Gå til innhold

Bo på hospits

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må på NAV og be om hjelp til å finne et midlertidig husvære, har skjønt det slik at hospits er vanligst her i Oslo. Har ingen barn.

Noen som har vært gjennom dette som har noen tips? Jeg er redd de ikke skal ta meg på alvor, at de ikke skal tro på meg. For tiden bor jeg på sofaer hos venner, men det er absolutt ingen løsning som kan fungere mer enn noen uker til.

Jeg er redd, sliten og veldig usikker. Jeg er ikke rusmisbruker og ønsker jo ikke å bo et sted hvor narkotikaen flommer.

AnonymBruker
Skrevet

Når du sier midlertidig husvære - hvor lenge tenker du deg?

Det er litt vanskelig å gi råd når vi ikke vet mer "Konkret" om din situasjon ifht rettigheter etc hos NAV.

Har du rett på dagpenger/sosialstønad - har du jobb, hva har skjedd med ditt nåværende bosted?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker kun andres efaringer med hospits og hvordan det er å bo der om man, som meg, verken er rusmisbruker eller har hatt noe med NAV eller sosiale institusjoner å gjøre før.

AnonymBruker
Skrevet

+ erfaringer fra hvordan det var å forholde seg til NAV i en slik situasjon, hvordan bør jeg ordlegge meg osv.

AnonymBruker
Skrevet

+ erfaringer fra hvordan det var å forholde seg til NAV i en slik situasjon, hvordan bør jeg ordlegge meg osv.

jo, men poenget er at det kan være andre ordninger du har rett på/mulighet til å søke om uteover hospits gitt at du oppfyller diverse krav.

da er det et poeng at man vet noe mer om situasjonen rent juridisk sett(jobbsituasjon/økonomisk situasjon/helsesituasjon), eller om det gjelder en person med en normal økonomi som akkurat nå ikke har husvære.

http://www.nav.no/Sosiale+tjenester/Midlertidig+botilbud

kravet er som du ser at du ikke har mulighet til husvære det neste døgnet(det har jo du) - og det regnes som svært midlertidig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri godtatt at NAV hadde plassert meg på hospits. Å sitte ett sted med svært forstyrrede mennesker som bryter seg inn på rommet mitt for å stjele tingene mine slik at de kan selge dem for narkotika ville tatt fra meg trygghetsfølelsen fullstendig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jo, men poenget er at det kan være andre ordninger du har rett på/mulighet til å søke om uteover hospits gitt at du oppfyller diverse krav.

da er det et poeng at man vet noe mer om situasjonen rent juridisk sett(jobbsituasjon/økonomisk situasjon/helsesituasjon), eller om det gjelder en person med en normal økonomi som akkurat nå ikke har husvære.

http://www.nav.no/Sosiale+tjenester/Midlertidig+botilbud

kravet er som du ser at du ikke har mulighet til husvære det neste døgnet(det har jo du) - og det regnes som svært midlertidig.

Jeg har kikket på den linken der, ja.

Poenget er at jeg ikke har andre muligheter. Jeg har inntekt, men ikke nok til depositum ennå. Jeg kan ikke bo hos venner til evig tid og det eneste jeg har krav på er hospits.

Så ville bare høre fra andre hvor ille det egentlig er.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri godtatt at NAV hadde plassert meg på hospits. Å sitte ett sted med svært forstyrrede mennesker som bryter seg inn på rommet mitt for å stjele tingene mine slik at de kan selge dem for narkotika ville tatt fra meg trygghetsfølelsen fullstendig.

Flott at du har mulighet og midler til å ikke godta slikt, men det er å bo på gata eller hospits for min del. Så jeg må nesten bare leve med det.

Hospits er bedre enn en sovepose under ei bru.

AnonymBruker
Skrevet

Mulig det er lettere å være kravstor på tettsteder enn i Oslo. Så lenge jeg ikke har barn er det ingenting annet jeg får tilbud om.

AnonymBruker
Skrevet

De kan da ikke bare plassere friske mennesker sammen med narkomane? Er det rart at flere og flere ungdommer faller inn i narkotikaens klør sier nå jeg..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De kan da ikke bare plassere friske mennesker sammen med narkomane? Er det rart at flere og flere ungdommer faller inn i narkotikaens klør sier nå jeg..

Folk som jobber i NAV jobber ikke der fordi de bryr seg om mennesker. De jobber der fordi de liker lover.

Skrevet

Sikker på at det ikke er noen organisasjon eller noe som kan hjeloe deg? Kan kommunen eller bank stille med garanti fremfor depositum?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke anbefale hospits i din situasjon. Jeg har ikke bodd på hospits selv, men min narkomane far som stadig forsøker å slutte, har bodd på hospits flere ganger. Han sier det er en helt håpløs bosituasjon for ham som forsøker å slutte, med folk som dealer åpenlyst, mye bråk osv. Høres hvertfall ikke bra ut i din situasjon Ts.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Poenget er at jeg ikke har andre muligheter. Jeg har inntekt, men ikke nok til depositum ennå. Jeg kan ikke bo hos venner til evig tid og det eneste jeg har krav på er hospits.

Vet at ikke det er dette du spør etter, men hva med depositumslån, har du sjekket ut det? Mener også jeg har hørt at nav har hjulpet med depositum, men jeg vet ikke noe om omstendighetene rundt den saken.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Meg med en narkoman far.

Har du gått til banken og hørt om du kan få depositumslån? Jeg har hørt om studenter nesten uten inntekt som har fått dette, siden det uansett bare skal stå på en sperret konto. I og med du har inntekt, så burde det vel være mulighet for dette. Håper det ordner seg for deg :klemmer:

Mia

• Liker 3
Skrevet

Jeg har bodd på hospits i mine yngre dager, jeg var riktignok ikke rusmisbruker, men alle "naboene" mine var. Ja, du må forvente endel rus og bråk på hospits. En av de jeg bodde med holder jeg kontakten med ennå, alle tiders fyr! (riktignok med et skikkelig rusproblem)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men nav kan jo kanskje hjelpe deg med sånn depositumsgaranti?

Skrevet

Men nav kan jo kanskje hjelpe deg med sånn depositumsgaranti?

Vis meg den huseieren som er dum nok til å godta depositumsgaranti fra NAV.

• Liker 2
Skrevet

Har du inntekt må du betale overnattingen på hospits selv.

AnonymBruker
Skrevet

Har du inntekt må du betale overnattingen på hospits selv.

Inntekten min skal jo gå til nytt depositum, regninger og mat - jeg skjønner ikke hvordan de kan kreve at jeg betaler selv når jeg ikke har noe å betale med???

Det er dette jeg gruer meg til. Jeg fatter ikke at folk kan slenge ut at det er så enkelt her i Norge. Jeg baserer meg på vennetjenester og private lån bare for å overleve for tiden. Det er ikke aktuelt for meg å bo hos venner lengre.

De kan jo ikke bare avvise meg på den måten. Da må jeg ligge ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...