AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #1 Skrevet 20. mars 2012 Heisann. Skal flytte hjemmefra til høsten, og med stipend og lønn regner jeg med å ha rundt 9000 kroner i mnd. Er det mulig å leve på dette? Hvor lav leie må jeg ha for å i det hele tatt klare meg?
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #2 Skrevet 20. mars 2012 Klart du kan. Prøv å finne noe under 4000.
mirama Skrevet 20. mars 2012 #4 Skrevet 20. mars 2012 Det går nok helt fint . Prøv å få tak i leilighet med billig leie, som f.eks kollektiv eller studentbolig
Gjest Indra Skrevet 20. mars 2012 #5 Skrevet 20. mars 2012 Det går helt fint. Det viktigste er at du har et budsjett. Du må finne ut hvor mye du vil bruke på mat i måneden, hva du ønsker å prioritere. Og holde det, selvsagt. Skaffer du deg en liten deltidsjobb har du for eksempel jobbet inn et matbudsjett på 2000,- i måneden temmelig kjapt.
sarlum Skrevet 20. mars 2012 #6 Skrevet 20. mars 2012 Jeg er student å lever bare på lån og stipend, altså 6800 i måneden å det går helt fint! men mye over 4000 i husleie hadde jeg ikke klart, spørs jo selvsagt hvor økonomisk du er når det kommer til mat og forbruk på klær og byen osv da:) 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #7 Skrevet 20. mars 2012 Et lite sparetips jeg gjerne skulle ha visst om da jeg begynte å studere (går ut i fra at du skal studere, siden du nevner stipend): Du trenger ikke alle pensumbøkene. Mye kan lånes på biblioteket; ta kopier hvis det bare er noen sider i en bok du trenger. Samarbeid med medstudenter om å byttelåne bøker. 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #8 Skrevet 20. mars 2012 Ja, det går så lenge husleia ikke er for dyr. Men det blir jo ikke fett og man må jo sette en del begrensninger.
pinar Skrevet 20. mars 2012 #9 Skrevet 20. mars 2012 Jeg lever på ca det, og det går. Men lever ikke luksus. Jeg får ca 2000 i stipend i måneden og resten må jeg jobbe inn selv.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #10 Skrevet 20. mars 2012 TS her. Takk for alle svar! Jeg skal gå siste året på videregående, derfor får jeg ikke så mye stipend/lån. Skal jobbe 2-3 dager i uken, stort mer enn det vet jeg ikke om er mulig ved sidenav skolearbeidet. Blir veldig glad når dere sier at det er mulig! Ble brått litt motløs når jeg satt og regnet på det, men om andre klarer det skal nok jeg klare det også Regner heller ikke med noe liv i luksus på 9000 kroner, det viktigste er at det går rundt.
pinar Skrevet 20. mars 2012 #11 Skrevet 20. mars 2012 Men hvor tenker du å bo? Må du betale mye i reiseutgifter etc?
Lady Stardust Skrevet 20. mars 2012 #12 Skrevet 20. mars 2012 (endret) Men hvor tenker du å bo? Må du betale mye i reiseutgifter etc? Det må være i Fredrikstad. Høyeste reisekostnad vil være 350 kr i mnd. for busskort. Ops, der forsvant den anonymiteten. Endret 20. mars 2012 av Lady Stardust
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #13 Skrevet 20. mars 2012 Det går nok helt fint. Jeg har 6800 i måneden. Betaler leie på 4200. Men anbefaler deg å lete etter noe billigere å leie enn det. Leiter etter det selv
Ryvre Skrevet 20. mars 2012 #14 Skrevet 20. mars 2012 Går helt fint. Man må bare planlegge nøye, gjerne lage budsjett og ønske seg dyrere ting til bursdag og jul om det er mulig. Finn også bruktmarkeder nær deg, der kan man finne mye fint til en billig penge. Fredrikstad er heller ikke langt unna Svinesund. Invester i en fryser og handle stort i Sverige av kjøtt og slikt. Om du er alene så kan du fint handle kjøtt for 1000,- og klare deg i måneder Jeg og min mann handler for ca 2500,- annenhver måned og da handler vi andre ting enn bare kjøtt som dopapir, bind, vaskemidler, tørrvarer, pålegg osv osv Vi har som rutine å tømme fryseren helt før sommerferien (siste uka i juni og de to første i juli) og da handler vi siste gangen i månedskiftet mars/april. Eneste jeg da handler her hjemme er ferskvarer som creme fraiche, melk, grønnsaker og frukt. Og evnt ting som jeg trenger til spesielle middager.
Wonders Skrevet 20. mars 2012 #15 Skrevet 20. mars 2012 nei, seriøst, det blir på hengende håret... Er det din 1. gang kan du starte med å klippe eventuelle kredittkort med en gang. Det er mange feller å falle i. 1
Drømmespill Skrevet 20. mars 2012 #16 Skrevet 20. mars 2012 jeg lever på stipend (ca 6800 kroner i måneden), og det går fint. Der går alle utgiftene mine, som husleie,mat,kollektivtransport, hjemreise osv osv. Man må bare tenke økonomisk og planlegge nøye
Gjest uAnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #17 Skrevet 20. mars 2012 jeg har så vidt litt over 9000 i mnd og en husleie på 5000 og jeg lever ennå. Det går helt fint
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #18 Skrevet 20. mars 2012 Det går helt fint! Jeg levde kun på studielån i 5år, jobbet litt i sommerferiene da. Velg den billigste hybelen på studentbolig, ja det er stygt, men du kan pynte opp med dine ting og få det riktig så koselig Dette er jo første gang du bor alene, og da skal man starte litt på bunn syns jeg, slik at det bare blir bedre og bedre økonomisk:) Man trenger ikke kjøpe nye klær ofte, og mat kan gjøres veldig billig altså! Kjøp inn litt store mengder og frys ned, spis rester osv. Det er en periode av livet som absolutt har sin sjarm;) Lykke til! Jeg syns 9000kr/mnd er mye for en student/elev jeg da
Ryvre Skrevet 20. mars 2012 #19 Skrevet 20. mars 2012 Lykke til! Jeg syns 9000kr/mnd er mye for en student/elev jeg da Ja med tanke på at det er ca 1000,- mer enn minstesatsen i AAP/trygd som mange må leve på resten av livet. Da burde det iallefall ikke være noe problem å leve slik i noen år med muligheten for å jobbe ekstra når man kan 3
Honeydew Skrevet 20. mars 2012 #20 Skrevet 20. mars 2012 Jeg har ca 8000 i mnd, husleie på 4000. Synes ikke jeg lever fett, men det går fint!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå