppmuntring:) Jeg er ikke kjent med systemet, og har hørt mye negativt, men dette gir meg litt håp:) Krysser fingrene for en heltidsjobb!

Gjest strykebrett
Skrevet

Hva slags type jobb er det du er interessert i?

Skrevet

Slik situasjonen min er nå så er jeg nok ute etter hva som helst av jobb. Men reiseliv/hotell/servicebransjen er mest interessant for meg, da jeg har utdanning innen dette.

Gjest strykebrett
Skrevet (endret)

Sender deg jobbtips på PM jeg :)

Forresten kan det være smart å ta flere deltidsstillinger. Det er ofte sånn at man er på deltid først, og så får heltid etterhvert. I den bransjen der er det ikke så mange som blir ansatt på 100% sånn med en gang.

Endret av strykebrett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...