AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #1 Skrevet 20. mars 2012 Ja, nå er det altså snart frist for å søke videre utdanning, og jeg må ta et valg for hvordan fremtiden min skal bli.. Greia er at jeg har lyst til å utdanne meg til psykiatisk sykepleier, og for å gjøre det må jeg først ta sykepleier-utdanning og jobbe noen år som vanlig sykepleier. Og da er jeg redd for at helsen min skal stå i veien, siden jeg har hørt rykter om at det er veldig tungt arbeid.. Det har seg slik at for 7 år siden hadde jeg en omfattende operasjon i ryggen. Jeg sliter ikke med smerter i ryggen i hverdagen, men merker at jeg fort kan bli sliten når det gjelder å løfte og bære ting.. Legen min sier ikke noe om at jeg ikke KAN drive med løfting, men at han anbefaler at jeg holder meg unna. Dette med løfting blir jo ikke noe problem når jeg er ferdig utdanna psykiatisk sykepleier, fordi det er så mange andre oppgaver som inngår i dette yrket. Det er bare tiden som sykepleier jeg bekymrer meg for, det er jo noe jeg må igjennom for å oppnå yrket jeg ønsker! Jeg spør derfor om råd her inne; er det veldig dumt av meg å ta denne utdanningen? En annen ting jeg lurer på er om jeg i tiden som sykepleier kunne fått litt sånn tilrettelagte arbeidsoppgaver slik at jeg hadde sluppet tunge løft på jobb? Eller ville dette vært uaktuelt i en sykepleierstilling? En annen ting jeg lurer på i forhold til utdanning er om det går an å ta bachelorgrad på to forskjellige skoler? feks at jeg går et år i Stavanger, og tar år nr 2 og 3 av bachelorgraden min i Kristiansand? Takker så mye til de som gidder å svare! :D
ini Skrevet 20. mars 2012 #2 Skrevet 20. mars 2012 Jeg kjenner dessverre lite til hvordan det er i forhold til å dele opp utdannelsen mellom forskjellige utdanningsinstitusjoner. Men det er jo flere forskjellige avdelinger på sykehusene man kan jobbe som sykepleier. Det er jo bare å fokusere på å søke på de avdelingene som ikke innebærer så mye løft. I prinsippet skal man jo heller ikke foreta tunge løft, da man skal bruke heis til å løfte pasienter, men noe vil det jo alltid bli likevel. Tilrettelegging pleier sjelden å være noe problem i disse tilfellene heller, spørsmålet er jo heller hvor flink man er til å følge det selv. Tror nok du vil se at hvis du tar utdannelsen finner du alltid en jobb du kan klare en hverdag med. Sykepleiere jobber jo ikke bare på sykehjem eller sykehus, men også i forskjellige bedrifter etc. Du vil neppe angre på valget. Lykke til i alle fall.
Wonders Skrevet 20. mars 2012 #3 Skrevet 20. mars 2012 ta utdannelsen, og bruk den som god platform. Man kan jobbe med andre ting enn å løfte pasienter eller løpe i koridorer. Om det er pasientkontakt du vil jobbe med, som på sykehus må du se etter avdelinger hvor det ikke er mye løft. Noe som ikke blir enkelt. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #4 Skrevet 20. mars 2012 Man skal i prinsippet ikke løfte, men forflytte. Det er masse teknikker og hjelpemidler. Om dette blir fulgt så er det ikke så tungt arbeid. Det er også steder som det nesten ikke finnes forflytning, f.eks på skjermete enheter for demente. Det får du også god bruk for psykiatri.
Wonders Skrevet 20. mars 2012 #5 Skrevet 20. mars 2012 jeg har jobbet 2 år på sykehus, og tro meg, siger noen i bakken, eller noe må man være på plass tvert, og man kan ikke enkelt forflytte alene. Hvor mange ganger har dere hørt at det er nok folk på jobb? Never. Så det blir mye løft, med låra ja... men ofte er livet uforutsigbart... Helsen din må gå først. Hva med Legesekretær? 2
Gjest Starlit Skrevet 20. mars 2012 #6 Skrevet 20. mars 2012 (endret) Jeg gikk sykepleien før, men måtte slutte pga. at jeg strøk 3 ganger i anatomien Pluss at jeg hadde 100.000 i studiegjeld.. Nei, hadde jeg virkelig kunnet, så hadde jeg heller valgt utdanne meg til hjelpepleier;) Du får da timelønn under praksisen, slik at du ikke trenger å jobbe utenom skoletiden slik jeg måtte gjøre på sykepleien. På sykepleien jobber du i 3 år uten å tjene ei eneste krone til livets opphold! Sykepleiere og hjelpepleiere jobber uansett med omtrent de samme oppgavene. Da hjelpepleierne har muligheten til å kurse seg opp til medisineringssertifikat..osv;) Endret 20. mars 2012 av Starlit
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #7 Skrevet 20. mars 2012 Også i psykiatrien vil du få store belastninger på ryggen. Ikke ved vanlig løfting, men de fleste stillinger for psykiatriske sykepleiere er på avdelinger med alvorlig psykisk syke, som mer enn en gang må legges i politigrep eller liknende når de mister kontrollen. Jeg vil anbefale deg noe annet. Hva med sosionom? Eller psykolog? Eller hva med helsesekretær? I helsevesenet, men du slipper alle løftene.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #8 Skrevet 20. mars 2012 Jeg gikk sykepleien før, men måtte slutte pga. at jeg strøk 3 ganger i anatomien Pluss at jeg hadde 100.000 i studiegjeld.. Nei, hadde jeg virkelig kunnet, så hadde jeg heller valgt utdanne meg til hjelpepleier;) Du får da timelønn under praksisen, slik at du ikke trenger å jobbe utenom skoletiden slik jeg måtte gjøre på sykepleien. På sykepleien jobber du i 3 år uten å tjene ei eneste krone til livets opphold! Sykepleiere og hjelpepleiere jobber uansett med omtrent de samme oppgavene. Da hjelpepleierne har muligheten til å kurse seg opp til medisineringssertifikat..osv;) Pisspreik 8
Gjest Mildrid Skrevet 20. mars 2012 #9 Skrevet 20. mars 2012 Du kan som oftest ikke dele opp utdanningen, for hver skole legger opp sitt løp.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #10 Skrevet 20. mars 2012 Du kan jo fint jobbe på en psykiatrisk avdeling uten å ha videreutdanning innen psykiatri! Så du trenger ikke ha to år på sykehus eller sykehjem først.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #11 Skrevet 20. mars 2012 jeg har jobbet 2 år på sykehus, og tro meg, siger noen i bakken, eller noe må man være på plass tvert, og man kan ikke enkelt forflytte alene. Hvor mange ganger har dere hørt at det er nok folk på jobb? Never. Så det blir mye løft, med låra ja... men ofte er livet uforutsigbart... Helsen din må gå først. Hva med Legesekretær? Jeg er klar over at noen ganger så er det vanskelig å la være, men det er som du sier man skal forflytte med bena. Egentlig er det en regel at man ikke skal løfte over 25 kg, gjør du det så får du ikke dekket yrkesskade, ihvertfall er det sånn hos oss, så om noen detter så skal de egentlig dette. Men det gjør man jo ikke. På sykehus så har de ikke heiser så lett tilgjengelig så det er nok mer løfting der enn på f.eks sykehjem.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #12 Skrevet 20. mars 2012 Jeg gikk sykepleien før, men måtte slutte pga. at jeg strøk 3 ganger i anatomien Pluss at jeg hadde 100.000 i studiegjeld.. Nei, hadde jeg virkelig kunnet, så hadde jeg heller valgt utdanne meg til hjelpepleier;) Du får da timelønn under praksisen, slik at du ikke trenger å jobbe utenom skoletiden slik jeg måtte gjøre på sykepleien. På sykepleien jobber du i 3 år uten å tjene ei eneste krone til livets opphold! Sykepleiere og hjelpepleiere jobber uansett med omtrent de samme oppgavene. Da hjelpepleierne har muligheten til å kurse seg opp til medisineringssertifikat..osv;) Hjelpepleierstudenter eller helsefagarbeiderstudenter får ikke en krone under praksisen de heller. Og praksisen er bare en liten del. Du tenker kanskje på når man er lærling som helsefagarbeider? Da får man en liten lønn, de 2 årene det varer. Det er stor forskjell på å være hjelpepleier og sykepleier. Sykepleiere har mye mere ansvar, og på sykehjem og hj.sykepleie er det de som har alt ansvar. På sykehus så får ikke hjelpepleiere gi medisiner. De får kun gi medisiner i den kommunen de har hatt medisinkurs i. De får også kun gi fra dosett eller multidose. På sykehus så er det veldig stor forskjell på spl og hpl, de har nesten ikke like oppgaver engang. 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #13 Skrevet 20. mars 2012 Hjelpeleier er uansett ikke et alternativ, nå er det jo psykiatisk sykepleier jeg faktisk drømmer om å bli, så da er hjelpepleier litt langt borte.. Takk igjen for gode svar! - TS
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #14 Skrevet 20. mars 2012 Også i psykiatrien vil du få store belastninger på ryggen. Ikke ved vanlig løfting, men de fleste stillinger for psykiatriske sykepleiere er på avdelinger med alvorlig psykisk syke, som mer enn en gang må legges i politigrep eller liknende når de mister kontrollen. Jeg vil anbefale deg noe annet. Hva med sosionom? Eller psykolog? Eller hva med helsesekretær? I helsevesenet, men du slipper alle løftene. Det spørs vel helt på hva du jobber med? Det går jo an å jobbe med innleggelser, terapi, aktiviteter, forebyggende arbeid, miljøarbeid osvosv. som psykiatisk sykepleier. En av grunnene til jeg har lyst å bli det. Er klar over at det finnes lignende yrkesutdanninger, men er sykepleier (og psykisk helsevern) som finnes på høyskolen der jeg bor, og noe av poenget er at jeg ikke ønsker å flytte bort, men bo i min hjemby - TS
Gjest Starlit Skrevet 20. mars 2012 #15 Skrevet 20. mars 2012 Du kan som oftest ikke dele opp utdanningen, for hver skole legger opp sitt løp. Lillesøsteren min strøk i en praksisperiode på sykepleien, og valgte å ta et praksiskurs i 2 mnd. slik at hun ble helsefagarbeider:) Hun kan senere ta opp sisteåret på sykepleien, for å fullføre og bli sykepleier. Så jo, alt går an!
Gjest Mildrid Skrevet 20. mars 2012 #16 Skrevet 20. mars 2012 Lillesøsteren min strøk i en praksisperiode på sykepleien, og valgte å ta et praksiskurs i 2 mnd. slik at hun ble helsefagarbeider:) Hun kan senere ta opp sisteåret på sykepleien, for å fullføre og bli sykepleier. Så jo, alt går an! Nei, alt går ikke an. Her kan man foreksempel ta permisjon og begynne etter noen få år, men man får ikke byttet skole og de tar heller ikke inn fra andre skoler. Det er mange eksempler på de som har gått ett år på en skole og så begynt på nye tre år på en annen skole fordi de flyttet. 1
Gjest Starlit Skrevet 20. mars 2012 #17 Skrevet 20. mars 2012 Hjelpepleierstudenter eller helsefagarbeiderstudenter får ikke en krone under praksisen de heller. Og praksisen er bare en liten del. Du tenker kanskje på når man er lærling som helsefagarbeider? Da får man en liten lønn, de 2 årene det varer. Det er stor forskjell på å være hjelpepleier og sykepleier. Sykepleiere har mye mere ansvar, og på sykehjem og hj.sykepleie er det de som har alt ansvar. På sykehus så får ikke hjelpepleiere gi medisiner. De får kun gi medisiner i den kommunen de har hatt medisinkurs i. De får også kun gi fra dosett eller multidose. På sykehus så er det veldig stor forskjell på spl og hpl, de har nesten ikke like oppgaver engang. Media har nylig gått ut og sakt at de ønsker å lønne elevene som allerede fra skolestarten av, får lønn når de er på utplassering på hjelpepleien;) Dette blir praktisert for at flere og flere unge skal bli fristet til å rekrutere seg til hjelpepleier. Så nå får de altså betalt når de jobber fysisk:)) Det får ikke sykepleierne;) Måtte jobbe i kiosker jeg, for å få råd til å studere sykepleien og leie hybel attpåtil.
Gjest Starlit Skrevet 20. mars 2012 #18 Skrevet 20. mars 2012 Nei, alt går ikke an. Her kan man foreksempel ta permisjon og begynne etter noen få år, men man får ikke byttet skole og de tar heller ikke inn fra andre skoler. Det er mange eksempler på de som har gått ett år på en skole og så begynt på nye tre år på en annen skole fordi de flyttet. Det ordnet seg for henne, så jeg er glad for det:) Alt etter hvilke avtaler man gjør med skolen det. De vil jo helst at elevene skal vende tilbake.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #19 Skrevet 20. mars 2012 Det ordnet seg for henne, så jeg er glad for det:) Alt etter hvilke avtaler man gjør med skolen det. De vil jo helst at elevene skal vende tilbake. Dersom man må flytte og begynne en annen plass midt i studiet kan det gå greit, det kommer helt ann på hvordan institusjonen har lagt opp studiet. Er det et populært studie må du som regel søke gjennom SO og så søke fritak for de fagene du har fått karakter i. Men, de fagene du får fritak i trenger ikke nødvendigvis ligge i samme årskull som de du har tatt, så du kan risikere å bruke lengre tid og få mye friperioder. Litt knølete forklart Det er også en mulighet å søke permisjon fra studiet i ett år om man har en god grunn til det. Over til dette med rygg så sliter jeg selv med det, og er utdannet vernepleier. Jeg har da valgt å arbeide litt redusert og på en plass med minst mulig løft.
Mimma Skrevet 20. mars 2012 #20 Skrevet 20. mars 2012 Trodde ikke at det var sant med at hjelpepleiere fikk lønn under praksis jeg heller, men det stemmer faktisk. http://www.sykepleien.no/nyhet/696846/sykepleiere-tjener-mindre-enn-hjelpepleiere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå