Gå til innhold

Bo på hospits

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vis meg den huseieren som er dum nok til å godta depositumsgaranti fra NAV.

Nettopp. Jeg er realist nok til å vite at det omtrent ikke nytter med sosial garanti.

Jeg trodde det var bedre å spare opp depositum selv, men jeg må jo ha et sted å sove de neste månedene. Aner ikke hva jeg skal gjøre nå, egentlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sparing til depositum er ikke deres problem, du må også bruke opp det du har spart så langt. Regelverket er dessverre firkanta sånn. Det er heller ikke alle regninger som er godkjente utgifter. De fleste er ikke "godkjente" som at de går utenfor livsoppholdet på ca 5200(varierer i forskjellige kommuner). Det du har utenom de 5200kr (som skal dekke regninger, klær, pendling, mat, medisiner/lege opp til 300kr), skal dekke hospitsen som gjerne koster tre/fire hundre pr natt, minst, pr natt. Litt avhengig av området du bor i.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sparing til depositum er ikke deres problem, du må også bruke opp det du har spart så langt. Regelverket er dessverre firkanta sånn. Det er heller ikke alle regninger som er godkjente utgifter. De fleste er ikke "godkjente" som at de går utenfor livsoppholdet på ca 5200(varierer i forskjellige kommuner). Det du har utenom de 5200kr (som skal dekke regninger, klær, pendling, mat, medisiner/lege opp til 300kr), skal dekke hospitsen som gjerne koster tre/fire hundre pr natt, minst, pr natt. Litt avhengig av området du bor i.

Jeg lever ikke på sosialstønad. Jeg mangler kun et sted å bo. Sparepenger er selvsagt borte for lenge siden, da jeg så langt ikke har prøvd å snylte til meg noe fra NAV.

Må si dette høres lite lovende ut. Hvor skal jeg liksom gjøre av meg hvis jeg ikke kan få hjelp av NAV engang Jeg har ingen familie og et lite nettverk.

Da blir det jo en sovepose under en bru som jeg fryktet. Herlig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever ikke på sosialstønad. Jeg mangler kun et sted å bo. Sparepenger er selvsagt borte for lenge siden, da jeg så langt ikke har prøvd å snylte til meg noe fra NAV. Men hvordan skal jeg få til depositum hvis jeg ikke begynner å spare til det?

Må si dette høres lite lovende ut. Hvor skal jeg liksom gjøre av meg hvis jeg ikke kan få hjelp av NAV engang? Jeg har ingen familie og et lite nettverk.

Da blir det jo en sovepose under en bru som jeg fryktet. Herlig.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal jeg få til depositum hvis jeg ikke begynner å spare til det?

Jeg skjønner egentlig ikke hva jeg skal finne på. Ta livet av meg høres ut som den beste løsningen. Dette er det verste jeg har vært med på i hele mitt liv.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal jeg få til depositum hvis jeg ikke begynner å spare til det?

Jeg skjønner egentlig ikke hva jeg skal finne på. Ta livet av meg høres ut som den beste løsningen. Dette er det verste jeg har vært med på i hele mitt liv.

Velkommen til den virkelige verden, TS. Det er nå du oppdager at de som jobber i systemet bryr seg ikke det spor om mennesker som faktisk har det vanskelig, de svakeste. De bryr seg bare om seg selv.

Det er nå du oppdager hvor lite mennesker i samfunnet faktisk bryr seg om andre som har det vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet

Det du har utenom de 5200kr (som skal dekke regninger, klær, pendling, mat, medisiner/lege opp til 300kr), skal dekke hospitsen som gjerne koster tre/fire hundre pr natt, minst, pr natt. Litt avhengig av området du bor i.

Min inntekt er på 12 000 per måned. Kan jo ikke akkurat dekke hospits i fire uker med det når halvparten allerede går til nødvendige utgifter.

AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til den virkelige verden, TS. Det er nå du oppdager at de som jobber i systemet bryr seg ikke det spor om mennesker som faktisk har det vanskelig, de svakeste. De bryr seg bare om seg selv.

Det er nå du oppdager hvor lite mennesker i samfunnet faktisk bryr seg om andre som har det vanskelig.

Oppløftende.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du sliter så mye med 12 000 i inntekt pr måned så burde du se litt på hva pengene dine egentlig går til. Det burde ikke ta så lang tid å komme seg på bena da.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du sliter så mye med 12 000 i inntekt pr måned så burde du se litt på hva pengene dine egentlig går til. Det burde ikke ta så lang tid å komme seg på bena da.

Her i Oslo må jeg regne med tre måneders depositum. Jeg har ingen problemer med økonomistyringen, men fikk noen svært uforutsette utgifter i tiusenkronersklassen som gjorde at det var mest hensiktsmessig å frigjøre depositumet mitt.

Jeg synes innlegget ditt ga lite mening. Jeg kan spare opp til depositum på noen måneder, men om jeg må bruke over halvparten av det på hospitsopphold er det ingenting igjen å spare.

Jeg har levd på lav lønn i årevis og har null problemer med et budsjett. Du burde tenke deg om før du antar at folk er bevisstløse tullinger bare fordi de er i en dum situasjon. Jeg har i det minste ikke dekket opp min gjeld med forbrukslån eller andre kreditter.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts, snakk med banken din om depositumslån, da haddee problemet ditt blitt løst.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her i Oslo må jeg regne med tre måneders depositum. Jeg har ingen problemer med økonomistyringen, men fikk noen svært uforutsette utgifter i tiusenkronersklassen som gjorde at det var mest hensiktsmessig å frigjøre depositumet mitt.

Jeg synes innlegget ditt ga lite mening. Jeg kan spare opp til depositum på noen måneder, men om jeg må bruke over halvparten av det på hospitsopphold er det ingenting igjen å spare.

Jeg har levd på lav lønn i årevis og har null problemer med et budsjett. Du burde tenke deg om før du antar at folk er bevisstløse tullinger bare fordi de er i en dum situasjon. Jeg har i det minste ikke dekket opp min gjeld med forbrukslån eller andre kreditter.

Jeg antok ikke at du var bevissløs(?), jeg syntes bare det var merkelig. Kan du ikke finne et billigere sted å bo? Kollektiv eller noe slikt? Hvis du føler at situasjonen er så alvorlig at du vurderer å ta livet ditt, så må det da være bedre å bo på en liten hybel eller noe enn å prøve å spare opp til en skikkelig leiligeht med en gang.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts, snakk med banken din om depositumslån, da haddee problemet ditt blitt løst.

Dessverre ikke aktuelt i min situasjon.

AnonymBruker
Skrevet

En skulle tro at samfunnet var til for å hjelpe de svake, de i nød. Det er jo derfor man betaler skatt. Men neida.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg antok ikke at du var bevissløs(?), jeg syntes bare det var merkelig. Kan du ikke finne et billigere sted å bo? Kollektiv eller noe slikt? Hvis du føler at situasjonen er så alvorlig at du vurderer å ta livet ditt, så må det da være bedre å bo på en liten hybel eller noe enn å prøve å spare opp til en skikkelig leiligeht med en gang.

Jeg har ikke penger til depositum. Jeg kan bo hvor som helst, men jeg må kunne inngå en kontrakt og betale depositumet.

Ja, jeg føler det nesten som om jeg burde prøve selvmordsforsøk. Da får jeg i det minste et sted å sove noen dager.

AnonymBruker
Skrevet
Hvis du føler at situasjonen er så alvorlig at du vurderer å ta livet ditt, så må det da være bedre å bo på en liten hybel eller noe enn å prøve å spare opp til en skikkelig leiligeht med en gang.

En hybel koster minimum 5000 kroner i Oslo. Hvor står det at jeg prøver å spare opp til en leilighet?

Poenget er at jeg må spare opp 20 000 for å kunne inngå en kontrakt for å skaffe meg et rom. Jeg gjør det på noen måneder, men jeg har ikke noe sted å sove om noen ukers tid. Jeg har ikke så mange nære venner jeg kan bo hos.

Hva gjør jeg da? Det er fælt å si jeg er glad det er varmt ute, men jeg ser jo faktisk ingen løsning her. Må jeg sove ute får jeg vel finne en løsning på det. Men da har jeg sunket såpass lavt at jeg tror jeg kommer til å synke nedi et totalt mørke. Det er grenser for hvor mye jeg skal håndtere uten at jeg går til grunne, føler jeg. Og her er strikken strukket langt nå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta opp forbrukslån for å skaffe depositum, betal det ned så raskt du kan.

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor depositumslån er uaktuelt? Det må jo være bedre enn å bo under ei bru som du sier.

Jeg googlet også depositumslån, og da leste jeg at også Nav noen steder visstnok har begynt å gi dette i stedet for garanti. Sjekk ut det også, det var mange tråder om det her på kvinneguiden.

Ikke ta sorgene på forskudd, det finnes alltid en løsning.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ta opp forbrukslån for å skaffe depositum, betal det ned så raskt du kan.

Det er ikke aktuelt, dessverre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor depositumslån er uaktuelt? Det må jo være bedre enn å bo under ei bru som du sier.

Jeg googlet også depositumslån, og da leste jeg at også Nav noen steder visstnok har begynt å gi dette i stedet for garanti. Sjekk ut det også, det var mange tråder om det her på kvinneguiden.

Ikke ta sorgene på forskudd, det finnes alltid en løsning.

Når man er så psykisk syk som jeg er er det meste en utfordring. Jeg hadde ikke engang orket å forsøke å ringe rundt med en depositusmgaranti. Depositumslån har jeg ikke ork til å klare å krangle meg til. Jeg er ikke krangletypen og gruer meg nok som det er til å gå på NAV for å si jeg trenger hospitsplass.

Og nei, jeg vil ikke og kan ikke sykmelde meg. I Oslo tar det 8 uker før sykepengene kommer på konto. Jeg har ikke rygg til å bære to måneder uten inntekt akkurat nå. Jeg kan heller søke hjelp når jeg har ting med på plass økonomisk og kan tåle å være uten penger en stund.

Men jeg har åpenbart misfortsått, da jeg trodde kommunen var pliktig til å skaffe meg en seng om jeg ikke har et sted å bo. Jeg ante ikke at jeg måtte bruke all min inntekt på en dyr hospitsplass i såfall. Da er jeg like langt som nå og kan like gjerne kjøpe en sovepose.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...