AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #1 Skrevet 20. mars 2012 Jeg har en 3 år gammel katt. Hun har fri tilgang til alle rom i huset uten om badet, soverommet mitt, kjøkkene, spisestua og kontoret mitt. Men det er de rommene hun tydeligvis er intressert i. Noen ganger ser jeg at hun står på lur for å prøve å snike seg inn. Har hun kommet seg inn dit så er det ikke let å få hennne ut, da hjemmer hun seg eller løper hit og dit. Er det en måte å erte meg på? Og hvorfor er de rommene så intressante? Hun har jo vært der flere ganger uansett, selv om jeg tar hun ut hver gang. De andre rommene hun får lov å være viser hun ingen intresse for. Det er ikke slik at hun må være i stua eller noe. Og vi har ganske så mange rom i huset vårt.
frøkna Skrevet 20. mars 2012 #2 Skrevet 20. mars 2012 For meg høres det ut som om katten er eksludert fra ett stort området av huset. Katter er nyskjerrige og vil utforske territoriet sitt. Dyr prøver ikke å "erte", katta er bare nyskjerrig og når den merker at området er "off limit" tror jeg det bare øker interessen dens i de områdene. 8
Gjest Indra Skrevet 20. mars 2012 #3 Skrevet 20. mars 2012 Jeg har en 3 år gammel katt. Hun har fri tilgang til alle rom i huset uten om badet, soverommet mitt, kjøkkene, spisestua og kontoret mitt. Men det er de rommene hun tydeligvis er intressert i. Noen ganger ser jeg at hun står på lur for å prøve å snike seg inn. Har hun kommet seg inn dit så er det ikke let å få hennne ut, da hjemmer hun seg eller løper hit og dit. Er det en måte å erte meg på? Og hvorfor er de rommene så intressante? Hun har jo vært der flere ganger uansett, selv om jeg tar hun ut hver gang. De andre rommene hun får lov å være viser hun ingen intresse for. Det er ikke slik at hun må være i stua eller noe. Og vi har ganske så mange rom i huset vårt. Hun får med andre ord være på gangen og i tv-stua? Støtter meg til den som svarte før meg, katter er naturlig nysgjerrige og hvis halve huset er off limits skjønner jeg at hun sniker seg inn dit. Nytter ikke å skulle dressere katter på samme måte som hunder sånn sett. 4
Grønt blad Skrevet 20. mars 2012 #4 Skrevet 20. mars 2012 Tror ikke katten erter deg, hun er bare nysgjerrig, og som vi alle vet: Ingenting er mer spennende enn de tingene vi ikke får gjøre. Det er nok helt normal oppførsel fra kattens side 2
Capricorn Skrevet 20. mars 2012 #5 Skrevet 20. mars 2012 Katter liker ikke stengte dører og jeg syns du har stengt for mange. De liker ikke at de blir stengt ute fra en stor del av territoriet sitt. Jeg tror den blir stressa av det. Han erter deg nok ikke. 6
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #6 Skrevet 20. mars 2012 Vi har ganske så stort hus så er ikke halve huset, nei, kun en liten del. Det er ikke meningen å stenge ute egentlig, men det er noen steder jeg liker å ha kattefri sone. Kanskje jeg er litt sær, men det er bare sånn jeg liker det. Det er ikke sånn at katten har et lite "bøttekått" hun kun får være på, da det sikkert kan høres litt sånn ut med det samme.
UnderCover Skrevet 20. mars 2012 #7 Skrevet 20. mars 2012 Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å la så mange rom være off limit for katten. Min katt får gå overalt hvor hun vil, og er fortsatt nyskjerrig av seg, men da på skuffer og skap og den type ting. 3
SoftKitty Skrevet 20. mars 2012 #8 Skrevet 20. mars 2012 Katter liker ikke å bli stengt ute.. Med en gang jeg går inn i et rom og stenger døren så bestemmer katten min seg for at hun MÅ inn i det rommet.. tror bare det er sånn de er:P Dessuten er de ofte selskapssyke og liker å være i nærheten av slaven sin (mennesket).
Aurora M. Skrevet 20. mars 2012 #9 Skrevet 20. mars 2012 Det er som Capricorn sier, den blir stresset av det. Det er mye moro med at katter ikke liker stengte dører, men det er en grunn til dette og (som det meste annet). Det ligger innebygget i deres natur at de skal holde kontroll på territoriet sitt, og hindrer vi dem i å gjøre det, så har de det ikke godt. Videre er jo hjemmet vårt også deres hjem, menneskene som bor i det, deres mennesker. Det foregår jo endel aktivitet på kjøkkenet og når menneskene deres er der, er det også naturlig at de vil være der og ikke bli utestengt.. Selv forstår jeg ikke dette behovet for å stenge kattene ute fra deler av huset, med mindre det er noe i rommet de kan skade seg av. Her er det dørkiler med "pusegløtt" til alle rom og slik har jeg hatt det overalt der jeg har bodd. Men om du nå må ha det slik som dette, så bør du iallefall la katten slippe inn der en gang i mellom og ta seg en runde slik at den får sjekket det den føler for. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #10 Skrevet 20. mars 2012 Katten vår har tilgang til hele huset unntatt soverommet. Mannen er litt allergisk, og vi ønsker derfor ikke at katten skal ligge i sengen. Synes man trenger er lignende unnskyldning for å stenge katten ute fra noen rom. 2
Capricorn Skrevet 20. mars 2012 #11 Skrevet 20. mars 2012 Men om du nå må ha det slik som dette, så bør du iallefall la katten slippe inn der en gang i mellom og ta seg en runde slik at den får sjekket det den føler for. Slik har vi det. Soverrommet vårt får han ikke vase inn i som det passer han. (Dvs, dra inn halve skogen opp i senga mens vi er på jobb.) Han får lov til å gå inn der å sjekke i nye og ned. Da roer han seg ned for da vet han at det området også er i orden for hva nå det er han passer på. Ellers får han ligge litt og kose i senga hvis vi har fri. Da blir ikke det rommet så fremmed for han og han maser ikke på å inn der hele tiden.
Dolce Skrevet 20. mars 2012 #12 Skrevet 20. mars 2012 Her er kjøkken og soverom kun begrenset tilgjengelig for pus. Så han har stua, gangen og badet (gjesterommet er alltid stengt, fordi jeg får endel besøk av allergikere). Han får være på kjøkkenet hvis vi er der, da kan vi ha litt kontroll. Han prøver seg stadig å komme seg opp i hyllen der jeg har grønnsaker og sånt, og to ganger har han herpet alle grønnsakene, og strødd alt utover gulvet. Så han får ikke være alene på kjøkkenet. På soverommet får han være etter han har vært inne en stund, slik at han er noenlunde ren. Ikke morsomt med møkkete kattepoter på sengetøyet.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #13 Skrevet 23. mars 2012 Synes det er unødvendig å stenge av så mange rom, hvorfor har du gjort det? Stakkars katt, jeg skjønner godt at den er nysgjerrig! Er det bare fordi du vil ha "kattefri sone" akkurat der det passer deg, så bør du ikke ha katt i det hele tatt. Hvilken skade kan den gjøre, egentlig? Det er OK med begrenset tilgang til ett rom - ikke FEM! Og da helst som sagt, begrenset tilgang. - ikke "null tilgang"! At huset er stort og katten har tilgang til mange andre rom, er et skikkelig dårlig argument. Tror du virkelig størrelsen på de andre rommene har noen betydning? Følelsen av å bli utestengt og ekskludert er den samme uansett, og det er ganske stygt gjort mot katten. Husk at det er hennes hjem, like mye som ditt. 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #15 Skrevet 23. mars 2012 Moren til min sambo har katter og de holder seg for det meste på loftet, og de lider ikke.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #16 Skrevet 23. mars 2012 Moren til min sambo har katter og de holder seg for det meste på loftet, og de lider ikke. ......................................... 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #17 Skrevet 23. mars 2012 Litt off topic kanskje, men i dag var det en katt som lekte med en mann utenfor blokka vår. Den løp etter mannen, og hver gang han snudde seg så lot den som ingenting, gikk litt rundt og snuste på bakken og sånn, og når han skulle videre så løp den etter igjen. Noen ganger løp den forbi mannen, så nær mannen som mulig uten å bli klappet, og litt sånn fram og tilbake som om det var en lek der det var om å gjøre å ikke bli klappet men å være tøffest mulig likevel. Så lot den som om den skulle opp en annen sti, men kom løpende igjen når mannen gikk. Til slutt fikk mannen klappe da. Underholdning en fredags morgen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå